close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi 80: thermostaat

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1Z, Motorinhoud (cc): 1980

Ik heb een thermostaatprobleem,tenminste dat verwacht ik. Het duurt heel lang voordat de temp.meter opkomt. ca. 5 km rijden. staat bij 20 km op 90 graden. na 2 uur ga ik weer rijden zelfde afstand maar dan met de airco aan. blijft vrij snel rond de 80-90 graden op de thermometer. thuisgekomen doe ik de kap open en laat de motor lopen. bij 92 gaan de ventilatoren lopen en schakelen weer uit bij 90 graden. Wat is er aan de hand? als ik de motor zwaar belast (in de bergen )weet ik dat de 100 graden ook gehaald wordt en stop ik meestal ergens om te laten afkoelen.De garage zegt dat het geen themostaat probleem is maar circulatie,oftwel ontstoppen met een radiatorclean. wie kan mij helpen aan een advies? Ik vertrouw het advies van de garagist niet echt.

groetjes,Johan

Geplaatst door

Ayamonte (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hij zou met deze buitentemperaturen sneller op temperatuur moeten komen , thermostaat zou open kunnen blijven staan , daar gaat hij niet van aan de kook.
Dat de ventilator aan gaat bij 92 en uit bij 90 is niks mis mee.
100 graden is nog niet aan de kook dat komt nog later , maar waar haal je deze exacte getallen vandaan ?
Ik snap niet goed wat de vraag nu is.

nou ik ging er vanuit dat de werktemperatuur 70-80 graden is. achteraf begreep ik uit een eerdere reactie van iemand anders dat de kooktemperatuur bij een gesloten systeem geen 100 graden is met coolant.
weet iemand of het zinvol is om de plaat onder de motor weg te halen zodat er een betere koeling ontstaat of juist niet? bedankt voor je reactie.

Ayamonte 0

6 jaar

De normale koelvloeistoftemperatuur is rond de 90 graden , doordat er drukverhoging plaats vind in het gesloten koelsysteem dat is voorzien van een expansievat met overdrukdop zal de kooktemperatuur ruim boven de 100 graden zijn .
De plaat weg halen zal iets helpen , maar verwacht geen wonderen.
Een schone condensor en radiateur en een schoon inwendig koelsysteem met de juiste koelvloeistof er in geeft meer resultaat.

Beste Kaleido,
bedankt voor je advies. zal de radiateur schoon laten blazen en een radiatorclean in het tankje doen, 50 km rijden en dan kan het systeem leeg en weer vullen. laat je weten off het heeft geholpen. P.S. laat de bodemplaat dus maar even zitten. alles zit er nog origineel in met 522 k op de teller.
O ja, de retourleiding vanaf de brandstofpomp is van doorzichtige slang i.p.v. rvs (vorige eigenaar gedaan omdat de pomp lucht hapte (versleten pomp) Die slang is keihard. kan dat kwaad?

Ayamonte 0

6 jaar

Nee , een nieuwe is ook al vrij hard en stug.

Beste Kaleido, probleem van de thermostaat is opgelost. radiateur ,zoals je hebt aangegeven, laten schoonmaken, schoonmaakmiddel erin,rondgereden en vervangen.Doet het weer perfect. dank je voor het advies.

Ayamonte 0

6 jaar

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.