Hallo,
Is er iemand thuis in de atmosferische 5 cylinder 20 klepper motoren??
Ik heb het volgende probleem:
Ik heb 2 weken gelden mijn cylinderkop vervangen voor een gereviseerde en geflowde en gevlakte cylinderkop die ik nog had liggen. Maar nu is er het volgende aan de hand:
Het starten met koude motor:
De startmotor moet ongeveer een keer of 10 rondraaien voordat de motor aanspringt. Als ie dan aangesprongen is loopt ie als een zonnetje en ik doe hem direkt weer uit en start hem opnieuw sping ie direkt aan?!?!?
Het starten met een warme motor:
Bij het starten met een warme motor doet ie presies hetzelde als ie langer dan een minuut of 10 heeft stil gestaan.
Ik heb aan verschillende mogelijke oorzaken gedacht:
# Verdeler van tijd af: maar als ie loopt loopt ie als een zonnetje dus ik denk niet dat dat het probleem is en bovendien zou die het dan de hele tijd moeten doen.
# Brandstofdruk: maar als ik een aantal keren het kontakt omdraai zonder de moter te starten kan de brandstofpomp druk opbouwen en dan starten maar dan doet ie precies hetzelfde!?! En een drukregelaar die kapot of versleten is heb ik nog nooit van gehoord.... dus brandsofdruk zal het ook niet zijn denk ik.
# Bougies: bougies vervangen en geen resultaat....
# Injektoren: Die zijn tijdens de montage van de nieuwe cylinderkop ultrasoon gereinigd. Het zou nog kunnen dat een van die injektoren beschadigd is tijdens het monteren van de injector-rail. De kunstof kraagjes bij het filter zijn nogal poreus na jarenlange trouwe dienst en knappen dus heel gemakkelijk af bij montage of demontage. Ik spreek uit ervaring want ik heb al 4 van mijn oude injektoren gesloopt ondanks dat ze heel voorzichtig uit de injector-rail zijn gehaald. En je snapt het al; ik durf mijn injector rail eigenlijk niet meer los te halen omdat ik bang ben dat ik er nog meer sloop, ik heb er nl. nog maar 1 op reserve........
Dit zijn eigenlijk de enige dingen die mij te binnen schieten. Het gekke is ook dat als de motor eenmaal loopt, hij heel mooi loopt. Verder zijn er eigenlijk ook geen dingen veranderd behalve de compressieverhouding (tussen de 10.5:1 en 11:1). Maar dat zou niet voor deze problemen mogen zorgen want we hebben de compressie gemeten voor die tijd en die was goed.
Misschien heb jij nog een idee.......
Daniel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het systeem blijft waarschijnlijk niet onder druk door een lekkende injector. Even een brandstofdrukmeter aansluiten en kijken wat ie doet. Er moet enige druk in het systeem blijven staan totdat de motor afgekoeld is.
Injectors met rail en al demonteren en onder druk zetten middels contact aan kan ook, ze mogen geen druppel lekken.
s6
Zou het dan niet zo zijn dat als je het kontakt een paar keer aanzet zonder te starten en daarmee dus de brandsofpomp ook een aantal keer op druk zet het probleem minder of verholpen moet zijn?
19 jaar
als ie lekt komt het hele inlaattaject vol met verzadigde benzinedamp te staan, dit zal je er eerst uit moeten starten (het ontbrand immers niet doordat de mengverhouding zuurstof brandstof niet deugt)
ok ik zal er naar kijken, dat wordt pas na het weekend maar ik houd je op de hoogte van de ontwikkelingen...
Daniel
19 jaar
Hallo Harry,
Mijn probleem met het starten is opgelost. Ik heb van een clublid 5 gereinigde en geteste injectoren overgenomen en die gemonteerd. Bij de montage bleek echter dat op de injector van de 5e cylinder 2 onderste rubbers zaten!! Een montage foutje dus. Dit betekend dat de injector rail er scheef op heeft gezeten (wel vreemd dat ie nooit gelekt heeft). Nu blijkt dus ook nog dat na het verkeerd monteren de injector rail waarschijnlijk iets verbogen is waardoor de injectoren niet meer diep genoeg in rail zitten met als gevolg een behoorlijke lekkage. Ik moest dus die injectoren iets hoger op of de rail iets omlaag zien te krijgen waardoor de injectoren weer goed sluiten in de rail. Het is dat eerste geworden maar ik weet niet of dat de goede oplossing is. Ik heb nu dus op elke injector 2 voetrubbers gemonteerd (pakkingsrubber voor openening in inlaatspruitstuk) om ze hogerop te krijgen. Dat heeft gewerkt want ze lekken niet meer en hij start direkt!! Alleen heb ik het idee dat ik nu minder vermogen heb, zou dat kunnen doordat de injectoren minder diep in het inlaatspruitstuk zitten??
Daniel
19 jaar
dat van het vermogen klopt, de injectors hangen bij dit type in de luchtstroom, de brandstof moet op een heel kort traject gemengt worden (de injector over de inlaatklep heen.) Je Co (voor de katalysator) zal wel hoger zijn, en het verbruik waarschijnlijk ook. Zou even kijken of je niet ergens een goede gebruikte brandstofgalerij kan vinden zodat je alles origneel op kan bouwen. Het zou ook kunnen dat er een stuk van de kunstof insert die in de kop zit is afgebroken. Als je deze wilt vervangen,haal dan het spruitstuk los, zorg dat de motor in een stand staat dat de inlaatklep dicht is en hak de insert er uit. Losdraaien kun je wel vergeten... Nieuwe inserts verkoopt de dealer en ze zijn niet eens zo gek duur.
Daarna met de stofzuiger van moeders alle stukjes netjes wegzuigen en of blazen met perslucht....
succes
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi Coupe of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar