Beste forumers,
Heb hier een audi A3 2.0 TFSI staan, verkregen met ketting en dus kopschade. Er zit een nieuwe cilinderkop op, en heb een revisie turbo gemonteerd. Ik heb de timing van de distributie riem en ketting meermaals gecontroleerd, hierna een compressie test gedaan, toen de auto gestart. De auto loopt wel maar stationair erg ruw, met iets verhoogd toerental loopt hij netjes. Ik krijg foutcode P0016, ofwel timing krukas/nokkenas niet in orde :(
Een revisie bedrijf heeft de lobes op de nokkenassen gecontroleerd, om zeker te zijn dat deze niet verdraaid waren door de kus van kleppen met zuigers, de nokkenassen zijn goed volgens hun.
Heb wat research gedaan, en blijkbaar is het mogelijk dat het tandwiel op de inlaat nokkenas ook kan verdraaien door de tik van zuiger/klep, mijn onderbuik gevoel zegt dat hier iets mee is.
Voordat ik meteen aan nieuwe nokkenassen begin ga ik de timing morgen nogmaals controleren, tips om dit probleem te tackelen zijn welkom :)
Groeten Wouter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb vanmorgen de timing nogmaals gecontroleerd en er is iets vreemds gaande. Als ik beide nokkenassen goed zet, lobes cil 4 wijzend naar elkaar, en inhammen in nokkenassen recht dan wijkt de fabrieks markering van het nokkenas riemwiel 4 tanden af. Ik heb een nieuwe markering op het nokkenas riemwiel gezet met de nokkenassen precies goed, en hierop de riem ingesteld.
Motor loopt nu als een zonnetje, geen foutcodes en nokkenas verstelling werkt, de gevraagde hoek is ook de actuele hoek, gister had ik 28gr gevraagd en 65gr werkelijk.
Ik snap niet hoe dit nu kan, nokkenas riemwiel verdraaid kan niet hier zit een spie, enige mogelijkheid die ik zie is dat het uiteinde van de nokkenas (waar riemwiel op zit) geperst op de as zit en verdraaid is? Anders kunnen de standaard markeringen nooit afwijken?
Contact gehad met revisie bedrijf en schijnt vaker voor te komen dat nokkenas zich verdraaid na zo'n tik. Ik was alleen bekend met het verdraaien van lobes en niet de complete nokkenas, weer wat geleerd voor de volgende keer haha.
Er komt een andere uitlaat nokkenas in en de inlaat nokkenas laat ik nogmaals controleren door een ander bedrijf.
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar