Audi A4: Trillen/Schudden Audi A4 + bewegen pook

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDI

Hoi,

ook ik behoor tot de 'gelukkigen' van een trillende Audi A4. De trilling is duidelijk voelbaar in de stoel en bij het gaspedaal. Telkens wanneer de auto op de brug heeft gestaan is het probleem een tijdje weg. Inmiddels zijn al de homokineten aan de bakzijde verwisseld (beide) + een 1 jaar later de complete aandrijfassen (dus incl homokineten). Het probleem blijft echter terugkomen.
Wat nog meer opvalt is dat de pook teveel beweegt. Bij elke hobbel in de weg zie je hem flink uitslaan. Ook bij het gas geven in de 2 zie je de pook flink bewegen.
Bij het rijden over een weg met veel hobbels (bv klinkerweg) is het probleem vaak ook even weg (volgens mij creeer je dan een situatie zoals op de brug --> wielen hangen even 'vrij'). Wat je dus wel ziet is dat de pook flink door de bak opvliegt.

Tevens zijn ook de koppeling + vliegwiel recent vervangen (waren versleten). Echter het trillen is hiermee niet opgelost.

Verschillende monteurs laten kijken en de meesten wijzen naar de versnellingsbak. Ben al bij een bakspecialist geweest en hij verzekerde me dat mijn probleem niet uit de bak komt maar in de ophanging zit. Vanwege het feit dat de problemen even weg zijn als de auto op de brug heeft gestaan vermoedt hij dat het in de ophanging zit. Het lijkt wel of er na een tijdje rijden er een onbalans komt in de aandrijflijn --> niet alles hangt meer even recht als het zou moeten.

Wat verder opvalt is dat de auto enorm gevoelig is voor koppelen / gas geven / gas loslaten. Er gaat dan echt een schok door de auto bij koppelen / ontkoppelen. Ook hier geldt weer: Als ie net van de brug komt, is er niks aan het handje. Dan rij ik voor een paar 100 km weer zonder problemen. Rijdt super soepel dan. Wat zou ervoor kunnen zorgen er na een tijdje iets scheef komt te zitten in de aandrijflijn?

Na alle verhalen te hebben gelezen over de trillingsproblemen in de A4 ben ik langzamerhand moedeloos.... In de nieuwere modellen (zeg vanaf 2010) lijkt het probleem niet meer voor te komen (een vriend van mij heeft A4 uit 2010 en heeft totaal geen problemen, ook pook is bewegingsloos). Dat betekent dat Audi iets veranderd moeten hebben in het onderstel. Wie o wie kan me helpen.

Is er een specialist die weet wat er in de nieuwere modellen veranderd is in de A4 tov het introductiemodel?

johnmagnetron

Geplaatst door johnmagnetron (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

audia4 (0) PRO, 10 jaar geleden

controleer de rubbers waar de motor opstaat eens, eentje achter onder de bak, en aan beide zijde van de motor zit er ook een.

zijn oliegevulde dempers, dikke kans dat er eentje lek is. Eigenlijk alleen te constateren doordat er onder de uitstekende schroefdraad rode stroperige olie zit.

erik2819 (0) PRO, 10 jaar geleden

Wat er in ieder geval gewijzigd is t.o.v modeljaar 2008 zijn de onderste/achterste draagarmen.(kromme)
De grote van het rubber waarmee de draagarm aan het subframe bevestigd zit is vergroot.(ik dacht van 65 naar 75 mm)
Met de nieuwste draagarmen worden eventuele stuurwieltrillingen sterk verminderd.

Lijkt mij echter niet direct met het probleem te maken te hebben,lijkt inderdaad meer iets van motor of baksteun zoals Harry zegt.

Is er ook al goed naar het zij lager van de linker aandrijfasflens gekeken?
Even de as ter hoogte van de flens bij de bak goed vastpakken en heen en weer bewegen en kijken of het lager in de bak meebeweegt.
Gr Erik

audia4 (0) PRO, 10 jaar geleden

Ow, komt mij nog iets op, ik heb er ook al eens eentje mee gemaakt waar het subframe min of meer los onder hing. Check als je het ding omhoog haalt alle boutverbindingen hiervan eens.

johnmagnetron (0), 10 jaar geleden

Heren, dank jullie wel voor jullie suggesties. Auto gaat komende woensdag naar de garage. Zal ze op het hart drukken eens te kijken naar de motorsteunen. Ik denk dat het ook zoiets moet zijn. Laten we hopen dat ze iets vinden. Hebben inmiddels al genoeg monteurs naar gekeken.....

Ik houd jullie op de hoogte.

johnmagnetron (0), 10 jaar geleden

Auto is vandaag naar garage geweest. Monteur constateerde dat motorsteunen niet lek zijn maar wel erg 'soepel'. Als ik hem goed begreep kon je aan de bovenkant van de steunen zien dat deze wat ingesleten waren. Kosten voor vervangen waren ongeveer 700 euro (materiaal + maken)..... Wordt weer een dure grap dan....

Uiteraard rijdt de auto weer als een zonnetje nu hij op de brug heeft gestaan. Laten we hopen dat dit een hele tijd zo blijft.

Sandergolf (0), 6 jaar geleden

Ik kom hier een oude topic tegen..
Heb je het ooit nog op kunnen lossen? Heb namelijk hetzelfde probleem met mijn A4 uit 2009...
Ik heb dan wel een automaat, maar jouw verhaal lijkt veel op mijn probleem. Wanneer de auto poosje op de brug gestaan heeft is het een tijdje weg.

Zou geweldig zijn om dit probleem op te lossen aangezien ik er al een jaar mee bezig ben..

johnmagnetron (0), 6 jaar geleden

Hoi,

ik heb de auto recent de deur uitgedaan na 365.000 km. Het probleem is nooit echt opgelost helaas. Wat bij mij wel nog iets hielp is het vervangen van de 18 inch velgen door 16 inch originele Audi velgen. Met deze velgen voelde je de trilling een stuk minder. Neemt echter niet weg dat de pook nog steeds als een idioot op en neer stond de springen in de bak na e.g. 2000 km nadat ie op de brug heeft gestaan.

Er zit in deze auto echt iets fundamenteels fout in het ontwerp volgens mij (auto's van de 1e lichting B8). Ik heb het gevoel dat na een tijdje er iets lijkt door te hangen waardoor er scheve krachten op de aandrijving komen te staan. Draagarmen waren ook vervangen maar het hielp allemaal niks.
Het is zeer jammer want de auto reed prima als hij geen last had van de trillingen. Ik heb uiteindelijk zo'n 5.5 jaar met de auto rond gereden maar nooit echt kunnen genieten door deze trillingen.

Inmiddels heb ik weer een Audi A4 B8 gekocht, maar dan eentje uit 2015 en een automaat. Ik heb hier de trillingen nog niet kunnen bespeuren en rij er nu zo'n 4000 km mee. Hopelijk blijft het zo :).

Sandergolf (0), 6 jaar geleden

Bedankt voor de reactie..
Ik heb niet zo zeer last van de trilling, maar van het geluid wat het met zich mee brengt.
Soms resoneerd het behoorlijk, terwijl het een andere keer weet bijna weg is. Komt bij mij alleen voor bij lage toerentallen. En aangezien ik een multitronic heb is het toerental vaak laag..

Ik hoop het ooit nog op te kunnen lossen..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.