Audi 80: vervuiling injectie K-jetronic

Bouwjaar: 1993

Nadat ik bij een audi 80 2.3 Avant(5 cyl.)de LPG installatie eruit had gehaald om er weer een 'benzine-auto' van te maken bleek de injectie niet meer te werken (tekort op benzine gereden) en sterk vervuild te zijn. Doseur, drukregelaar en injectoren zijn toen vervangen, benzinetank afgetapt. Hij liep toen weer perfect.
Onlangs heb ik echter de tank (per ongeluk) helemaal leeggereden. Na weer te hebben getankt liep de auto zeer slecht (inhouden, zwarte rookwalm) met een benzine verbruik van ca. 1:4! Na vernieuwing van de lambda-sonde liep de motor weer goed, het verbruik bleef echter 1:6 (te hoog dus). Bougie's waren nog zwart. De viergastest gaf een CO% van >10 bij verhoogd toerental.
Inmiddels loopt de auto weer heel slecht (als hij op tempera-tuur is). Wat kan het nog meer zijn dan de lambdasonde? Moeten de injectoren nogmaals vernieuwd of gereinigd worden?

avant2.3

Geplaatst door avant2.3 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Drukken van het ke-jetronic systeem laten meten, en de injectors laten testen op spuitbeeld en doorlaat. Eventueel laten reinigen.

Bij dit systeem geld maar een regel; meten is weten, zomaar gaan vervangen levert alleen een hoge kostenpost op, vaak zonder het gewenste resultaat.

Op naar de dealer of de bosch-service, deze hebben beide de speciaalgereedschappen en gegevens voor dit systeem.

succes

avant2.3 (0), 19 jaar geleden

Harry,
Dank voor je snelle reactie. Bij de vervanging van de lambda-sonde (bij de Bosch-specialist) zijn de drukken getest en goed
bevonden.De plunjer van de doseur zat niet vast en werkte goed. Naar de injectoren is verder nog niet gekeken, omdat de motor
weer goed liep. De CO meting bij de APK (enige tijd later bij
mijn 'vaste-APK-garage') wees echter anders uit..!. Ik begrijp dus dat de injectoren, nu 2 jaar oud, nog wel te controleren of
te reinigen zijn, en dat dit waarschijnlijk de oorzaak zal
zijn?

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Is het brandstof filter vervangen na het leegrijden van de tank???

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi harry en jan


de brandstoffilters bij deze type's worden door de regel nooit vervangen,,
klink onverstandig ( weet ik )

waneer je bij de wat oudere types het filter gaat vervangen kun je startproblemen krijgen dit door de slijtage in de brandstof opvoerpomp..( onder de auto )

wil je hem wel vervangen...

pak alleen een ORGINEEL ( MAN )filter, geen fram filter.

de klep in het filter bij de fram.. staat te strak waardoor de wat oudere brandstofpompen deze slecht kunnen openen.


paul,

avant2.3 (0), 19 jaar geleden

Hallo Harry en Paul,
Het brandstoffilter is niet vervangen. In de vraagbaak
zie ik het adsorptie koolfilter (bij de motor) en de zeef bij de benzinepomp in de tank. Zijn er meer filters?
Jan

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Hij heeft zeker weten nog een filter, deze zit waarschijnlijk onder de auto bij de brandstofpomp. Waar dit exact hangt weet ik niet bij dit type. Misschien paul??
Het filter zit in ieder geval na de brandstofpomp in de leiding die naar voren gaat. Bij een KE-jetronic is het filter met wartels gemonteerd. Dus geen slangklemmen.

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi, harry

idd, zijn er types waar de pomp in de tank zit en het filter zit dan op het binnenscherm gemonteerd.

deze hangt bij dit type rechtsachter onder de auto..

en bij de audi 100 zit deze tegen het (R) binnenscherm gemonteerd.


paul,

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Hoor je de brandstofpomp erg of is hij net zo stil als vroeger. Het gebeurt n.l. wel eens dat ze door de tank leeg te rijden het vuil opzuigen en hierdoor stuk gaan. Het kan dat hij in eerste instantie nog genoeg druk geeft maar als hij langer draait (motor warm) te kort druk geeft. Ook heb ik bij een K-jetronic al eens gezien dat de pomp zonder dat de motor liep voldoende druk gaf, maar met draaiende motor echt tekort kwam.

