close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi 80: Geen aansturing koudstart ventiel

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 3A, Motorinhoud (cc): 1984

Hallo mede auto-doktoren.

Sinds dit weekend heb ik problemen met het aanslaan van mijn Audi 80 motor.
Met een beetje "ether" slaat de motor echter wel meteen aan......... maar blijft erg moeizaam rondlopen.
Bij nadere inspektie is gebleken dat de koudstart injector niet juist aangestuurd wordt door de Motronic computer.
Akkuspanning wordt wel gewoon gemeten ( 10 volt tijdens starten ) op de stekker van de koudstart injector maar de "pulserende" massa vanuit de computer blijft weg.
Bedrading tussen computer en injector is in orde en vertoont geen breuken.

Wie kan mij verder helpen?.

Geplaatst door

Eppo72 (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het aansturen van het koudstart ventiel is afhankelijk van de motortemperatuur...ik denk eerst aan de koelvloeistof temperatuurzender.
Even meten of de weestand overeenkomt met de temperatuur.
Zender is een NTC weerstand, dus hoe kouder hoe hoger de weerstand en andersom.
Bij 20 graden moet je ongeveer 2200-2700 Ohm meten en bij 80 graden ongeveer 300-400 Ohm

Hans4040 1230
badge vip badge

6 jaar

Aiii ja, dat was ik nog vergeten te schrijven. Ik heb beide temp.sensoren al doorgemeten en preventief vervangen. Brandstofdruk is 7 bar en opbrengst naar de inspuiters is voldoende tijdens het bedienen van de "luchtmeetklep". Het schijnt dat deze 3A motor geen Thermotijdschakelaar heeft zoals veel andere modellen/auto merken dat wel hebben.
Hoe de computer aan het pulserende signaal komt is mij tot dusver niet duidelijk geworden op het grote web. Zal waarschijnlijk wel bij de ontsteking vandaan komen.
Staar ik mij nu blind terwijl ik hier gewoon te maken heb met een defecte computer?

Eppo72 0

6 jaar

De koudestart sproeier wordt idd via de motor ecu aangestuurd maar gedurende afhankelijk van de temperatuur een bepaalde tijd(continu) e.a verduidelijkt op deze link http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp... zelfstudie programma (duitstalig).
Zit de sproeier niet gewoon verstopt?,Bij een auto van die leeftijd kan je alles verwachten.

jaker 0
badge

6 jaar

Kijk eens aan, hier kan ik wel iets mee.
Ik zal vanavond eens aan de studie, alvast bedankt voor de info.

Eppo72 0

6 jaar

Erwin ; het moeilijke aanslaan kan ook komen door een luchtlek . b.v. de carterdamp afvoer.

Ondanks de vele elektronica is het mengsel nog te stellen . De windvaan is t.o.v de plunjer te stellen.

Misschien heeft er een backfire plaats gevonden en daarmee een lekkage ontstaan.

Ook onder het meethuis zit een carterlucht/damp aansluiting en die wil nog wel eens los gaan zitten.

Is verder de motor mechanisch nog in orde , compressie goed en de verdeelkap bougiekabels/ doppen enz.

Succes.

Punt 50
badge

6 jaar

De motor liep als een zonnetje voordat de auto de winterstalling in ging. Nooit een misse slag gedaan.
Nu gewoon niet willen aanslaan.
Als ik de injector even handmatig een massapulsje gaf met een testdraad dan in aanslaan geen probleem.... maar dan blijft de auto niet lopen omdat de injector geen massa meer krijgt.

Maar ik heb vandaag een andere computer kunnen regelen en zal deze meteen gaan proberen als ik deze binnen heb gekregen.

Eppo72 0

6 jaar

Tja, wat in mijn kop zit niet in mijn.....
Zo net die andere computer gemonteerd en wat denk je?, starten lopen :)
Nu alleen nog even uitvinden waarom de motor niet stationair blijft lopen.
Weet iemand misschien wat de weerstand mag zijn van deze koudstart injector?... ben bang dat deze uiteindelijk mijn computer heeft stuk gemaakt. Onderdeelnummer; 0280170434 (Bosch)

Eppo72 0

6 jaar

Nu een week verder en nog steeds niet achter het probleem van "het niet stationair blijven lopen".
De computer die ik heb gemonteerd heeft een extra letter achter het onderdeelnummer.
Het demontagebedrijf heeft mij verteld dat dit een herziene (nieuwere) computer is maar dat alles wel naar behoren zou moeten werken. Mijn motor is een 8 klepper, de vervangen computer komt van een 16 klepper. Zou hier het probleem kunnen zitten?.

Eppo72 0

6 jaar

Zou kunnen ,er bestaan twee soorten stationair regelkleppen zie afbeeldingen.
Zij zijn verschillend van constructie en worden ook anders aangestuurd, de dikkere versie heeft een draaibare schuif en is minder gevoelig voor vervuiling dan de dunne uitvoering die een heen en weergaande veerbelaste afsluiter heeft.
Misschien heeft het demontage bedrijf de bijpassende regelklep ook nog?

jaker 0
badge

6 jaar

Nu een maandje verder (rustpauze) en een ervaring rijker. Het probleem bleek een dubbele te zijn.
1. Ruilcomputer bleek ook defect te zijn.
2. Een heel klein scheurtje aan de onderzijde vd aanzuigbuis.
Gelukkig is nu alles weer als van ouds, starten en lopen.

Bedankt voor alle hulp en meedenken.

Eppo72 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.