Wie heeft een idee bij het volgende probleem?
Auto lijkt over te slaan en wordt erg heet. (20min pasieve koeling draaien na uitschakelen)
Daarbij wisseld het toerental waarneer met op toeren rijd nog al sterk (zo een 1000 toeren beweegt ie met stand van het gas in een positie)
We hebben al behoorlijk veel vervangen en gecontrolleer maar hij blijft het doen.
Lijst van vervangen onderdelen:
luchtfilter
olie/oliefilter
contactpunten vervangen
condensator gecontrolleerd
verdelerkap + rotor
Bougie bekabeling
Bobine
Bougies
V-snaar aangespannen
Caburateurs gereinigd
Thermostaat verwijiderd (temp meter blijft velen malen lager maar blijft inhouden)
Kleppen gestelt
Ontstekingstijd 2x afgesteld/gecontrolleerd
Thermostaat schakelaar tbv pasieve koeler
Iemand met de juiste tip??
Groet,
Quentin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heeft deze auto SU carburateurs en zoja, zit er wel olie in?
Mvg,
Hans.
Zuigt de motor geen valse lucht aan? Zeker ook tip van Hans4040 uitvoeren.
vr.gr. Theo
16 jaar
motor te arm afgesteld.? kleur bougies.?
16 jaar
Het inhouden is gevonden. Bedrading van de toerenteller naar de bobine was beschadigd en sprong daar dus over.
Alleen het te warm worden zit er nog wel in.
Kleur van de bougies is licht bruin
Caburatie heeft olie inderdaad.
Valse lucht is gecontrolleerd samen met de vacuum vervroeger.
Vandaag ook de compressie gemeten deze varieert een klein beetje maar is tussen de 11/13
CO% gemeten en deze is ook gewoon goed.
Iemand hier nog een idee over?
Je schrijft dat, na het verwijderen van de thermostaat, de temperatuur veel lager blijft. Wat is veel lager? Bljift de motor dan veels te koud of blijft hij gewoon op een normale werktemperatuur? Ik neem aan dat je de verwijderde thermostaat wel getest hebt, gekeken hebt of het wel het juiste type is en of hij wel op de juiste wijze is gemonteerd.
vr.gr. Theo
16 jaar
De thermostaat heb ik op het moment er nog uit liggen gezien het op het moment nog niet echt koud buiten is. Nu het inhouden eruit is wordt dus de motor weer te warm. Beide dus nog zonder de thermostaat.
Wat ik mis in dit verhaal, is het koelcircuit.
Is dat wel gecontroleerd op voldoende circulatie?
Ik bedoel: is de radiateur niet verstopt/dicht geslibt ofzo? Waterpomp oke?
(zit er wel voldoende koelvloeistof in)
mvg,
Hans.
Koelvloeistof is ruim voldoende... Lekt niet... Radiateur is onlangs helemaal nagelopen en door gespoelt (word ook overal even warm). Voor de rest vervang ik de thermostaat en de temp. sensor koelsysteem en ga ik met reinigen verder dmv een reinigingsvloeistof. Waterpomp heb ik al klaar liggen voor het geval dat het toch daar blijkt te zitten.
Als de nieuwe waterpomp geen verbetering geeft,zou ik de radiateur vervangen.
Spoelen heeft vaak weinig effect.
Bij spoelen met agressieve middelen zijn de nadelen soms groter dan de voordelen.
Ik ben ook geen voorstander van rijden zonder thermostaat ( behalve als test ).
16 jaar
Natuurlijk is het rijden zonder thermostaat een test gezien namelijk de auto met thermostaat sneller op temperatuur komt en wordt gehouden. Het spoelen doe ik nooit met agressieve middelen overigens. De waterpomp zelf lekt in ieder geval niet en de temperatuur komt nu nog wel hoog maar gaat niet verder dan iets hoger dan normaal staan dus dat ziet er wel al wat beter uit. Maar we hebben hem liggen en dan is vervangen misschien wel de beste remedie om te controleren of het daar zit tenslotte zit deze waterpomp al vanaf fabriek af aan in de auto en de auto is niet de jongste meer. Samen met de temp. sensor en de thermoschakelaar voor de radiateur zou het dan toch opgelost moeten zijn lijkt mij?
Wat ik bedoel, is dat je een verstopte radiateur met spoelen niet open krijgt, en spoelen met agressieve middelen raad ik af.
Dus als hij straks nog steeds te heet wordt, zal hij toch vervangen moeten worden.
Er zijn bedrijven die een oude radiateur weer als nieuw kunnen maken.
