Ik heb een audi A4 van 1997 gekocht. Die verwarming blijft koude gewone lucht blazen ook als die motor op 90° graad is. Auto heeft een climatronic. Die airco werkt wel perfect. Ik heb het volgende al gedaan:
1. Thermostaat vervangen met een nieuwe.
2. Water pomp getest. Ik heb die buis naar koelvloeistof reservoir uitgetrokken, en bij gas geven aan de auto, kwam er vloeistof uit die buis. Dus volgens mij werkt die waterpomp wel. Raar is dat koelvloeistof wordt niet heet, ook niet als die motor op 90° is.
3. Die twee buizen die naar interieur radiateur gaan, worden wel warm, maar als ik die uittrek (tijdens dat die auto stationeer staat en die verwarming op 30° en vol blazen staat) zie ik geen water doorstroom maar wel enkel warme stoom.
4. Ik heb die interieur radiateur doorgespoold op deze manier: www.youtube.com/watch?v=M9SIafVsqyc
Alle suggesties zijn welkom. Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bekent probleem ; kachelradiator verstopt. (ten einde)
Doorspoelen geeft vaak niet het gewenste resultaat.
Een tijdrovende klus is het.
Vaak doen mensen de auto daarom van de hand.
Gr. paul
Beste Paul, Bedankt voor uw snele antwoord. Tijdens doorspoelen van de kachelradiator via ene buis, kwam er die water wel terug vanuit die andere buis. Ik dacht dat dit een teken is dat die radiator niet verstopt is, vandaar dat die water (langs radiator) vanuit die andere buis terug komt ?
Is er een manier om te testen of die radiator gestopt is, voor dat ik die laat vervangen ?
Groetjes,
9 jaar
Wat je nu doorspoelt is rondom in de kachelradiateur, juist in het midden zit het probleem.
Het is typisch een kwaal in dit bouwjaar (1995 t/m 97)
Vervangen is nu de enige oplossing.
Gr. Paul
Ok. Om te voorkomen dat dit probleem nogeens zich voordoet, aan welke dingen moet ik tijdens en na de vervanging van kachelradiator opletten?
Alvast bedankt voor je suggesties.
9 jaar
Het beste is even een vraagbaak aanschaffen, het is een hele klus.
Zelfs de complete stuurkolom moet gedemonteerd worden.
Gr. paul
Vraagbaak betekent Service Manual?
Zoals in die initiale vraag vermeld, die koolvloeistof in die reservoir blijft koud, ook als die motor op 90° is, of als ik na een ritje van 30 min controleer. Is dit normaal? Heeft dit ook niets te maken met die probleem van verwarming?
gr,
9 jaar
Voor een getraind monteur is het vervangen van de kachelradiateur een ochtend werk, heb je het nooit eerder gedaan dan kun je er rustig een hele dag voor uittrekken. Alles kan zonder geweld uit elkaar. Je zoekt je lam naar een aantal schroeven of klikverbindingen, daarom geeft Paul aan dat je het beste even een vraagbaak kunt aanschaffen. Dan haal je niet te veel uit elkaar en verniel je niets.
Als er ooit olie bij het koelwater heeft gezeten heb ik ook nog wel eens een redelijk resultaat geboekt door de slangen onder de motorkap los te halen, en de kachelradiateur vol te gooien met kokend heet water met daarin flink ammonia. Dit een nacht laten staan, en daarna spoelen zoals je filmpje aangeeft.
Ik heb die kachelradiateur laten vervangen en nu heb ik wel warme lucht. Bedankt voor jullie informatie.
Maar nu is de stuur heel erg hard. Die was wel heel normal en zacht. Wat zou die mechanic kunnen vergeten hebben tijdens terug montage van dashboard en stuur, door wat die stuur nu zo hard geworden is om te draaien?
Alvast bedankt voor jullie suggesties.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar