BMW 3-Serie: 320d geen vermogen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: m47

Op dit forum zijn al heel wat zaken gestart rond dit probleem en er zijn verschillende oplossingen mogelijk. Onderstaande stelt zich:

320d 136pk van 99 trekt op maar valt direct "dood" waarbij er nog weinig vermogen over blijft, éénmaal boven 3200 tr begint hij terug ietwat te presteren maar niet zoals het hoort. Geen foutcodes aanwezig motor, airbag, ... Alle data lijkt normaal behalve wanneer we kijken naar de LMM en de turbo. Bij het vertrekken gaan we kortstondig boven 2 bar totale turbodruk en ongeveer 1000gram van de LMM. Deze 2 waarden zakken direct naar 1.2 bar en 450 gr en klimmen dan gestaag terug tot ongeveer 1.7 bar en 800gr.

wat is er reeds bekeken:
LMM werd blijkbaar vervangen en geprogrammeerd bij BMW. Hiervan heb ik geen bewijs maar de LMM vervangen door een andere geeft net hetzelfde vermogenverloop en de waarde klimt toch tot 1000 gram dus zou dit toch goed moeten zijn.

Vacuum komt op aan turboregelklep en aan wastgate. Visueel ziet met de wastegate bewegen bij het starten en gas geven. Ook de verbinding tussen intercooler en inlaatspruitstuk zwelt op dus veronderstel ik voldoende druk. (wordt ook bevestigd door de data). reservoir is niet lek want na een tijdje stil te staan blijft de vacuum nog een eind op de klep aanwezig.

de wagen rookt niet dus vermoed ik een brandstofprobleem. De pomp in de tank is proper, alsook het filter onderaan in de tank (ruwe zeef). Het brandstoffilter heb ik reeds 2 x vervangen. Nu zit een bosch in de plaats na het gerust dat er wel aftermarket filters waren die samenklapten.

inlaatspruitstuk is reeds afgehaald en gereinigd. Niets aan te zien.
Turbodruksensor is reeds gereinigd en ook vervangen, geen verschil merkbaar.

kan de VP44 pomp dit veroorzaken zonder foutcodes te geven? De wagen heeft 210000km en ongeveer 5500 uur gepresteerd volgens de data.

Iemand ideeen of goeie raad betreffende de pomp? Mijn ervaring is dat ofwel de electronica begeeft van de pomp (geeft ofwel foutcodes ofwel start deze niet meer ofwel beide) ofwel mechanische blokkering door slijtage binnenin wat ook foutcodes geeft. Nog niet gehoord van vermogenverlies erdoor. Wel een beetje tijdrovend en duur om eens te testen. In de data volgt het inspuitbegin perfect de gewenste waarde...

soms wordt de egr klep bij stationair toerental ook aangestuurd waardoor gas geven niet mogelijk is en er een enorme rookontwikkeling ontstaat. De klep is perfect op gebied van veerwerking.

Ben benieuwd en sta te popelen om de oplossing op dit forum te plaatsen...

Laatst bewerkt door cregroup (Vandaag 13:50:38)

cregroup

Geplaatst door cregroup (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Carl, komt er wel voldoende uit de uitlaat. Als de motor op temperatuur is moet de egr klep open zijn stationair en gaat bij 3000 t/min. weer dicht. Als de uitlaatpijp te veel druk opbouwt loopt de motor alleen op de teruggevoerde uitlaatgassen !!! en dat verklaart het overmatig roken. Gooi de uitlaat eens los. Succes.

cregroup (0), 13 jaar geleden

Uitlaat is dit weekend losgekoppeld van de turbo. Bij testrit was het gedrag identiek, nog altijd geen vermogen... Kan een gaspedaalsensor dit veroorzaken?

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Naar mijn idee niet . Als deze defect is ...een verhoogd stationair toerental en verder geen reactie. Is de aanvoer van brandstof wel voldoende ? De nodige km heeft hij al achter de rug . Als de hogedruk-pomp meer dan 0,1 bar nodig heeft om brandstof aan te zuigen geeft het al vermogen verlies. Blaas voor het filter de leiding eens leeg richting tank. Als de tank bijna leeg is maak hem open en kijk hoeveel vuil en/of water er in zit. Filter ook al gecontroleerd op water? Groetjes.

cregroup (0), 13 jaar geleden

[quote=Punt]Naar mijn idee niet . Als deze defect is ...een verhoogd stationair toerental en verder geen reactie. Is de aanvoer van brandstof wel voldoende ? De nodige km heeft hij al achter de rug . Als de hogedruk-pomp meer dan 0,1 bar nodig heeft om brandstof aan te zuigen geeft het al vermogen verlies. Blaas voor het filter de leiding eens leeg richting tank. Als de tank bijna leeg is maak hem open en kijk hoeveel vuil en/of water er in zit. Filter ook al gecontroleerd op water? Groetjes.[/quote]
De filter in de tank en de pomp zijn al gecontroleerd evenals het vuil in de tank. Alles is perfect proper. Ik heb ook reeds 2x een nieuwe dieselfilter gemonteerd. De leiding kan ik nog eens doorblazen als volgende poging, ik laat iets weten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.