Het vervangen van de waterpomp is idd om genoemde redenen niet verkeerd.
16 jaar
Weer een paar dagen verder. De volgende componenten van de koeling heb ik nu vervangen en of gecontrolleerd op werking.
Thermostaat
Temperatuur sensor
Thermostaat Schakelaar (fan)
Waterpomp gecontrolleerd
Welke systomen zijn er nu nog:
Motor temperatuur loopt nog steeds flink op.
Binnen verwarming komt niet goed op temperatuur.
Koelfan staat lange tijd na te koelen.
Motor koelt ene keer wel af waarneer je op de snelweg zit maar op andere moment weer niet.
Wie kan hier iets mee?
heb je het blok ook doorgespoeld.? by oude leyland motoren zat er vaak ook een aftapplug op het blok. en dan via thermostaathuis spoelen.
16 jaar
Doordat de verwarming ook niet goed werkt , denk ik aan achtergebleven lucht of verstopping.
16 jaar
Update:
Radiateur gecontrolleerd --> deze is goed
Gespoeld via waterpomp zijde. (Aftapplug niet gevonden)
Verwarming werkt. (Op stand car op screen niet. Of dit klopt is de vraag?)
Waterpomp vervangen.
Koppakking laten testen op lekage's. Uitslag positief of te wel lek.
Kop los gehaald en alles gecontrolleerd vervolgens nieuwe gemonteerd. En nog steeds loopt ie op.
We zitten nu te denken om de kop weer los te halen en in het geheel naar een revisie bedrijf te brengen. Voor vlakken/persen en misschien loodvrij te maken.
Maar wie heeft er nu nog ideeën?
Weer een 3 week verder.
Tot op heden loopt ie nog steeds warm.
Wat hebben we gedaan nu allemaal:
Radiateur door gespoeld en gecontrolleerd
Verwarming werkt nu uitstekend
Blok goed doorgespoeld
Waterpomp vervangen.
Kop afgeperst (tevens loodvrij gemaakt en gevlakt)
Nog steeds blijft ie zeer heet worden als er een 1/2 uurtje mee gereden is. Stationair lijkt het geen probleem te geven.
Heeft iemand nog een idee?
Bij voorbaad dank,
Quentin
Vertel eerst eens wat voor Austin ???? het is?
gr Jan
't Zal een Austin 2200 zijn? (Austin/Morris1800-2200, Wolsley 18/85 (ADO17), "The Landcrab")
Groet,
Bert
15 jaar
[quote=qengelberts]Weer een 3 week verder.
Tot op heden loopt ie nog steeds warm.
Wat hebben we gedaan nu allemaal:
Radiateur door gespoeld en gecontrolleerd
Verwarming werkt nu uitstekend
Blok goed doorgespoeld
Waterpomp vervangen.
Kop afgeperst (tevens loodvrij gemaakt en gevlakt)
Nog steeds blijft ie zeer heet worden als er een 1/2 uurtje mee gereden is. Stationair lijkt het geen probleem te geven.
Heeft iemand nog een idee?
Bij voorbaad dank,
Quentin[/quote]
Heb je ook de vervroeging al eens gemeten op toeren,mogelijk werkt dit niet goed dan gaat de motor ook inhouden en te heet worden. Zit er geen slingering op de verdeleras en kantelt de grondplaat van de ontsteking niet als je aan de vacuunvervroeger zuigt. Probeer of je achter de gegevens kan komen hoeveel de vervroeging op bijv. 3000 toeren moet zijn.
Hans
Het is een Austin (Balanza) 2200. Al is de term Balanza voor de 1800. Maar om even antwoord te geven. Vervroeging heb ik gecontrolleerd inderdaad door vacuum te maken zie je de grondplaat met de onst. condensator bewegen. Maar het inhouden doet de motor inmiddels al niet meer alleen nog heet worden.
Op dat gebied rijd de auto een minuut of 30 perfect en daarna stijgt de temperatuur Terwijl als de auto stationair draait dit goed blijft draaien lijkt het..
Quentin
Weet dus nog nietwelk type motor het is?
Uit mijn hoofd een 23H. Maar zal vandaag even kijken voor de zekerheid.
Quentin
Heb je de exacte temp. van de koelvloeistof zelf al gemeten met een externe thermometer?
15 jaar
Probleem bij toeval gevonden. De koelfan draaide de verkeerde kant op.
Heel raar maar na het wijzigen hiervan waren alle problemen verdwenen.
Temp gemeten en liep ook echt op.
Groet,
Quentin
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Austin Balanza of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar