close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: 1.Toerental te laag? 2.Doormeten met multimeter?

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i

Pas geleden mijn BMW gekocht:


Probleem 1:
Mijn motor draaid iets onder de 1000 toeren ; heb de stappenmotor beetje schoongemaakt en zag dat deze bij de klep tpv het scharnier een kleine barst vertoonde en wanneer je de klep heen en weer duwt hij bij volledig sluiten een beetje klemt. Nu zag ik dat er twee schroeven aan de klep zitten welke een plaatje borgen. Zijn dit stelschroeven?
Mijn vrouw was vanmorgen aan t inparkeren viel de moter spontaan uit?->toeren te laag?

Probleem 2:
Op dit moment brandt mijn acculampje af en toe.
Ik heb in het begin al problemen gehad met die irritante startonderbreker, dat is opgelost.

Nu wil ik mijn dynamo en accu en laadspanning doormeten:

Moet ik nu met draaiende motor de + van de multimeter op de + van de accu houden en de - op de - van de accu en dan minimaal 13 volt meten=laadstroom?
En de dyma kan je dez ook appart doormetenr?

Ook wil ik eventuele lekstroom uitsluiten:
Moet ik nu de -klem van de accu halen en hier de -kant van de multimeter opzetten en daarna de +kant van de multimeter op de + van de accupool(met aangesloten +klem).
->En nu eventuele groepen uitsluiten door de zekeringen er uit te halen, en daarna de +kabel van de startmotor halen om deze uit te sluiten en daarna de +kabel van de dynamo om deze uit te sluiten?

Wat is de beste manier en volgorde voor een goede diagnose van dit accu-probleem?

Mijn dank is groot

Geplaatst door

dupl-u-12826-5dd149cd26712+hatsiekatsie (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

een toerental van +/- 900 is vrij normaal hoor!

Probleem 2.

met draaiende motor meten tussen + en - van accu,met multiemeter.
als je accu lampje begint te flikkeren of al blijft branden word het tijd om de spanningsregelaar te vervangen,een bosch exemplaar bij de automaterialenzaak kost ongeveer € 25,- deze zit van de buitenkant op de dynamo geschroeft,met 2 boutjes!

dat is je probleem ermee,dat lampje heeft niks te maken met een lekspanning,ga daarom ook geen onnodig werkt verrichten zoals je dat met de startmotor e.d van plan was!

normaal meet je een lekspanning idd tussen plus of min pool,haal 1 pool eraf en hou er een pin van de multiemeter aan,de andere kant van de multiemeter op de accupool houden,zet hem op Ampere,lees het eventuele verbruik af!een heel klein beetje is 'normaal' anders kun je zoals je al zegt,één voor één de zekeringen eruit halen tot dat je ziet dat het verbruik gedaalt of 0 is..bij deze zekering ligt dan het probleem,en kun je makkelijk verder zoeken.

dynamo zelf kun je niet veel aan doen/doormeten,daar heb je revisie bedrijven voor.

accu zal zijn met de motor uit > 12,5 V en met draaiende motor > 13,5 / 14,2

kan zijn dat je nu met draaiende motor minder meet omdat je koolborstels versleten zijn ( lampje )

succes

Stefan

stefan84 0

18 jaar

Nou eindelijk een multimeter op de kop getikt en gemeten. Onder normale omstandigheden geeft ie inderdaad 12V(moter uit) en 14V aan(moter aan) Maar vandaag heb ik dus een eindje gereden, niks aan de hand. Doe ik voor de gein bij 50km/uur een noodstop om m'n ABS te testen, gaat mijn acculampje lichtjes branden. Ik naar buiten met de multimeter en nu met draaiende motor 12 Volt!

What's hapening: spanningsregelaar of dynamo kaput?

Volgens mij heeft dat toerenprobleem hier ook een link mee....kan dat?

Silvan

kan inderdaad de dynamo zijn, zeker als deze nog nooit vervangen is. Kan je niet meten hoeveel de dynamo levert? Kan ook zijn dat je een oude accu hebt, of een met een veel te afwijkend amperage. Een te zware accu vraagt namelijk gewoon te veel van de dynamo.
En ik weet dat we het hier niet over een (sl)opel hebben, gelukkig niet, maar die vertonen wel vaak dezelfde kuren door corrosie in de verdelerkap, bobine die niet in al te beste staat is, slecht contact bougiekabels, vocht in inlaat, olie in inlaat, slappe gaskabel en zelfs het gebruik van verschillende soorten/merken benzines door elkaar. (nu ik dit opsom weet ik weer hoe blij ik was met de overstap van (sl)opel naar BMW)

B--E--N 0

18 jaar

ik denk de spanningsregelaar

met een beetje geluk kun je deze gewoon aan de buitenkant van de dynamo eraf schroeven,zonder het compleet te demonteren!

kijk maar eens naar de koolborstels ervan,deze zullen wel ver versleten zijn en zodoende je af en toe maar 12V meet en je lampje aangaat,

Stefan

stefan84 0

18 jaar

Nou moest dus heel de dynamo eruit halen uurtje werk na instructies van TIS te hebben doorgenomen.
Blijkt dat rotding(spanningsregelaar) 55 euro excl. BTW te kosten...merk=Vello. Had er eerst 1 meegenomen van 15euro excl. maar deze was dus niet goed.

Is dit het wel waard? Stel dat de dynamo zelf kadoek is...

Pfff leuk hoor een BMW behalve als er iets kapot is..dan kan je dokken!

Mijn auto doet trouwens steeds moeilijker, heeft steeds meer moeite om m op toeren te houden zonder uit te vallen.


Silvan

Silvan

dat is even balen,heb er zelf een bosch dynamo op zitten ( 325i 24v ) en was voor € 26,50 klaar..

een revisie dynamo kost je ongeveer het dubbele!

je kan deze ook laten nakijken of doormeten,zodat je nu niet onnodig geld uit gaat geven,maar denk dat deze verder wel in orde is!

heb je deze spanningsregelaar bij de dealer gehaald trouwens ? anders ga je gewoon even naar de automaterialenzaak,stukken goedkoper dan origineel en in feite blijft het gewoon hetzelfde alleen bmw verdient eraan..ze zeggen wel eens : BMW = Blijf Maar Werken..hehehe

Stefan

stefan84 0

18 jaar

Nee, bij AOC Vlissingen maar ik ga de gok maar wagen....wordt vervolgd

Silvan

Nou, heel de dag bezig geweest met de dynamo eruit bouwen en er weer in met de nieuwe spanningsregelaar pfoe.

Het moeilijkste was nog die multiriem terug op z'n plek te krijgen omdat die fan lekker in de weg zit.

Nou dynamo werkt perfect!(tot nu toe)

Toerentalprobleem is ook opgelost: bleek dat de aanzuigbuis aan de achterkant gescheurd was @#!* en ik maar denken dat wordt dokken voor iets te vervangen, maar ja zo zie je maar weer dat het heel iets kleins kan wezen wat grote problemen geeft...


Thanks Stefan voor de support

Silvan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.