Bij mijn audi 80 tdi 90 pk met 213.000 km doet het volgende probleem zich soms voor. Na het starten loopt de motor onregelmatig en met (onregelmatig) verhoogd toerental, ca. 1300 tpm. Kijk je onder de kap dan zie je de motor flink schudden, net of deze op 3 cilinders loopt. Het wegrijden gaat vervolgens wel goed, er is voldoende vermogen aanwezig. Zodra hij weer stationair draait begint hij weer onregelmatig te lopen. Dit probleem heeft zich voorgedaan op de volgende momenten:
- een paar keer na ca. 1,5 uur stilstand
- een keer toen ik voor de brug op de snelweg mijn motor uitgezet had
In de afgelopen 550km heeft het zich ca. 5 keer voorgedaan. Een keer op de snelweg op constante snelheid een 'hik' gevoeld.
Opnieuw starten bied geen oplossing. Een keer heb ik de kabel van de LMM meter losgehaald en toen na het starten liep hij ca. 2 seconden onregelmatig en daarna netjes. Vervolgens de kabel opnieuw vastgezet, motor bleef netjes lopen.
Het probleem heb ik voor het eerst gemerkt nadat ik de (warme) motor een paar keer in tweede en derde versnelling door heb getrokken naar het rode gebied ter voorbereiding op de roetmeting. Dit ging zonder heftige rook ontwikkeling. De waardes van de roetmeting een paar dagen later waren goed (1,6).
Forté diesel fuel conditioner heb ik gebruikt en de laatste tank zit vol met V-power.
Iemand enig idee? Alvast bedankt.
Update:
- probleem doet zich niet voor als de motor koud is, alleen als deze een half uur tot ca. 4 uur opnieuw gestart wordt.
- Als ik een paar keer achter elkaar voor gloei dat gaat het starten goed of hij slaat na het starten meteen weer af. Herstarten geeft de nodige rook ontwikkeling.
Zelf ga ik denken aan niet goed werkende gloeibougies. Wat denken jullie?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Distributie laatst goed gemonteerd ?? Niets losgelopen ??
Gr. paul
Dag Paul,
Bij het vervangen van de waterpomp (goed onthouden!) heb ik de distributie niet los gehad, wel de poelie.
10 jaar
zou dan eerst de krukas poelie bout controleren!
10 jaar
Oplossing heb ik niet kunnen vinden, auto heb ik verkocht. Topic kan gesloten worden.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar