Audi A6: vervangen distributieriem audi a6

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,9tdi

Ik wil mijn distributieriem vervangen maar ik weet niet meer hoe er aan te beginnen. Het is reeds een zestal jaar geleden. Ik weet wel dat u de voorbouw moet vooruitschuiven maar ik zie voorlopig niet eraan te beginnen of wat moet ik eerst losdraaien?

drareg

Geplaatst door drareg (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

harnak (0), 15 jaar geleden

[quote=drareg]Ik wil mijn distributieriem vervangen maar ik weet niet meer hoe er aan te beginnen. Het is reeds een zestal jaar geleden. Ik weet wel dat u de voorbouw moet vooruitschuiven maar ik zie voorlopig niet eraan te beginnen of wat moet ik eerst losdraaien?[/quote]
kijk evn of de motorcode klopt

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

Kan niet kloppen : 97-05 t/m 99-02

Gr. paul

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=drareg]maar ik zie voorlopig niet eraan te beginnen of wat moet ik eerst losdraaien?[/quote]

Is het bovenstaande gereedschap aanwezig ?

Gr. paul

harnak (0), 15 jaar geleden

Kan niet kloppen : 97-05 t/m 99-02

Gr. paul[/quote]
je hebt gelijk verkeerde gepakt maar dit is dus de reden dat ik vraag dat ze de motorcode moeten vergelijken.
dus sorry voor de verkeerde

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

Motorcode is waarschijnlijk AWX het betreft een pompverstuiver diesel.

Gr. paul

drareg (0), 15 jaar geleden

Het chassisnummer begint met wauzzz maar waar staat de motorcode?
Ik heb ontertussen gevonden hoe alles te demonteren. Het materiaal dat mr kelder vraagt heb ik niet maar ik heb de voorbouw kunnen loskoppelen en ondersteunen. De tekening vind ik wel interessant. Nog een vraag moet ik om de dichtingsring van de krukas te vernieuwen het kleine tandwieltje waarop de riem ligt los maken? Kan er iemand een tekening plaatsen van deze werken eventueel. In ieder geval aan allen die gereageerd hebben op mijn vraag hartelijk dank.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

Wil je natuurlijk best uitleg geven, zonder dat gereedschap komt het niet goed. Timing komt zeer precies, voorkom motorschade.

Gr. paul

drareg (0), 15 jaar geleden

IK heb dat nochthans de vorige maal gedaan zonder materiaal. Ik blokkeer de injectiepomp met een gepast kaliber(eigen fabrikaat) en maakt een merkteken op het nokkenaswiel en het krukaswiel en nog nooit problemen gehad. Kan u me geen antwoord geven omtrent de dichting rond de krukas,

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

motorcode (3 letters) staat op het distributiedeksel en/of op de binnezijde van de omslag in het serviceplanboekje. als je dat opzoekt en aan ons doorgeeft kunnen wij je de goede info geven.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=drareg]IK heb dat nochthans de vorige maal gedaan zonder materiaal. Ik blokkeer de injectiepomp met een gepast kaliber(eigen fabrikaat)[/quote]
Beste Drareg

Ik probeer u op een juist spoor te zetten met natuurlijk de juiste info...

Dit type motor is een PD (pompverstuiver techniek) de werkwijze is geheel anders dan wat u eerder zelf gedaan heeft.

Gr. paul

drareg (0), 15 jaar geleden

De motorcode is AVG

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

Getande riem uit- en inbouwen
Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen
t Pen -2064-
t Afstelliniaal -2065 A-
t Tegenhouder -3036-
t Speciaal gereedschap -Matra V/159-


Uitbouwen
l Motor ingebouwd.
l Voorbumper uitgebouwd → Rep.-groep63.
l Front in service-stand → Rep.-groep50.
– Afdekkappen losklikken.
– Moeren -pijlen- eruit draaien en de motorafdekking verwijderen.

– Geribde riem uitbouwen → Subhoofdstuk.
– Moer losdraaien -pijl- en het brandstoffilter uit de steun verwijderen; de brandstofslangen blijven aangesloten.

– Viscoventilator met inbussleutel 8 mm van de steun losschroeven, hiervoor de poelie van de viscoventilator met 2-gats moerendraaier -3212- tegenhouden.
– Viscoventilator van de steun verwijderen.
– Spanelement voor geribde riem uitbouwen.

