Uitdaging bij mijn audi 100 5 cylinder
Sinds ik de audi kocht 4 jr geleden valt met grote regelmaat de temeratuurmeter terug vanaf 90 C naar 0 C.
Later komt de meter weer terug en meld zich weer op 90 C en blijft redelijk constant.
De motor wordt op tijd bijgekoelt indien nodig en blijft verder volgens mij constant.
Een bijkomstigheid is dat ik al geruime tijd vaste klant ben bij de autospeciaalzaak ivm het koelvloeistofverlies.
De dikke waterslang staat op behoorlijke spanning bij warme EN koude motor.
Deze heb ik vandaag vervangen omdat de vloeistof lekte langs de uiteinden (volgens mij door de spanning).
Nieuwe klemmen en slang...maar nu moet de druk toch ergens anders naar toe ben ik bang??
Als ik de dop van het reservoir losdraai dan valt de hele druk ineens weg.
Ik weet dat dit probleem veelvuldig besproken is op het forum..maar de temperatuur blijft toch wel constant en de motor is niet overhit..kan het dan toch de koppakking zijn??
Ik probeer namenlijk liever eerst de goedkope oplossingen.
Vanavond had de nieuwe slang al weer behoorlijke spanning, maar zou dit toch verband kunnen hebben met de temperatuurmeter?? Ik vermoed dat er dingen met elkaar in verband staan.
Weet iemand mij hiermee op weg te helpen......?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Antwan dit gevalletje lijkt op een lekke koppakking . Waarom niet even naar een vertrouwde garage gereden en de koelwatertank laten besnuffelen .De dop moet die druk kunnen lozen maar vaak springt er een slang en dan heb je echt problemen. Zo ingewikkeld zijn die motoren niet dus leef je uit.
Antwan,
Wat van druk op de slangen is wel normaal, ze moeten natuurlijk niet keihard worden, ook bij koude motor mag er geen druk meer opstaan, kan dus goed door de koppakking veroorzaakt worden..
Je zou ook eens een nieuwe dop kunnen proberen, bij een bepaalde overdruk opent het ventiel en ontsnapt het overtollige, zo'n dop kost een euro of 6 en wellicht het proberen waard.
Anders maar eens met een CO-snuffelaar laten testen of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten.
Gr Stefan
14 jaar
Inderdaad moet ik toch maar snel iets laten doen nu!! Ik kom net van een feestje en dacht: even onder de motorkap snuffelen hoe het peil ervoor staat en de druk op de slangen. Nou wat een ramp zeg!! maar goed dat ik het checkte want zoals ik verwachte moest de druk nu ergens anders heen nu ik de grote waterslang heb vervangen en het heeft uit de andere slangen gesproeit die onder vastzitten aan het koelreservoir en overloop!
De binnenruimte rond het reservoir zat vol spetters koelvloeistof.....en...niet eerder,maar nu ook met olie.
Omdat het donker was kon je de rook onder de motorkap niet goed zien..maar toen ik de zaklamp pakte schrok ik me verrot. De slangen staan nu allemaal op springen en heb ik meteen RUSTIG losgedraaid....dit is uitstel van executie. Ik kan er niet meer mee rijden joh. Wat begon met zo nu en dan wat vloeistof bijvullen een paar jaar terug is dit het eindresultaat geworden. In een paar weken tijd is dit ZO snel gegaan.
Geen witte rook/geen blauwe rook/temperatuur blijft constant/motor hoeft nauwelijks bijgekoelt te worden.
Er zit iets inwendigs behoorlijk slecht te broeden maar een ding is zeker...doorrijden is einde oefening.
Wat zeggen jullie van deze nieuwe ontwikkeling? (behalve nieuwe kar kopen ;)
Heel erg bedankt nog trouwens!
14 jaar
Antwan,
Het begint steeds meer op een koppakking te lijken, zeker nu er ook olie in het reservoir zit, ik zou er niet meer mee rijden, maar de boel demonteren, en een nieuwe pakking plaatsen.
Indien je het zelf ( kan ) doet, bespaart dat natuurlijk weer een hoop geld, de onderdelen zelf kosten niet zoveel, kijk maar eens op www.partsbase.nl
Mocht je wat gegevens nodig hebben over de aantrek momenten en volgorde van de kop, dan meld je maar even.
Het is net wat je zelf wilt, of deze weer in orde maken, of een andere auto zoeken, maar dan weet je ook niet wat je koopt en zul je zeker meer kwijt zijn.
Gr Stefan
14 jaar
Hoi Stefan,
Bedankt voor je reactie! Ik heb de auto niet meer gebruikt van het weekend en nu via de autoambulance laten afvoeren naar een autobedrijf hier een paar straten verder op.
Hij vroeg me of ik de auto helemaal warm had gedraaid tot in het rood..hij blijft netjes 90C dus ik hoop niet dat alles naar de maan is.
Morgen dan weet ik meer omdat hij dan open ligt..dan kan ik alsnog beslissen wat ik doe en door wie ik hem laat maken ;) ik kan het in elk geval niet.
Als je mij met de technische gegevens kunt helpen dan hoor ik het graag..grote kans dat ik hem elders laat maken als de prijs tegenvalt ( ik heb nog geen toestemming gegeven).
Je hebt helemaal gelijk voor wat betreft een andere aanschaf.
Er staat nu 2 ton op de teller en volgens mij kan hij veel meer hebben als je goed bent voor je auto toch...?
Je weet inderdaad nooit wat je terugkoopt ( nu heb ik veel duurzame dingen VV klauwen/leidingen/M-riem/etc)
Afwachten dus wat de diagnose is...maar ik denk idd dat het de koppakking is.
Ik laat het nog wel weten...Thanks!!
14 jaar
Beter laat dan nooit....was inderdaad de koppakking al ben ik er niet gerust op dat het goed is verlopen omdat er nog steeds wat koelvloeistof verdwijnt...maar lang niet zoveel meer en de druk is ook verdwenen.
Bedankt !! en op naar het volgende probleem ;( cars keeps you moving
13 jaar
Ik had het al opgegeven . Er kan natuurlijk nog zoveel lekken op andere plaatsen ... Leg een stuk karton onder de motor om uitwendige lekkage op te sporen . Veel plezier met je Audi.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 100 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar