close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4-Avant: Slippende koppeling na 40.000 km

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDI

Hallo,

Mijn Audi A4 is getuned naar 180 pk 400 NM. Bij koud weer heb ik bij hoog koppel een doorslippend toerental. Bijvoorbeeld in de zesde versnelling bij laag toerental en veel gas geven vliegen de toeren met +/- 500 toeren omhoog waarna de motor weer normaal oppakt en netjes door accelereert. Het probleem wordt niet groter. Maar ik merkte dat het afgelopen wintersport met een zware auto (met dakkoffer) vaker optrad.
Nu heb ik wel eens gehoord dat de drukgroep van deze Audi aan de lichte kant is uitgevoerd en dat je hem met een zwaardere versie kunt uitvoeren. Daarom wil ik mijn koppeling vervangen met de drukgroep van een 2.7 TDI.
Mijn vraag is of iemand kan vertellen of dit gaat passen. Is de drukgroep van de 2.7 TDI uitwisselbaar met de 2.0 TDI?
Alvast bedankt voor elk antwoord!

Geplaatst door

JCBerk (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat je wilt past niet, een 2.7 tdi is een 6 cilinder, die hebben een andere koppelingsconstructie dan de 4 cilinder waar jij het over hebt. (grotere diameter vliegwiel dus meer oppervlak)

Je raakt in jouw geval aan een specifieke koppeling die meer kracht kan overbrengen. denk aan een verstekte versie van b.v. sachs. Groot nadeel is dat hij zwaarder te bedienen is, en slechter te doseren. Of je dit werkelijk wilt ligt aan jezelf. Neem van mij aan dat het b.v. bij een file aardig gaat vervelen de koppeling met 1,5 been aan kracht in te moeten trappen.

audia4 0
badge

10 jaar

je rijstijl is niet goed terugschakelen moet je zo gaat elke koppeling slippen ook met minder vermogen , alleen met wegrijden is er iets slip heel kort moet dat zijn daarna met schakelen mag er niets meer slippen en dat ligt aan je zelf

vrg Thorpe

thorpe 0
badge

10 jaar

Niets met rijstijl te maken, ik heb hetzelfde probleem gehad met een new beetle die opgefokt was, ik heb het tweemassavliegwiel met bijhorende koppeling laten vervangen door een traditionele koppeling die nu verkrijgbaar zijn, en het probleem was opgelost.

[quote=JCBerk]Bijvoorbeeld in de zesde versnelling bij laag toerental en veel gas geven vliegen de toeren met +/- 500 toeren omhoog[/quote]
Dit bovenstaande is natuurlijk niet de juiste / gewenste rijstijl.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Bedankt voor de reacties. Het is me duidelijk dat de koppelingsset van een 2.7 TDI niet gaat passen.

Ik heb al aardig wat auto's gehad, maar nog nooit problemen met de koppeling. Hiervoor had ik een Audi A4 B7 ook zonder problemen. Natuurlijk ga ik niet standaard met lage snelheid/toeren vol gas in z'n zes rijden. Het was ter illustratie van het probleem. Ik ben achter de slippende koppeling gekomen nadat bij acceleratie op de cruisecontrol met een zware wagen, de cruisecontrol er af viel, omdat de toeren doorslipte. Hierna ben ik natuurlijk gaan zoeken wanneer het optreedt.
Aangezien ik komend jaar veel met een zwaardere aanhanger ga rijden weet ik dat de koppeling vaker gaat doorslippen. Was namelijk ook al zo met een zware auto naar de wintersport.

Maar goed. Ik overweeg de zwaardere koppeling. Ik heb namelijk vaker gehoord dat de koppeling (drukgroep) van een A4 B8 aan de lichte kant is. Moet ik wel de negatieve bijkomstigheden voor lief nemen...
Elke aanvullende tip blijft welkom. Ik laat in ieder geval horen wat de oplossing is geweest.

