auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A3: Stuurbekrachtiging uitgevallen A3 8P eind 2003 (model 2004)

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDI

stuurbekrachtiging uitgevallen

Ik heb een Audi A3 8P 2.0 TDI uit eind 2003 (model 2004)

Mijn probleem is dat mijn stuurbekrachtiging voor de 2e keer is uitgevallen
Ik heb dit probleem 2 maanden geleden ook gehad '3 dagen na het uitlijnen en vervangen van mijn rechter stuurstang'.
Wij hebben toen geprobeerd het probleem uit te lezen en daarna de foutcode te resetten , waarna mijn stuurbekrachtiging weer terug was.(lampje uit)
Na het uitrijden van de garage had ik na de eerste drempel alweer dat de stuurbekrachtiging uitviel .
Weer terug naar de garage...:s en na bellen en uitzoeken wat t kon zijn. kreeg ik van de audi dealer te horen dat het complete elecktronische stuurhuis vervangen dient te worden (ong 1150 euro )en dat nog zonder montage kosten :s
Ik heb toen een week zonder stuurbekrachtiging moeten rondrijden op zoek naar een 2e hands (elecktronisch) stuurhuis. ( want bij de dealer vond ik hem veel te duur)
Na goed zoeken heb ik er een paar kunnen vinden, maar helaas kwam er geen een overeen met het stuurhuis wat onder mijn auto zat
(bleek dat er na 2004 een nieuwe model stuurhuis word geleverd en gehanteerd door Audi.)

Dus ik weer terug naar me garage om eventueel het onderdeel nummer van mijn stuurhuis te bekijken ( voor de juist stuurhuis).
Na het vinden van het onderdeel nummer heb ik toen met de monteur de stekkers van het stuurhuis er uit gehaald en die daarna weer terug gezet.
Een maal de brug afgereden en proberen weer uit te lezen en te resetten, ging de storing weg en gaf de computer daarna ook geen foutmelding meer aan.

Ik heb toen gewoon weer kunnen rondrijden met stuur bekrachtiging en het lampje van mijn stuur was op de dashboard weer weg. Nu 2 maanden later is het probleem weer terug gekomen.
Ik heb het vandaag meegemaakt toen ik in een bocht reed op de snelweg waar een kleine verhoging zat.
Eenmaal over het hobbeltje en het lampje begon weer spontaan te branden en stuur bekrachtiging viel weer per direct uit.
Ik schrok er best van dus heb hem op de vluchtstrook neergezet en de motor aan en uitgezet (in de hoop dat het lampje van stuur bekrachtiging uitging . )

Helaas ik zit nu weer met het zelfde probleem als de vorige keer..?????

Kan het zijn dat het aan het uitlijnen ligt??? ( stuur stond na het uitlijnen niet precies recht)
Kan er ergens anders een technische storing plaatsvinden waardoor dit gebeurt ???

Ik heb al diverse forums beken omtrent dit probleem maar kwam er niet veel specifieks over tegen ( behalve dat ze naar de dealer terug gingen) omtrent garantie

Ik hoop dat iemand hier meer kennis van heeft .

Groet. R

Geplaatst door

Mightyme (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Had je de storing stuurmomentsensor? Of iets dergelijks?
Zoja, de Golf 5 e.d. heeft hiet ook mee te kampen en probleem ligt aan de sensor die in het stuurhuis zit en is niet los te vervangen (tenmnste bij de dealer) dus het complete stuurhuis vervangen is dan de oplossing + daarna inleren e.d.

Wat je ook kan doen is het onderdeelnummer van jouw stuurhuis noteren en dan het magazijn van een Audi dealer bellen en hun jouw onderdeelnummer in te laten voeren op hun pc en dan zien hun welke nummers er allemaal beschikbaar zijn (nummers veranderen als een onderdeel wordt verbeterd, kunnen bij de vag auto's dus meerdere nummers zijn) en dan kun je met die nummers een 2de handse regelen op de sloop oid. Of je koopt een nieuwe.

ricky 10
badge

13 jaar

heey,

Dit heb ik ook een keer gehad met mijn A3 8P 2.0FSi uit 2003, na het installeren van cruise control.
Het blijkt dat dit veroorzaakt wordt door de stuurhoeksensor.
Ik heb in het ABS/ESP systeem de stuurhoeksensor geïnitialiseerd en daarna in de STUURKOLOM systeem de stuurhoeksensor gecalibreerd.
Dit bleek de oplossing te zijn bij mij dan.
Dit kan met menig uitleesapparatuur bij veel garages. Ik heb het zelf gedaan op mijn werk met de Bosch KTS-200, maar kan ook met VAG-com.
Hoop dat dit een goedkope oplossing kan bieden voor je.

RJSL86 0

13 jaar

Je hebt een stuurhoeksensor en die kijkt naar de stand van het stuur ivm abs/esp/asr e.d., en je hebt een stuurmomentsensor en die kijkt wanneer je stuurt zodat de electrische stuurpomp weet wanneer die moet gaan draaien voor de stuurbekrachtiging en ik denk dat het probleem van mighty dat is maar hij moet eerst even laten weten welke storing erin staat/stond/

ricky 10
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.