BMW 3-Serie: 330D vermogens verlies + noodloop + toerenterugval

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 330D

Hallo Allemaal,

Na al behoorlijk vaak op dit forum gekeken te hebben, heb ik me vandaag maar eens geregistreerd.
Ik zit met een probleem en hoop met jullie hulp tot een oplossing te kunnen komen.

Ik rij in een E46 330D van 2000. Deze gaat in noodloop bij de 140 tot 160 km/u en wil daarna niet harder dan 140 km/u .
Ook valt de toerenteller terug (wanneer de auto niet in noodloop zit). Dit gebeurt vaak rond de 3000 toeren in de 3e, 4e en 5e versnelling.
Verder is mijn auto niet zo snel als deze behoort te zijn. Een 320D trekt mij er uit.
Ik heb het volgende al vervangen: Alle vaccumslangetjes, regelklepje voor EGR en regelklepje voor turbo. Ik heb een andere LMM van Pierburg erin zitten. Waardes zijn niet gereset en ook geen nieuw software. Kan dit de oorzaak zijn?
Het stangetje voor schoepenverstelling van de turbo gaat wel heen en weer, kan het zijn dat deze niet ver genoeg kunnen verstellen?
Bij het uitlezen van de auto komt nu nog elke keer de fout turbodruk te hoog.

Wat kan het volgens jullie zijn?
Bij voorbaat dank voor de reactie's

Groeten Jan

E46

Geplaatst door E46 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Arnold684 (0) PRO, 13 jaar geleden

Mijn ervaring met niet-originele LMM's zijn erg slecht te noemen op de BMW motoren, wij krijgen ze jaarlijks tientallen keren aangeboden met een imitatie zonder dat de klacht is opgelost, na het monteren van een originele al dan niet met een programmering is de klacht opgelost.
De LMM die eraf kwam, hoe zag deze eruit, had deze al een roostertje/honingraatje voor de sensor? Zo niet, dan was dat het oude type en word vervangen door een nieuwe versie.
Samen met de nieuwe type LMM is er een herprogrammering nodig van je DDE.

E46 (0), 13 jaar geleden

Hallo Arnold,

Allereerst bedankt voor je antwoord.
De bosch luchtmassameter die er vor de Pierburg in zat heeft art. nr. F 00C 2G2 062
Is er ondertussen een nieuwere verie?
Kan het zijn dat mijn problemen veroorzaakt worden door de LMM of kan een turbodruksenor of turbo zelf ook de ooraak zijn?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

HOE hoog wordt de turbodruk eigenlijk tijdens het rijden? En wat is de gewenste druk op dat moment.
Kun je achter komen door rijdend uit te lezen. Weet je of de druk echt te hoog wordt en de foutcode terecht is.

Kijk dan gelijk naar gewenste en werkelijke hoeveelheid lucht. Geft een aanwijzing of de LMM wel of niet werkt.

beyazkurt_a (0), 13 jaar geleden

Groot kan dat je hogedrukpomp aan het begeven is..of dat is ie al !!
Als ie dit elke keer doet, even rijdend uitlezen !!

Arnold684 (0) PRO, 13 jaar geleden

F 00C 2G2 062 is geen BMW onderdeelnummer.
Er zijn meerdere oorzaken mogelijk die jouw storing kunnen veroorzaken, is een samenhangend systeem.
Zolang er geen originele LMM en de eventuele softwareupdate in zit zou ik er zelf niet mee verder gaan door waardes en alles uit te lezen al dan niet tijdens het rijden, je begint dan al met een
onbetrouwbare basis en heeft het weinig zin.
Een hogedrukpomp is wel het laatste waar ik aan denk, een eventuele inline-pomp kan ik me nog iets bij voorstellen bij een dergelijke klacht maar dan weer niet met een dergelijke storingsmelding.

beyazkurt_a (0), 13 jaar geleden

Dan zou ie de stekker van lmm eruit kunnen halen en dan rijden...Een hogedrukpomp schakelt zich uit bij een bepaalde druk en loopt dan in noodloop.. Tenminste, als ik de dealer moet geloven dan
Maar je hebt ook gelijk Lmm is nou heel belangrijk onderdeel van een motor..

Arnold684 (0) PRO, 13 jaar geleden

De stekker van de LMM afhalen en proefrijden kan, hij zal dan idd in een noodloopcyclus gaan, alleen geld dit op dat moment voor meer waardes dus een 100% zekerheid heb je dan niet.

E46 (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor het meedenken allemaal.
Het slimste zou dus zijn om een nieuwe LMM te plaatsen (origneel), de variabelen te resetten en software update??
Het nummer F 00C 2G2 062 staat is denk ik het art. nr. van Bosch deze staat namelijk op de sensor zelf. Of deze gebruikt wordt voor BMW durf ik niet te zeggen, maar weten de kenners hier waarschijnlijk ongetwijfeld.

Arnold684 (0) PRO, 13 jaar geleden

Geen idee welk nummer er op de sensor zelf staat, word nooit naar gekeken.
Waar je wel om moet denken, en daar gaan veel mensen de fout in, dat je ook het huis vervangt dus compleet en niet de 2 schroeven losdraait die bovenop bij de stekker zitten.
De sensor en het huis zijn op elkaar afgestemd, zodra een van die schroeven word losgedraaid kun je hem weggooien!

E46 (0), 13 jaar geleden

Trouwens nog vergeten te melden dat ook mijn verbruiksmeter maar net over de helft komt wanneer de auto niet sneller als 140 km/u wil.
Gewoon eer LMM maar vervangen of veranderd dit jullie suggesties nog?

E46 (0), 13 jaar geleden

Hier ben ik weer.

Ik heb de waarden van de lmm laten uitlezen. De gemeten waarde is rond de 80 hoger dan de nominale waarde.
Verder is de fout van de turbo "turbodruk regelafwijking"en geen "turbodruk te hoog"
De garage had geen tijd meer om de turbodruk rijdend uit te lezen.

Iemand hier die me verder kan helpen?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Als de luchtmassa hoger is dan verwacht, dan zal de turbodruk ook wel hoger zijn.
Overigens uitlezen van die turbodruk is een kwestie van seconden of 3 regels lager kijken, dus dat "geen tijd" snap ik niet helemaal.

Is dit een variabele turbo? Daar willen de schoepen nog wel eens van gaan vast zitten.

E46 (0), 13 jaar geleden

Dit is inderdaad een variabele turbo. Kan het terugvallen van de toerenteller met een vastzittende turboverstelling te maken hebben?

Weet iemand overigens of de turbo voor een E39 330D hetzelfde is als die voor een E46 330D?

E46 (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Wanneer de automaat overschakeld naar de 4e versnelling zakt de verbruiksmeter en ook de toerenteller valt te ver terug. Zal dit allemaal met elkaar te maken hebben?
Wie kan me verder helpen?

E46 (0), 13 jaar geleden

Goeiedag allemaal,

Na enkele reparaties verder ben ik er weer met de oplossing.


De noodloop kwam door de turbo. Nadat dit opgelost was wilde de auto al 170-180. Wat natuurlijk harder zou moeten.
Ook de trekkracht liet te wensen over. Er kwam bij het gas in trappen een zwarte pluim uit de uitlaat.
Bij de BMW-dealer wisten ze het ook niet meer. Het enigiste wat het nog kan zijn is de katalysator, aldus de monteur.
En inderdaad katalysator eraf gehaald en auto trekt weer als een speer naar de 200 km/u

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.