BMW 3-Serie: 316i motor wordt te heet + kachel blijft koud !!

Bouwjaar: 1995

Hallo,

Mijn bmw 316i uit 1995 met 230.000 km op de klok heeft het volgende probleem:

-Motor temperatuur wordt te heet
-Kachel blijft koud
-Radiateur slangen onder de motorkap worden niet warm en lijken leeg.

Verder zie ik als ik in de dop van de radiateur kijk geen straaltje koelvloeistof,dus het lijkt alsof het koelwater niet doorpompt ik weet niet of je dit hoort te kunnen zien.

Wie helpt mij uit de brand !!!

derijk

Geplaatst door derijk (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

mr-moh (0) PRO, 18 jaar geleden

Koelsysteem zit vol met lucht! Kijk een bmw koelsysteem is een van de fragielste om te ontluchten. Je kunt de radiateur afvullen dop open laten, de verwarming op helemaal warm zetten de aanjager op stand 2 of 3, motor stationair laten draaien af en toe een beetje gas geven, als de temperatuur op de 80 á 90 graden staat de bovenste radiateur slang voelen op warmte, deze moet warm worden binnen enkele minuten anders is de thermostaat kapot, deze vervangen. De druk moet groter worden in de radiateur waardoor er water overloopt, de onderste slang van de radiateur moet ook rustig aan warm worden, je kunt nu de radiateur helemaal afvullen en dop erop, flink stukje rijden, temp. checken, de overtollige water gooit hij zelf eruit. Als de motor afgekoeld is zo'n 35 graden dan de niveau checken,MVG.

derijk (0), 18 jaar geleden

Heh moh.

Bedankt voor je bericht,de slang sie de radiareur ingaat en de slang die erboven uitgaat blijven koud. dus volgens jou moet ik de termostaat vervangen en vervolgend de boel ontluchten.Moet ik voor het ontluchten geen gebruik maken van het kleine dopje naast de radiateur dop waar ontluchten op staat??

En kan het het ook niet de waterpomp zijn die kapot is ??

Alvast bedankt.

stefan84 (0), 18 jaar geleden

hallo jan

als de waterpomp defect is,loopt hij onmiddelijk het rood in!ook kan hij in het reservoir beginnen te borrelen,hoe warm word de motor precies ?

de thermostaat is makkelijk te controleren,als alleen de bovenste slang warm word ( wat van radiator afkomt ) en de onderste koel blijft,is je thermostaat kapot,hij zal dan niet open gaan,blijven ze allebei koud,zal er (veel) lucht in je systeem zitten!

wat je ook kan doen is bijvullen door de bovenste radiatorslang!bij een 6-cilinder werkt dit veel makkelijker de lucht eruit te halen!

zie je als de motor op temp komt,de koelvloeistof niet terug 'spuiten' in het reservoir ?of als je een klein beetje gas geeft?( na opnieuw ontluchten ? )

ben benieuwd,

Stefan

derijk (0), 18 jaar geleden

Stefan bedankt voor je antwoord.

Ik ga morgen de thermostaat vervangen,is het dan noodzakelijk dat de auto wordt ontlucht??

Heb he verder nog tips over hoe ik de thermostaat het beste kan vervangen en eventueel onluchten?

Alvast bedankt....

stefan84 (0), 18 jaar geleden

Jan,

als je even de koelvloeistof slang volgt,kom je vanzelf bij de thermostaat(huis) uit..deze is vrij eenvoudig te vervangen!
zonder problemen..

als je de boel weer gemonteerd hebt,blazer op hoogste stand en kachel op warm zetten,motor starten,koelvloeistof bijvullen tot dat het peil is bereikt,even op temperatuur laten komen en indien nodig wat handmatig gas geven,tot dat de bedrijfstemp. bereikt is,indien nodig nog wat bijvullen.
de bovenste radiator slang zal als eerste warm worden,erna ook de onderste als dit goed is,en blaast binnen warme lucht,dan is het ontluchten ook goed .

na vullen even een rondje rijden,even laten afkoelen,en kijken of het kvs peil in orde is,kan beter bij een 'koude' motor.

succes ermee..

Stefan

derijk (0), 17 jaar geleden

Helaas was het toch de koppaking die kapot was.Reeds vervangen en de auto rijd weer perfect.

stefan84 (0), 17 jaar geleden

en succes met je auto verder

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.