Groet, Johan

JCBerk 0

10 jaar

heerlijk zoveel vermogen nu je rechtervoet en je rechterhand verstandig gebruiken

thorpe 0
badge

10 jaar

Oplossing:
Heb een zwaardere koppelingsset inclusief vliegwiel van LuK geplaatst.
Het was even zoeken maar deze set kon worden geplaatst op mijn chassisnummer.
Origineel zat er een vliegwiel van Sachs op. Deze moest dus ook vervangen worden door een LuK vliegwiel om de zwaardere koppelingsset te kunnen plaatsen.
Overigens is de originele set op een 2.0 TDI wel heel licht uitgevoerd. Viel mij tegen. Deze LuK set is veel zwaarder uitgevoerd.
En het mooi is dat je NIET zwaarder hoeft te trappen op het koppelingspedaal! De hydraulische koppeling van de Audi regelt de koppeldruk zelf.
Prima oplossing al is de klus wel erg pittig vanwege de loodzware versnellingsbak.

JCBerk 0

10 jaar

[quote=JCBerk]Oplossing:Heb een zwaardere koppelingsset inclusief vliegwiel van LuK geplaatst. Het was even zoeken maar deze set kon worden geplaatst op mijn chassisnummer[/quote]
Eigenlijk waren deze kosten helemaal niet nodig geweest indien de tuner met het e.a rekening had gehouden.
De auto kan het met een standaard koppeling prima doen, ik zelf rij er al +/- 5 jaar mee, niks aan het handje.

Dat heet dan ook tunen op maat en naar wensen van de klant ;

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Mijn auto is ook getuned met verstand van zaken.
Misschien heb je geluk en blijf je net binnen de grenzen. Maar heb al regelmatig gelezen dat deze klacht vaker voorkomt na tuning.
Bij mij trad het niet vaak op, alleen bij koud weer met zware auto bij hoog koppel. En dan ook alleen kortstondig en niet eens altijd.
In ieder geval viel mij op dat de koppelingsplaten en drukgroep die origineel erin zitten in vergelijking met andere auto's met minder vermogen, zeer dun zijn uitgevoerd!
Tsja goedkoper kan altijd, geen Audi kopen bijvoorbeeld ;-)

Grt. Johan

JCBerk 0

10 jaar

[quote=JCBerk]In ieder geval viel mij op dat de koppelingsplaten en drukgroep die origineel erin zitten in vergelijking met andere auto's met minder vermogen, zeer dun zijn uitgevoerd![/quote]
Dikte van de voering heeft alleen betrekking op de levensduur van de koppelingsplaat.
Alles volstaat met een juiste drukgroep die het koppel aan kan.

Normaal gesproken en gezien het een bekent probleem is houd een tuner hier rekening mee.
In dit geval is dit blijkbaar niet gebeurt en dan ontstaan er deze problemen.

Wel een beetje slordig....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

[quote=P. Kelder]Dikte van de voering heeft alleen betrekking op de levensduur van de koppelingsplaat.
Alles volstaat met een juiste drukgroep die het koppel aan kan.

....

Wel een beetje slordig....

Gr. paul[/quote]
Met dun bedoelde ik licht. En dan heb ik het juist over de drukgroep.
De auto is correct getuned maar de drukgroep is te licht. Je hoort het probleem vaker met dit type auto na tuning. Niet altijd inderdaad, maar dat wijst er wel op dat de drukgroep op de rand van z'n kunnen zit.
Overigens is het woord "slordig" onjuist en volledig irrelevant bij het bespreken van het probleem.

Kunnen er een welles nietes verhaal van maken maar daar doe ik niet aan mee.
Het probleem was er en is nu opgelost. Daar is dit forum voor.
Degene die het probleem ook heeft of krijgt; doe er je voordeel mee.

Grt. Johan

JCBerk 0

10 jaar

Niet gelijk zo op je tenen getrapt voelen.
Paul bedoelt dat de tuner je hier op had moeten wijzen bij een toename van zoveel pk's.
Ook dat is een onderdeel van een goed tuningsbedrijf.
Dat de tuning correct uitgevoerd is geloof ik wel.
Maar het een gaat niet zonder het ander.
Ook is het mogelijk om te tunen en daarbij de draaiende delen te beschermen tegen het toegenomen koppel.

primera p11 0

10 jaar

Duidelijk. Mee eens.

Johan

JCBerk 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.