Audi Audi 80 2.0i - 90pk: Tikken van hydraulische klepstoters (ABT motor)

Bouwjaar: 1995

Afgelopen week op vakantie motorschade door vastgelopen spanrol van distributieriem bij (gelukkig) nagenoeg stationair toerental.
Geluk bij een ongeluk: We staan stil voor de deur van een garage.

Garage gemeten: 3 cilinders 11 bar en 1 cilinder 4 bar druk.
Gevolg: Van 1e cilinder 2 kleppen krom dus vervangen. Van de overige 3 cilinders is te zien dat de kleppen net aangetikt zijn door de zuigers, gezien de tekening die zich op de onderzijde van de kleppen vertoonde.

Na ophalen van de auto tikt de motor, dus terug.
In overleg worden ook alle 8 hydr. klepstoters vervangen.
Tikken lijkt beter maar komt soms weer terug, vooral als de motor even gelopen heeft.

Vakantie is afgelopen dus toch naar huis en voor de zekerheid de oliefilter vernieuwd en olie ververst.
Helaas, niet opgelost.
Gekke is als ik een scherpe bocht maak of over een verkeersdrempel rijdt dan is het tikken even weg.
Je zou zeggen: Garantie, maar het vakantie adres is 200km van mij vandaan, dat is een beetje moeilijk.
Wie heeft er nog een goed idee ???

Henk Peters

Geplaatst door Henk Peters (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Henk Peters (0), 19 jaar geleden

Audi 80 2.0i - 90pk van 1995, loopt op benzine, en heeft 125.000 km gelopen.

Henk Peters (0), 19 jaar geleden

Gisteren de aanzuigfilter in de carterpan schoon gemaakt.
Deze zat wel voor 3/4 dicht met troep - oude stukken vloeibare pakking enz.
De overdruk klep in de oliepomp ook gecontroleerd, en deze zat niet vast of staat niet open (geen lek) door vuil of iets anders.
Het tikken is nu bijna weg wat een verbetering lijkt.
Maar als ik af en toe gas geef komt het met vlagen toch weer op zetten.
Er zijn wel 8 nieuwe Imitatie klepstoters in gekomen, zouden deze meer lek hebben dan origineele??

Of is bij montage van de nokkenas misschien vergeten de zuigers van het Bovenste Dode Punt af te zetten, waardoor er misschien al weer een klepstoter overleden is?

Henk Peters (0), 19 jaar geleden

Nu zie ik in de Vraagbaak dat in de steun waar je het oliefilter aan schroeft, een "olieterugslagklep voor de hydraulische komstoters" zit.
Dient deze voor het op druk houden v/d hydr. komstoters als de motor loopt, of dient deze uitsluitend voor het gevuld houden van de oliekanalen als de motor uit heeft gestaan?

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

is het een audi op lpg....? je geeft al aan dat het na de rep, is ontstaan.. er kan wat over het hoofd gezien zijn..? of net wat je al zegt montage fouten..? dat zou je moeten controleren om iets anders uit te kunnen sluiten.. dit wordt een zoek plaatje...?
ik zou zeggen ga terug en kom er zelf niet meer aan. jij hoeft immers hun fouten niet te herstellen.

veel sucses

paul,

Henk Peters (0), 19 jaar geleden

Het tikken wordt luider en als ik met een lange schroevendraaier tegen m'n oor luister dan komt het toch duidelijk uit de cilinderkop vandaan.
Dus nogmaals de cil. compressie gemeten: Alle cilinders exact 11 bar, wat nu.
(dub - dubben - dub)
Toch maar de cilinderkop eraf want er moet toch iets zijn.
Met cilinderkop naar motorrevisie bedrijf voor diagnose.
Test met vacuumzuignap op alle kleppen afzonderlijk: 100% dicht!!, wat nu.
Alle kleppen eruit en nu komt de aap uit de mouw: Nog 4 kleppen die iets krom zijn na controle op de kleppen slijpmachine!!!!
Opdracht voor revisie bedrijf: Nog 4 kromme kleppen vernieuwen, en alle klepgeleiderbussen vernieuwen met nieuwe klepsteelrubbers.

Kop gemonteerd en starten.......meteen muisstil, en geen tik meer te horen!!!, nu ken ik m'n auto weer.
De hydraulische klepstoters moeten de variaties van de kromme kleppen niet hebben kunnen volgen, vandaar het tikken wel/niet.

Alleen jammer dat de garage bij de 1e demontage/reparatie de overige 6 kleppen niet eruit gehaald heeft voor controle-inspectie, ondanks dat die cilinders netjes 11 bar gaven!!

En dus die 8 nieuwe klepstoters zijn er ook voor niets in gekomen!

Helaas kun je dus toch niet op een gerenomeerde merkdealer garage vertrouwen. (Peugeot)
Of is het maken van fouten menselijk???

Al met al een behoorlijke uit de hand gelopen vakantie napret met behoorlijk wat extra kosten en 2 snipperdagen armer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.