Audi A4 : Welke smeerolie

Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1900

Ik heb een A4 1.9 TDI met 270.000 km.
Deze auto heeft altijd Shell of Castrol longlife olie gehad met de VW specs 50400/50700.

Omdat het dealeronderhoud nu te duur wordt ga ik voor de volgende beurt over naar een andere garage.
Die gebruikt geen Shell of Castrol maar Kroon olie.

1.
Maakt het echter iets uit of je Shell, Castrol, Mobiel, Esso, Eni, Kroon enz. gebruikt voor verversen van olie zolang die maar voldoet aan de VW specs? Is dat aan te raden met een motor die altijd Shell/Castrol heeft gehad of maakt dat niets uit?

2.
En, er zit nu nog Shell in, mag ik die dan ook met Kroon olie bijvullen?
Ik heb altijd begrepen dat je moet bijvullen met dezelfde olie.

Deze motor verbruikt na 270.000 km nog steeds minimaal olie, heeft nauwelijks roetuitstoot en lekkages zijn er niet.
Dat wil ik graag zo houden.

Peet2727

Geplaatst door Peet2727 (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

ferdinand (60), 5 jaar geleden

Maakt niet uit.As je maar dezelfde specificaties aanhoudt.Ik neem aan ,dat hier 5w30 ingaat.
Je ziet namelijk met een regelmaat ,dat een dealer ineens naar een ander merk overstapt.
En dan is dat merk van toepassing.Wat van belang is : juiste spec.,juiste dikte en full synth(huidige auto,s geen classics).Daarbij Kroon olie is goede olie.
Ferry

Peet2727 (0), 5 jaar geleden

dank voor de reactie!.
Er zit inderdaad 5w30 longlife in.

Ik neem aan dat bijvullen van castrol met kroon of welk ander merk dan ook , ook niets uitmaakt, zo lang de specificaties 5w30 en 50400 - 50700 maar hetzelfde zijn?

atte (0) PRO, 5 jaar geleden

Even enige theorie ontwikkeld voor het autotechnisch onderwijs. De oliekwaliteit wordt aangegeven door een letter en een cijfer op de verpakking of de specificatie in de werkplaatsdocumentatie. Die letter en dat cijfer vinden we achter de aanduiding ACEA. Dan staat er bijvoorbeeld ACEA A3, B3, B4. Dat is een goede kwaliteit olie.
Ook zien we nog de aanduiding API. De API-aanduiding kent alleen lettercombinaties. Bijvoorbeeld API SL/CF. Deze kwaliteitsaanduiding komt ongeveer overeen met ACEA A3, B3, B4.

Nog even over de ACEA. Dat is een vereniging van Europese autofabrikanten. ACEA is de afkorting voor Association des Constructeurs Européens d’ Automobiles. De letter A in A3 geeft de kwaliteit aan voor ottomotoren (dus benzinemotoren).
De letter B in B3/B4 geeft de kwaliteit aan van de motorolie voor dieselmotoren.
Het gaat dan om dezelfde motorolie voor otto- en dieselmotoren. Voor die motoren gelden verschillende kwaliteitseisen waaraan dus een en dezelfde motorolie voldoet.

Of een motorolie bij een bepaalde buitentemperatuur goed ‘werkt’ kun je aflezen aan de SAE-specificatie. De afkorting SAE staat voor Society of Automotive Engineers. Die vereniging heeft normen vastgesteld, die met de buitentemperatuur te maken heeft.
Toen men daarmee begon waren er alleen ‘monograde’ motoroliën. In de zomer werd een SAE 30 olie gebruikt. En als het herfst werd, ging de auto naar de garage en werd de SAE 30 afgetapt. Er ging dan een SAE 20 motorolie in. Dat steeds verversen kon ook wel, omdat de meeste auto’s om de 2000, 3000 of 5000 km een onderhoudsbeurt nodig hadden.

Om in de warme en koude jaargetijden met dezelfde motorolie te kunnen rondrijden, is de ‘multigrade’ motorolie ontwikkeld.
Op de verpakking zie je dan bij SAE: 10W-40. En dat heeft alles te maken met de dikte van de olie.
Dikke olie stroomt minder snel dan dunne olie. Om er in de winter zeker van te zijn dat de olie snel kan worden rondgepompt, moet deze dun zijn.
De smeerfilm mag ook niet ‘breken’, waardoor het metaal van de onderdelen elkaar raakt. Dan krijg je extra slijtage of zelfs motorschade.

