Klant heeft de wagen onlangs 2hands gekocht, wagen heeft 28000km.
Wanneer de wagen bij een constante snelheid van 50 /70 of 90 km/h rijdt draaidt de motor 1400t/min, nu was het de klant opgevallen dat bij deze snelheden het toerental geregeld voor een korte tijd +- 1sec oploopt naar 1500-1600 t/min.Dit oplopen in toeren heeft geen invloed op het rijgedrag van de wagen, wagen versneldt niet en schokt ook niet.Het is enkel waartenemen op de toerenteller.Wagen heeft onderhoud gekregen en ondertussen foutcodes motor en automaat uitgelezen, geen fouten.
Mijn gedacht gaat naar de elektronische sturing van de bak die de juiste versnelling aan het zoeken is of denk ik verkeerd?
Klant heeft de vorige eigenaar gekontakteerd maar deze had dit nooit opgemerkt, je voelt het ook niet.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dit ligt aan de multi tronic bak. Deze bak werkt in principe het zelfde als de vroegere bakken die in de Dafjes lagen. Met trek en duwbanden. Hierdoor kan het toerental varieren bij dezelfde snelheid. Multitronic is een moderne variant van de vroegere Daf bakjes
Dus daarom krijg je ook geen fout codes. Dit is een normaal verschijnsel.
Ik rijd in een Volvo 340. Overeenkomst? De variomatic. Prachtig systeem, maar het toerental moet wel worden bijgeregeld. Bij rustig rijden, zonder versnellen of vertragen, probeert het vacuum de multitronic naar een laag toerental te duwen. Het toerental mag echter niet te laag worden, omdat dan het vermogen te zeer terugloopt. Dit wordt elektronisch geregeld: bij een te laag toerental wordt het vacuum beperkt, zodat het toerental weer wat oploopt. Door het oplopen van het toerental schakelt de elektronische regelaar weer uit. Het vacuum schakelt het toerental weer terug et voila, elke seconde schommelt het toerental. Bij de 340 is de ondergrens 1700-1900 toeren en zie je dit gedrag soms bij 40-50 km per uur. Geheel ongevaarlijk, maar als de klant zich eraan stoort, wil het waarschijnlijk helpen om een andere elektronische regeling erin te zetten. De marges van de elektronische componenten in de regelaar kunnen dit gedrag veroorzaken. Je ziet ook vaak dat 2 dezelfde regelaars enkele verschillende weerstandjes bevatten om toch vergelijkbare resultaten te leveren.
Grappig om te horen dat hetzelfde zich voordoet bij Audi's multitronic.
20 jaar
Klant kwam verleden week terug omdat het verschil in toerental erger werd en nu gepaard ging met een lichte schok, ook stationait draaide de motor niet 100%.Geen foutcodes opgeslagen maar bij proefrit bleek en verschil tussen injector 3 en de overige injectoren.Wagen naar de dealer gebracht en daar werd pompverstuiver 3 vervangen, blijkt af en toe voor te komen volgens de dealer. Wagen rijdt weer perfect.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar