Audi 80: Voorwiellager of homokineet?

Bouwjaar: 1988

Bij het naar rechts sturen maakt mijn audi een boenk, boenk geluid en ik voel tikken in het stuur. Naar links is het ook aanwezig maar veel minder. Ik vermoed het linker voorwiellager maar weet iemand misschien of het ook de homokineet kan zijn en zo ja, hoe ik daar achter kan komen?

Alvast bedankt,

Aart

anoniem-1573996169

Geplaatst door anoniem-1573996169 (0) , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

carmania2000 (0) PRO, 19 jaar geleden

achteruit rijden met het stuur volledig afgezet. Als hij dit geluid al maakt bij lage snelheid is de cardankop stuk.

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

homokineet dus. waarschijlijk de buitenste aan de rechterkant. En je hebt het zelf al getest door krap de bocht om te rijden.

succes

arjan593 (0), 19 jaar geleden

grote kans dat het je homokineet is, komt vaker voor bij deze type auto.
zelf ook al 3 x mee gemaakt.

anoniem-1573996169 (0), 19 jaar geleden

Hallo Arjan, HArry en Carmania,

Bedankt voor jullie reacties. Heb ondertusseen een kapotte lager linksvoor vervangen. Afgezien daarvan zal er vermoedelijk ook wel een homokineet kapot zijn. (Gezien het lawaai en het schudden van de auto!!) vandaar dat ik nog meer te vragen heb:

- Weet iemand hoe je uit kunt zoeken welke homokineet kapot is
- Is dat moeilijk te vervanegn of kan ik het zelf. Een lager heb ik onderhand geen problemen mee.

arjan593 (0), 19 jaar geleden

als er een kappot is dan is dat meestal aan de wielzijde, maar welke kant, dat moet je denk zelf aanvoelen dat kan ik zo niet zeggen. als je het stuur haaks omgooid dan merk je het vaak wel.
het vervangen is makkelijk zelf te doen.
heb t zelfs een keer onderweg gedaan.
je krikt de auto op en haald het wiel los, dan zie je de centrale moer op je aandrijfas,die haal je los.
dan je remcilinder los halen, niet je remslang! en vouw deze dan even opzij
dan haal je (eerst aftekenen) de 2 moeren van je fusee kogel los.
en de stuurkogel op je veerpoot.
je drukt met een banden lepel de draagarm naar beneden, zodat de fusee kogel los komt.
en dan trek je de veerpoot naar je toe zodat de aandrijfas los komt uit de naaf, lukt precies.en dan ben je vrij om de homokineet te verwijderen. je tikt deze gewoon met de hamer los van de as, en de nieuwe tik je er dan gewoon weer overheen.
wil je de hele as vervangen of demonteren dan moet je nog de boutjes 6 stuks op de versnellingsbak loshalen.

t kan zijn dat ik nog iets vergeten ben, maar t is voor mij ook al weer eventjes geleden.
ik hoop dat je hier iets aan hebt.
succ6 arjan.

anoniem-1573996169 (0), 19 jaar geleden

Ja, erg bedankt Arjan,
Ik heb het bekeken en ik heb nog een vraag: weet jij hoe je de rubber hoezen loshaalt welke over de homokineten zitten? De mijne zitten vast met een stalen band. Iemand van de Otomax wist me te vertellen dat je daarvoor een speciale tang voor nodig hebt (die zij niet hadden).

Alweer bij voorbaat dank,

Aart

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Losmaken doe je met een nijptang, gewoon de klemband doorknippen. ze zijn single use. Bij een nieuwe homokineet zit een nieuwe hoes met nieuwe klembanden.

Vastzetten hoort met een speciale tang. Ik doe het altijd met .... de nijptang!! Je haakt de klemband met de hand vast, en het verhoogde gedeelte moet dan bij elkaar geknepen worden. (vergelijk de oude klem maar met een nieuwe en je ziet wat ik bedoel) Gaat dus echt perfect met een stukje timmermansgereedschap.

succes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.