– Bouten -3- eruit draaien en afdekking -2- verwijderen.
– Magneetklep laaddrukbegrenzing -N75--1- met aangesloten slangen opzijleggen.

– Trillingsdemper verwijderen, hiervoor de centrale bout met een ringsleutel tegenhouden.

– Middelste en onderste gedeelte tandriemkap uitbouwen -pijlen-.
Voorzichtig!
De motor mag alleen aan de krukas in draairichting van de motor (rechtsom) verder worden gedraaid.

AanwijzingMotor verder draaien via centrale bout op de krukas.

– Krukas in BDP van cilinder 1 draaien (wagens met schakelbak).

– Krukas in BDP van cilinder 1 draaien -pijl- (wagens met automatische versnellingsbak).
AanwijzingKrukas bij uitgebouwde motor in BDP van cilinder 1 draaien → Subhoofdstuk.

– Kleppendeksel uitbouwen → Subhoofdstuk.
– Nokkenas met afstelliniaal -2065 A- vastzetten.
– Als afstelliniaal -2065 A- niet kan worden geplaatst, de krukas 1 omwenteling (360°) verder draaien.

– Afstelliniaal als volgt positioneren: vastgezette nokkenas draaien totdat een uiteinde van de afstelliniaal tegen de cilinderkop botst. Aan het andere uiteinde van de afstelliniaal met een voelermaatje de ontstane speling meten. Voelermaatje ter dikte van de helft van de gemeten speling tussen afstelliniaal en cilinderkop schuiven. Nokkenas nu zo ver draaien tot de afstelliniaal tegen het voelermaatje aanligt. Een tweede voelermaatje met dezelfde dikte aan het andere einde tussen liniaal en cilinderkop steken.

– Inspuitpomptandwiel met pen -2064- vastzetten.
– Looprichting van de getande riem met krijt of viltstift markeren.
– Bevestigingsmoer van de spanrol losdraaien.
– Omlooprol uitbouwen.
– Getande riem verwijderen.
Inbouwen (kleptijden afstellen)
l Nokkenas met afstelliniaal vastgezet.
l Inspuitpomp met pen -2064- vastgezet.
Aanwijzing
t Ook bij reparaties waarbij de getande riem alleen van het nokkenastandwiel wordt verwijderd, moet de getande riem als volgt worden afgesteld.
t Afstelwerkzaamheden aan de getande riem mogen uitsluitend bij koude motor worden uitgevoerd.
t Bij het draaien van de nokkenas mag geen zuiger in BDP staan. Gevaar voor beschadiging van kleppen/zuigerbodem.
t Voor het los- en vastdraaien van het nokkenastandwiel nooit de afstelliniaal als tegenhouder gebruiken! Met tegenhouder -3036- tegenhouden.

– Juiste bevestiging van de spanrol in achterste gedeelte tandriemkap -pijl- controleren.
– Bevestigingsbout van het nokkenastandwiel 1/2 omwenteling losdraaien.

– Drevel door de boring van het achterste gedeelte van de tandriemkap steken en het nokkenastandwiel met een hamer van de nokkenas-conus tikken.
– Nogmaals controleren of de BDP-markering op het twee-massa-vliegwiel en het stelmerkteken samenvallen.
– Getande riem op krukastandwiel, tussenas, inspuitpomptandwiel en spanrol plaatsen (let op looprichting).
– Nokkenastandwiel samen met de getande riem plaatsen en met de bevestigingsbout handvast vastschroeven.
l Het nokkenastandwiel moet nog net kunnen worden verdraaid en mag niet omkippen.
– Omlooprol inbouwen.

– Excentriek van spanrol met moerendraaier (b.v. speciaal gereedschap -Matra V/159- rechtsom draaien, totdat kerf en verhoging -pijlen- tegenover elkaar staan.
AanwijzingAls het excentriek bij het spannen per ongeluk te ver rechtsom werd gedraaid, spanrol eerst volledig ontlasten. Vervolgens het excentriek opnieuw rechtsom draaien.
– Klemmoer op spanrol vastdraaien.
– Nogmaals controleren of de BDP-markering op het twee-massa-vliegwiel en het stelmerkteken samenvallen.
Aanwijzing
Voor het los- en vastdraaien van het nokkenastandwiel nooit de afstelliniaal als tegenhouder gebruiken! Met tegenhouder -3036- tegenhouden.
– Bevestigingsbout van het nokkenastandwiel vastdraaien.
– Afstelliniaal -2065 A- verwijderen.
– Pen -2064- verwijderen.
– Krukas 2 omwentelingen in de draairichting van de motor verder draaien, totdat de krukas weer in BDP staat.