Wil je zeker weten of de pomp nog goed is moet de opbrengst bij een bepaalde druk vastgesteld worden. Bosch heeft hier gegevens van.

avant2.3 (0), 19 jaar geleden

Harry,
De pomp maakt naar mijn idee geen extra lawaai/geluid, maar
ook deze tip zal ik meenemen. Gezien het verbruik 1:6(!) denk
ik echter dat de opbrengst wel voldoende is. Als je de auto start en je hand achter de uitlaat houdt, is hij zwart! Deze zwarte waas zie je ook op de achterklep, de auto stinkt ook.
Binnenkort ga ik er mee aan de slag (filter, injectoren laten controleren, benzinepomp), ik zal de bevindingen doorgeven.
NB Bij het laatste bezoek aan de Bosch specialist is ook geconstateerd dat het CO % voor, bij de motor gemeten, en bij de uitlaat gemeten hetzelfde is, m.a.w. de katalysator doet niets meer (dit zou ca. 0,5 % moeten verschillen).
Nieuwe tips zijn natuurlijk altijd welkom!
gr. Jan

avant2.3 (0), 19 jaar geleden

Hallo
Probleem is inmiddels opgelost (heeft even geduurd maar heb er de tijd voor genomen)!
De injectoren heb ik eruitgehaald, deze zagen er (aan de buitenkant!) schoon en goed uit, hebben ook nog geen 5000 km gemaakt. De koude start injector was echter sterk vervuild,
aan de sproeikant en aan de ingangskant. Deze schoongemaakt
met motorreiniger / doorgeblazen in geopende stand (12V spanning er op). Waarschijnlijk heeft deze continu doorgelaten,
(zwarte rookwolken bij warme motor, hoog verbruik). Werking gecontroleerd bij starten met de injector los naast de motor (werkt dan. ca. 4 sec. tijdens iedere start).
Vervolgens heb ik het brandstoffilter vervangen (zit idd bij het
rechterachterwiel), was een Motorcraft filter, nu vervangen door
een Bosch filter. Klepdeksel pakking vervangen ivm olielekkage (en minder vacuum?). Auto liep vervolgens weer goed, bougie's
kleurden weer bruin ipv roetzwart. Hierna de lambdasonde vervangen (was ook een geheel aangekoekt/zwart), tezamen met
de katalysator. CO-meting had al eerder uitgewezen dat de kat. niets meer deed.
Auto rijdt nu weer perfect, benzinemeter is weer 'stabiel',
verbruik nog niet gemeten maar zal ca 1:10 zijn.
Eén probleempje nog: start met halfwarme/afgekoelde motor, dit
duurt zeer lang. Heeft dit met de aansturing (vanuit computer?) van de koudestartinjector te maken?
Harry, Paul, dank voor de adviezen! Hebben jullie (of anderen) nog tips voor dit laatste probleem?
gr. Jan



audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Slechte warme start heeft te maken met vapor lock. In of op de brandstofpomp (afhankelijk van het type) is een trerugslagklep gemonteerd. Deze willen door vervuiling wel eens open blijven staan. Bij jouw auto zit hij waarschijnlijk op de pomp, tussen de elektrische aansluitingen. Als je de banjo van de persleiding loshaalt zit de klep in het gedeelte dat dan nog in de pomp steekt. Is geloof ik met sleutel 14 uit de pomp te draaien, bosch verkoopt ze los.

Het volgende gebeurt dan:
De druk in het systeem valt weg na het afzetten van de auto. De benzine in de motorruimte gaat koken en drukt de brandstof uit het hele systeem terug de tank in. (immers, het kookpunt is vele male lager dan als het syteem onder druk staat)

Als je dan gaat starten moet eerst de benzinedamp door de inspuitleidingen de motor ingedrukt worden, daar loopt ie dus niet op.

Als de motor afgekoeld is is de benzinedamp weer gecondenseerd (in volume dus gigantisch terug genomen) en gaat het starten bijna vanzelf.

Een K-jetronic hoort bij koude en warme motor direct aan te slaan.

succes

avant2.3 (0), 19 jaar geleden

Harry, het werkt!
Om de (half-)warme start weer goed te krijgen heb ik de keerklep op de brandstofpomp vernieuwd. Klep was zo-van-de-plank bij de Bosch specialist te leveren, kosten 22 Euro.
Los te draaien met sleutel 17 (wel eerst voor de zekerheid even de accupool losgemaakt ivm werkzaamheden in de benzinetank, met niet-geisoleerde elektra aansluitingen op de pomp....!).
Direct na montage en warmrijden nog één keer een moeilijke halfwarme start gehad (minuutje doorstarten), maar daarna geen problemen meer, nu inmiddels 4 weken terug. Klep moest de eerste keer mogelijk nog 'inlopen' of inslijten?
Blijft echter wel een verschil tussen koude start (=direct aanslaan) en halfwarme start (iets doorstarten). Geeft het vernieuwen van de drukaccumulator (ook op de benzinepomp) nog extra verbetering? Wordt deze weleens vervangen?
In ieder geval weer bedankt voor het advies!
P.S.: voor de 'wetenschap' het oude brandstoffilter doorgeslepen in de lengterichting. Hier zit geen keerklep in. Zag er van binnen wel sterk vervuild/verouderd uit.
Groet, Jan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.