BMW 3-Serie: 320d Touring, 136pk: Doorgebrande zekering voorgloei relais

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: M47

Hallo,

Ik heb startproblemen bij koude motor, warm start hij prima. Daarom ben ik dus het gloeisysteem gaan nakijken:

Ik heb de gloei bougies doorgemeten direct op de motor en die waren elk ca. 0,6 ohm , die lijken mij OK te zijn. Daarna heb ik gemeten op de losgekoppelde connector van het gloei relais. Min of meer hetzelfde.
De weerstand vanaf het relais t/m de gloei bougies lijkt mij dus in orde.

Daarna heb ik de relais ingang spanning gemeten en die was 1,54 volt . Ik dacht daarom dat de 100 ampère zekering kapot moest zijn, dus heb ik deze vervangen daarna was de spanning netjes 12,5 volt.
Na een paar start pogingen, opnieuw gemeten omdat de motor nog steeds niet wilde aan slaan: 4,5 volt . De zekering lijkt zich te gedragen als een weerstand, weer doorgebrand?!

De stroom moet dus op een of andere manier meer dan 100 ampère zijn geweest, terwijl de berekende vervangingsweerstand 0.15 ohm zou moeten zijn. Dat zou neer moeten komen op 83.3 ampère bij 12,5 volt.
Dan maar de dikke kabel op het relais losgekoppeld. Multimeter tussen de relais input en massa en contact ingeschakeld (zodat het relais ingeschakeld wordt): Vervangingsweerstand: 0,2 ohm.
Dan nog gemeten tussen de losgekoppelde dikke kabel en massa (100 ampère zekering ook verwijderd) vertoonde geen kortsluiting naar massa.

Ik weet even niet meer waar verder te zoeken. Iemand een idee?

Groeten,
Jeremy

TheMetalist

Geplaatst door TheMetalist (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Einstein Brain (0) PRO, 10 jaar geleden

Als jij zeker bent dat de gloeibougies, en de bedrading tussen gloeirelais en gloeibougies in orde zijn, zou ik denken aan kortsluiting in gloeirelais zelf ?

Brum1467 (0), 10 jaar geleden

Wellicht een gloeibougie die sluiting veroorzaakt naar massa zodra deze warm wordt?

TheMetalist (0), 10 jaar geleden

Bedankt Einstein en Brum,

@Einstein:
Ik heb gemeten tussen de ingang van het relais en massa. De vervangingsweerstand was daarbij 0.15 ohm. 0.05 ohm meer dan berekend. Ik zou daarom verwachten dat
- Het relais goed schakelt (de weerstand tussen de in en output wordt 0 ohm)
- Er is geen kortsluiting daar een parallelle kortsluiting de weerstand zou moeten verlagen.

@Brum:
Ik ga voor de zekerheid een setje nieuwe aanschaffen om dit uit te sluiten.

Keep you posted! en bedankt voor de replies.

Einstein Brain (0) PRO, 10 jaar geleden

Als je gloeibougies wil uitsluiten kan je ook de stekkers op de gloeibougies losmaken, en zo een paar maal starten, zou met deze temperaturen toch nog moeten lukken. Als de zekering dan goed blijft, zal er wel een slechte gloeibougie tussen zitten. Je kan eerst ook nog eens proberen om met een testdraad rechtstreeks stroom te zetten op iedere gloeibougie apart, eerst direct op gloeibougie en als dat ok is ,op de stekker die op gloeirelais komt, om de bedrading die tussen relais en bougie loopt te controleren, (aantikken met draad, niet vast bevestigen) !! Als dat ok is zou ik toch eens proberen met een andere gloeirelais .

TheMetalist (0), 10 jaar geleden

Nou, ik heb de gloeibougies vervangen. Wat een klus, 2 kreeg ik er met veel pijn, moeite en kruipolie uit, 2 anderen braken af. Na die uitgeboord te hebben zitten eindelijk alle 4 gloeibougies weer op hun plek.
Ook gelijk het relais meegenomen omdat die inwendig toch wat brandplekjes vertoonde.

Helaas slaat hij nog steeds niet aan. Krijg keurig spanning op de gloeibougies gedurende een aantal
seconden. Zou de pomp mij nu toch niet in de steek hebben gelaten?
Ik ga nu kijken of er diesel bij de injectoren komt door de wartel op de verstuiver los te draaien.

TheMetalist (0), 10 jaar geleden

Haleluja!!! Hij start en rijdt super. Koppel komt in bij 1500 toeren tot zo'n 4000/4500.
(Heb namelijk ook een andere motor)

Het gloeisysteem werkt nu naar behoren. Ik ga morgen voor de zekerheid nog even meten
met een ampere tang hoeveel stroom hij tijdens het gloeien trekt.

Ik heb zojuist de verstuiverwartels los gedraaid en iemand even laten starten.
Er kwam diesel maar ook lucht. Dus wartels weer vast, contact aan zodat het systeem
zich kan ontluchten, start booster erop omdat de accu wat leeg getrokken was en doorstarten.
De motor sloeg aan en draaide direct netjes op 4 poten.

Dus nu op zoek naar het probleem van lucht in het brandstof systeem.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

TheMetalist (0), 10 jaar geleden

Zie mijn laatste bericht:

Probleem zat hem dus toch in de gloeibougies die kortsluiting maakten naarmate ze warm werden. Deze vervangen en probleem opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.