Audi A3: temperatuur schommelt soms tussen 90 en 120 graden

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 (8L)

Even een vraagje over de auto van een kennis. Audi A3, 2001, 1.6 benzine. Normaal gesproken gaat de temperatuurmeter snel naar de 90 graden en blijft daar vast staan (buitentemperaturen normaal), maar af en toe 'schiet' de meter zomaar naar 100, 110 of zelfs 120 graden. Dit kan op de snelweg maar ook in de stad. Dit duurt meestal niet lang en al even snel (dwz in een seconde of 10) is de meter weer terug bij 90. Bij 120 graden komt (uiteraard) de foutmelding van oververhitting.

Het lijkt erop (niet helemaal zeker, je kunt nu eenmaal niet zomaar even stoppen op de snelweg) dat de fan niet aanspringt als de temperatuur zo oploopt (of toch niet hoorbaar). De thermostaat is een aantal maanden geleden al vervangen omdat de motor niet warm werd, toen is dat verholpen.

Uit andere onderwerpen leidt ik af dat de oorzaak de waterpomp zou kunnen zijn, maar voordat ik of iemand anders begint te sleutelen zou ik graag jullie mening horen. Kan het echt dat bij een falende waterpomp de temperatuur in 10 of 15 seconden oploopt naar 120 graden?

Alvast bedankt!

hansilein

Geplaatst door hansilein (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

als hij zo snel oploopt zou het eerder door gebrek aan koelvloeistof zijn dan iets anders
mogelijk luchtbel die bij vervangen van thermostaat loskomt nu, durf ik niet te zeggen, in ieder geval niveau kvs controleren
maar aantal maanden geleden is thermostaat vv dus dat lijkt mij sterk als je nu pas last van hebt.

als hij hij in 10seconden van 90 naar 120 gaat dan kan dit niet
wat wel kan is van 120 naar 90 in 30seconden
koelfin gaat dan vol draaien bij 120 en zal dus dan afkoelen

als waterpomp plots niet alles goed ronddraaid dan kan hij ook iets stijgen
om te zeggen dat het zo snel op kan lopen denk het niet

je zou de kvs sensor kunnen zoeken en even de stekker controleren of er nog geen kvs in de stekker te zien is anders sensor direct vv en opnieuw ontluchten
anders zou het ook elektronisch kunnen zijn dat er plost signaal geflashed wordt door een bekabeling
maar dat kan ik niet zeggen ivm motor zelf niet verder ken

dus mijn vraag is ook
hoe snel loopt hij op
hoe lang blijft hij daar
en hoe snel zakt hij
zit er genoeg kvs in het reservoir

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.