close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: 318 is koeling. Motor te warm, alleen meter in dashboard vind va

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318is

Hallo, mijn 318is wordt te warm, raakt zelfs aan de kook alleen het rare is dat de temp meter gewoon 90graden aangeeft. Korte of lange rit, geen verschil. Ondertussen staat de auto te koken. Nieuw thermostaat mocht niet baten, thermostaat werkt ook gewoon ook alle stekkers/sensors schoonmaken hielp niet. Hoe kan het dat de meter niet aangeeft dat ie te warm is? Heb me kapot lopen zoeken op dit forum maar kom dit probleem nergens tegen.
Alvast bedankt voor uw reacties
Mvg Lando

ps. Is het aan te raden de koelvin te vervangen voor een elektrische, geschakeld op dashboard? Dit om te voorkomen dat ie warm wordt wanneer er een file aankomt? Zo kun je hem koelen voordat de visco aangrijpt.??

Geplaatst door

Snaracing.nl (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Krijg je ook witte rook uit je uitlaat..?

vegito 0

16 jaar

Laat hem even controleren op een lekke koppakking!

berendonck 0
badge

16 jaar

[quote=berendonck]Laat hem even controleren op een lekke koppakking![/quote]
Koppakking is goed, motor vreet ook geen druppel olie of water.
Alleen datgene wat ie er uit gooit wanneer ie kookt. Das in mijn ogen ook niet meer dan normaal.
Uitlaat dampt ook alleen iets wanneer ie koud is. eenmaal warm dampt ie niks meer, ook geen water in de uitlaat. Met de koude start ook geen witte pluimen oid.
Ik denk zelf dat de koelvin niet goed meer werkt. Zou er anders geen logische reden voor kunnen bedenken.

Snaracing.nl 0

16 jaar

en heb je die temp,zender vervangen die aangeeft hoe warm ie wordt??? en wordt hij ook warm onder het rijden of alleen als je stilstaan zo ja dan zal je visco koppeling het wel begeven hebben als hij warm word en de motor loopt dan moet die viscokoppeling aangrijpen en dit hoor je direct dan krijg je geforceerde windverplaatsing en is goed hoorbaar en je voelt dat ook aan de wind die dan langs de motor wordt geblazen als je dan gas geeft hoor je echt een hoorsgeluid en als hij warm is en je zet hem af dan moet die ventilator zwaar draaien

[quote=robby10030]en heb je die temp,zender vervangen die aangeeft hoe warm ie wordt??? en wordt hij ook warm onder het rijden of alleen als je stilstaan zo ja dan zal je visco koppeling het wel begeven hebben als hij warm word en de motor loopt dan moet die viscokoppeling aangrijpen en dit hoor je direct dan krijg je geforceerde windverplaatsing en is goed hoorbaar en je voelt dat ook aan de wind die dan langs de motor wordt geblazen als je dan gas geeft hoor je echt een hoorsgeluid en als hij warm is en je zet hem af dan moet die ventilator zwaar draaien[/quote]
Als dat zo is dan weet ik zeker dat de visco kaduuk is. Dan ga ik over op een elektrische koelvin, geschakeld aan het thermostaat en parallel met een schakelaar on board. Zo kan ik zelf bepalen wanneer ie koeling nodig heeft want ik heb zo'n vermoeden dat die visco's wel eens te laat aan kunnen grijpen wanneer ik met 180 op een afrit/file/verkeerslicht kom aanrijden. Die IS blokjes vinden hoge temperaturen niet zo prettig.

mensen bedankt voor jullie meedenken!!

Snaracing.nl 0

16 jaar

toch zijn die niet meer zo duur ,ik dacht iets van 60 euro,is minder werk dan wat je allemaal van plan bent,wel met losdraaien van die centrale moer op de waterpomp opletten dat is linkse draad.

Toch merkwaardig dat de meter dit dan niet aangeeft. Bij een kapotte visco gaat hij normaal in het rood voor hij kookt.

Ik denk eerder aan een circulatieprobleem.