Ook zien we bij veel automerken de verlengde service-intervallen. De auto komt dan hooguit één keer per jaar of bijvoorbeeld om de 30.000 km voor een onderhoudsbeurt. Voor die auto’s wordt een aparte specificatie olie voorgeschreven. Een kwaliteit ACEA A3/B3/B4 en dan vaak nog een norm die gericht is op het merk auto. Dus de bijvoorbeeld de Volkswagen-specificaties.
En dan de viscositeit? Aan de motoren in die auto’s worden de hoogste eisen gesteld. Kwalitatief wordt dan de beste oliesoort voorgeschreven. Vaak is dan de viscositeit ook aangepast. Een makkelijk vloeibare olie onder alle omstandigheden. Dus een olie met een viscositeit 5W-30 of 5W-40. Soms zien we ook de viscositeit 0W-20 en 0W-30 en in sommige gevallen 0W-60. Een 0W-nogwat-olie is dan ook waterdun.

ferdinand (60), 5 jaar geleden

Atte ,
Een mooie en juiste verhandeling over olie.Zeg je hier nu mee,dat hij rustig de Kroon olie kan gebruiken.Overigens ik kom nog uit een tijd dat we gedoopte en ongedoopte olie kenden.
Ferry

atte (0) PRO, 5 jaar geleden

De kwaliteit wordt aangegeven door de ACEA-specificatie.
Afhankelijk van de gemiddelde buitentemperatuur is de SAE-aanduiding van belang. Dat heeft vooral met de koude start en het rijden onder hoge temperaturen te maken (het verschil tussen Lapland en Congo).
En dan de merkspecifieke aanduiding geeft de toelating door de autofabrikant aan. Bij Volkswagen gaat het dan met name om de 'longlife' olie.
Verschillende oliemerken voldoen aan de criteria die de olie geschikt maakt voor de betreffende Volkswagen (of Mercedes, of Porsche, of Fiat). En dan maakt het merk niet veel uit. Wat de oliefabrikant nog aan extra's toevoegt maakt een olie voor een bepaald type auto meer geschikt dan een andere. Voor mijn XM Turbo CT gebruik ik Eurol 5W-40, voor de Alfa en BMW Castrol Edge 10W-60. Eurol (net als Kroon) hebben ook een 10W-60, echter Castrol voegt net even dat beetje toe wat die olie meer geschikt maakt voor zware belastingen (circuitdagen, heuvelklims). We hebben het dan over synthetische olie. Voor mijn Kever gebruik ik van Eurol de 20W-50. Dat is een minerale olie. Is voor die auto (momenteel) het beste. Je begrijpt dat ook de prijs doorslaggevend kan zijn voor een bepaalde toepassing. Dus let op de ACEA- en SAE-aanduiding en de merkspecifieke toelating, zoals die van Volkswagen.

P. Kelder (0) PRO, 5 jaar geleden

Bij oudere motoren met wat km achter de kiezen moet je dat longlife geneuzel een beetje vergeten.
Stap over op een 5W/40 specificatie 505.01 en ververs om de 15000 / 20000km. pak het duurste merk voor je gevoel ;) je helpt er altijd één en je wordt ook nog eens een soort van sponsor ;)

Heb aan de zaak het zelfde type Audi 1.9 TDI lopen met inmiddels 700.000km. (500.000KM in ons bezit) we gaan voor een miljoen km.
Met nauwelijks olieverbruik. (kwart liter tussen de beurten) met Kroon olie.

Maak je geen zorgen 270.000KM is helemaal niets voor dit type motor.

Grt. Paul

atte (0) PRO, 5 jaar geleden

....en dan een van de belangrijkste dingen niet vergeten; nieuw oliefilter monteren.

Peet2727 (0), 5 jaar geleden

Ok,
bedankt voor alle reacties.
Ik concludeer:
- voldoen aan de specs die de fabrikant (VAG) opgeeft is belangrijk.
- als een oliemerk (welk dan ook) aan de juiste specs van de fabrikant voldoet is het ok
- longlife is voor motoren met meer km niet zo geweldig, dan kun je beter met een kortere interval verversen met een goede olie.
ik neem aan dat dat met inwendige vervuiling te maken heeft.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.