– Spanning van getande riem controleren.
l De markeringen -pijlen- moeten tegenover elkaar staan.
– Getande riem zo nodig naspannen.
– Met pen -2064- controleren of het inspuitpomptandwiel kan worden vastgezet.
– Met afstelliniaal -2065 A- de stand van de nokkenas controleren.
AanwijzingAls afstelliniaal -2065 A- resp. pen -2064- niet kan worden geplaatst, afstelling herhalen.
– Afstelliniaal -2065 A- verwijderen.
– Pen -2064- verwijderen.
Monteren
Het inbouwen gebeurt verder in omgekeerde volgorde. Let daarbij op het volgende:
Aanwijzingt Pakkingen vervangen.
t Alle slangverbindingen borgen met slangklemmen overeenkomstig de uitvoering die in de productie wordt gebruikt → ETKA.
– Onderste en bovenste gedeelte tandriemkap inbouwen.
– Viscoventilator inbouwen → Subhoofdstuk.
– Geribde riem inbouwen → Anker.
– Front inbouwen → Rep.-groep50.
– Voorbumper inbouwen → Rep.-groep63.
– Inspuitbegin dynamisch controleren → Rep.-groep23.
Aantrekmomenten

Onderdeel Nm
Spanrol van getande riem aan cilinderkop 20 → Opmerking
Nokkenastandwiel aan nokkenas 45
Onderste deel tandriemkap aan cilinderblok 10
Omlooprol aan console 25
Spanelement voor geribde riem aan steun voor aanbouwdelen 45
Trillingsdemper aan krukastandwiel
Treksterkte 8.8 25
Treksterkte 10.9 35

1) Moeren vervangen.

gr john.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

AVG of AVF ..? motorcode AVG loopt tot de 10- 2000.

Gr. paul

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=drareg]Het chassisnummer begint met wauzzz maar waar staat de motorcode?
Ik heb ontertussen gevonden hoe alles te demonteren. Het materiaal dat mr kelder vraagt heb ik niet maar ik heb de voorbouw kunnen loskoppelen en ondersteunen. De tekening vind ik wel interessant. Nog een vraag moet ik om de dichtingsring van de krukas te vernieuwen het kleine tandwieltje waarop de riem ligt los maken? Kan er iemand een tekening plaatsen van deze werken eventueel. In ieder geval aan allen die gereageerd hebben op mijn vraag hartelijk dank.[/quote]
elk chassino van een audi begint daarmee.......

drareg (0), 15 jaar geleden

Het is wel AVG

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=drareg]Het is wel AVG[/quote]
Oké duidelijk.....

Daarmee komt mijn info te vervallen, afbeeldingen van john zijn dan juist.

Gr. paul

Sean750 (0), 15 jaar geleden

Met 1 opmerking: er is blokkergereedschap voor de nokkenas waarbij je alleen de vacuumpomp hoeft los te halen en niet meer het kleppendeksel. Het nokkenastandwiel kan dan met een trekker worden losgehaald.

Scheelt weer werk.

drareg (0), 15 jaar geleden

n13-0361 Deze tekening is vermoedelijk het kenteken dat op het vliegwel staat kant versnellingsbak maar op mijn wagen(automaat) vind ik dat niet terug of ben ik verkeerd.

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=drareg]n13-0361 Deze tekening is vermoedelijk het kenteken dat op het vliegwel staat kant versnellingsbak maar op mijn wagen(automaat) vind ik dat niet terug of ben ik verkeerd.[/quote]
je bezorgd me wel extra werk,als je nou in beginsel alles vermeld hadden we al klaar geweest. gr john

drareg (0), 9 jaar geleden

bedankt iedereen die mij heeft geholpen ik heb de distributieriem zelf kunnen vervangen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.