Maar de visco kost inderdaad niet meer zoveel en het is gauw gebeurd. Met een goede visco heb je normaal geen elektrische ventilator nodig, toch zeker niet bij deze buitentemperaturen.

Laat de uitkomst weten.

Harald4118 0

16 jaar

ik had ook al aangegeven ofdat de tempzender die dit aangeeft vervangen is,die kan natuurlijk ook kaduuk zijn dat hij verkeerde waarde aangeeft.

gewoon je originele visco laten zitten,zo komt hij ook uit de fabriek en de koeling is meer dan genoeg hiermee..je visco werkt overigens alleen maar 'bij stilstaand en in de file' hij blijft wel draaien onder het rijden maar dan koelt de rijwind de motor en als je stilstaat de ventilator ( visco )

je kan inderdaad lucht in je systeem hebben,een slechte waterpomp etc etc..bij lucht in je systeem kan bv de motor wel mooi op 90 graden staan,en onder de kap gaat hij dan stomen..worden de koelvloeistofslangen van de radiator ook allemaal even warm en blaast hij gewoon warme luch,ook bij stationair ?

indien van hierboven geen sprake is,dan sensor in de kop vervangen ( zwart ) deze is voor de aanwijzing op het dashbord..mocht het hiermee nog niet over zijn,kan er nog een fout in de klok zelf zitten wat overigens niet al te vaak voorkomt.

maar hoe ben je er zo zeker van dat de auto staat te koken ?

ik rij nu zelf met een 2,5 24V E-36 Turbo en deze loopt mooi met de originele visco en radiator,temperatuur blijft mooi in het midden,en word niet te warm..dus gewoon mooi zitten laten..met experimenteren verhelp je eigenlijk je probleem niet.

en inderdaad,een goedwerkende visco is met koude motor zo te stoppen,dit moet je overigens niet lukken bij warme motor..

Stefan

stefan84 0

16 jaar

Heb je al eens de vuldop van het expansievat vervangen voor een nieuwe, orginele?Deze kan ook defect raken en gooit dan alles eruit.
Als je een circulatieprobleem hebt, schiet de temp juist naar het rode.

martijn76 0

16 jaar

Meedenkers bedankt!

Heb de visco vervangen, dat heeft in principe het probleem opgelost. Hij draait weer met gang als ie warm is. Hij raakt niet meer aan de kook. Toch moet ik af en toe een klein beetje water erbij doen. elke 1000km en half litertje ofzo. Uitlaat dampt helemaal niet, enkel bij een koude start iets. Geen witte pluimen oid. Nu het koelprobleem lijkt opgelost, heb ik er een ander bij, nl dit: De motor geeft bij gas los al vanaf 3500rpm alweer brandstof voor stationair draaien wat het afremmen op de motor belemmert. Gasklepsensor vervangen hielp niet. Gasklephuis helemaal schoon gemaakt, stappenmotor schoon gemaakt hielp ook niet, stekker eruit getrokken en een hoger onregelmatig stationair was het gevolg. Deze werkt nog prima dus. Verder loopt ie prima, wel irritant dat ik meer de rem aan moet raken nu ie minder op de motor remt. Dit kost me uiteindelijk wat meer remblokken ben ik bang. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ps de temp sensor(zwarte) ga ik nog vervangen. de blauwe heb ik ook nog liggen en doe ik er ook maar nieuw op.
Wordt vervolgt....

Snaracing.nl 0

16 jaar

Lando

Trekt hij nergens valse lucht ? misschien een slangetje kapot of poreus waardoor dit probleem kan optreden.

De blauwe sensor is overigens voor het motormanegment,de zwarte stuurt alleen maar de meter op het dashbord aan,maar nu dit goed is zal vernieuwen niet veel uit maken.

het beetje koelvloeistof wat je nu verliest kan ook door één van de slangen/klemmen komen,kijk eens of je nergens wat groen/bruine aanslag hebt zitten bij de slangklemmen,het kan zo minimaal zijn dat je niks onder de auto ziet liggen,maar wel na verloop van tijd wat mist in je reservoir..

Stefan

stefan84 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.