BMW 3-Serie: Eenmaal luide tik beide kanten voorwielen bij remmen

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: M43B18

Hallo,

Ik heb mijn auto nu twee jaar (60.000 km). Sinds vorige week wordt mijn auto ineens heel zoekerig. Banden zijn drie maanden oud, Continental PremiumContact 5.

- Bij redelijke zijwind (130 km/h) auto snel uit koers, veel corrigeren
- Heeft ineens neiging om in 'haakse bochten' (normaal tot snel rijden 30-40 km/h) over de voorwielen weg te glijden
- Als het glad is, glijdt hij in de bocht ook over de voorwielen i.p.v. normaalgesproken achterwielen; dit voelt heel raar

Nu komt het:

Als ik vooruit rem, hoor ik een enkel 'KLAK!' geluid. Als ik gedoseerd rem met het raam open (luisteren), hoor ik dat het eigenlijk twee klakgeluiden zijn (links en rechts?). Het lijkt voor voren te komen.

Bij een volgende keer remmen gebeurt dit niet, totdat ik een keer achteruit rijd en dan rem. Dan hoor je dezelfde klak. Daarna krijg je bij vooruit remmen weer dat geluid.

Er is verder niets gebeurd/gerepareerd aan de auto. Wel viel me een halfjaar terug op dat de linker schokbreker onder de drap zat, maar hier eigenlijk nooit last van gehad. Is kennelijk ook niet lek, want kwam door de APK.

Is dit een E36-kwaal of komt iemand dit bekend voor?

Groet,

Frank

IncaSDI

Geplaatst door IncaSDI (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik zou zeggen; controleer die schokbrekers nou maar.
Nogmaals: een APK is een momentopname. Kan best dat die schokbreker(s) nu wel versleten zijn. Die drap was tenslotte al een indicatie.

IncaSDI (0), 10 jaar geleden

[quote=Ralf_Jensen]Ik zou zeggen; controleer die schokbrekers nou maar.
Nogmaals: een APK is een momentopname. Kan best dat die schokbreker(s) nu wel versleten zijn. Die drap was tenslotte al een indicatie.[/quote]
Dank.

kaleido 1 (2060) PRO, 10 jaar geleden

Remblokken los /speling in de remklauw/zadel.

Brum1467 (0), 10 jaar geleden

Waarschijnlijk combinatie. Slechte schokdempers veroorzaken de slechte wegligging en het geluid bij remmen moet je zoeken in Remblokken los /speling in de remklauw/zadel.

IncaSDI (0), 10 jaar geleden

En ook Brum en Kaleido dank.

Eigenlijk is het heel logisch, inderdaad. Ik denk meteen weer veerpoten die op knakken staan :) Remmen niet te lang mee doorrijden, meteen na laten kijken als ik er toch voor de schokbrekers heen moet... Er zal vandaag naar gekeken worden.

Want laatste is wel echt gevaarlijk. Gisteren spoorvorming en is eigenlijk niet te doen. Zonder driftervaring en ASC kan dat doden opleveren.

Frank

IncaSDI (0), 10 jaar geleden

Hallo,

Ik ben langsgeweest. Schokbreker linksvoor is lek. De auto rijdt als een dweil. Achter is ook niet helemaal lekker meer.

Nu wordt alleen voor voorzijde incl. nieuwe veren en montage 700 euro gevraagd. Dit lijkt me heel duur, want bij een goedkope (Turkse, bedoel hier niets mee) is materiaalkosten voor complete schokdemperset 150 euro.

Nu dus de logische vraag: maakt het op kwaliteitsniveau uit of je er dempers van Sachs onder zet of van het merk Jopie Goedkopie? Of alleen levensduur? Gaat het echte BMW-karakter eruit? Of valt dit allemaal wel mee...

Groet,

Frank

rover200vi (0), 10 jaar geleden

Ik neem aan dat je voor die 150 euro alleen de voorste 2 bedoelt. Want dat kost inderdaad 150 euro. En dat hoeft inderdaad geen slechte kwaliteit te zijn.
Ik zou alleen niet teveel gaan crossen op landweggetjes etc want dan kunnen ze inderdaad gewoon een stuk sneller gaan lekken. Zelf ook wel meegemaakt met Monroe dempers.

En zorg ervoor dat wanneer de garage de veer op de nieuwe schokbreker zet dat ze geen perslucht gereedschap gebruiken om hem vast te schroeven. Daar kunnen ze dus niet tegen!

Als je nog goedkoper wil dan kun je altijd nog kijken op de sloop / marktplaats...

IncaSDI (0), 10 jaar geleden

Okay, dankjewel. Inmiddels is de update dat ik het wiel kan bewegen als ik het van boven naar me toe trek...

Handrembochtjes doe ik bijna nooit. Blijft toch een wanvertoning met slechts een 318 ;) Beetje snel de bocht uittrappen vind ik dan wel weer leuk, af en toe en mits verantwoord. ;)

Enfin... Als de oplossing er is... Hoort u weer.

GJBAutos (0) PRO, 10 jaar geleden

Alle merken schokdemper kunnen verschillende eigenschappen hebben. Zo een goedkoop internet set werkt, maar daar is het vaak ook mee gezegd. En over levenduur hoef je het meestal helemaal niet te hebben. Dat je geen lucht gereedschap mag gebruiken is onzin, ligt gewoon aan het gereedschap wat je gebruikt, er zijn klemmen die er voor gemaakt zijn, maakt voor de veer niets uit.

gr Martin

rover200vi (0), 10 jaar geleden

[quote=GJBAutos]Alle merken schokdemper kunnen verschillende eigenschappen hebben. Zo een goedkoop internet set werkt, maar daar is het vaak ook mee gezegd. En over levenduur hoef je het meestal helemaal niet te hebben. Dat je geen lucht gereedschap mag gebruiken is onzin, ligt gewoon aan het gereedschap wat je gebruikt, er zijn klemmen die er voor gemaakt zijn, maakt voor de veer niets uit.

gr Martin[/quote]
Ik heb het niet over de veer ik heb het over de moer van de veerschotel die je vastdraait op de nieuwe schokbreker. Als je die vastdraait met zo een slagmoersleutel dan kan de olie keering in de schokbreker lostrillen. Is dus helemaal geen onzin je leest het gewoon verkeerd.

Ik kan zelf 2 schokbrekers vinden voor 150 euro van het merk Meyle dat is niet echt een slecht merk..

GJBAutos (0) PRO, 10 jaar geleden

Wij monteren een hoop onderdelen van Meyle maar geen schokdempers en geen remblokken, daar hebben wij geen goede ervaringen mee. Ik zal het wel verkeerd gelezen hebben, de bovenste moer moet je inderdaad met de hand vastdraaien.

gr Martin

rover200vi (0), 10 jaar geleden

Ok, geen probleem martin ik schreef het ook nogal warrig. Ik heb zelf remblokken van Meyle eronder zitten wat zijn de slechte ervaringen met de schokbrekers en remblokken als ik vragen mag?

GJBAutos (0) PRO, 10 jaar geleden

Remblokken geven onder hoge belasting vaak problemen met fading, en schokdemper worden gewoon te snel weer slecht en aangezien wij ook garantie moeten geven monteren wij deze niet meer.

gr Martin

IncaSDI (0), 10 jaar geleden

Hallo iedereen,

Oorzaak van het getik is trouwens een defect veerpootlager... Dus dat was het uiteindelijke antwoord.

Bedankt voor alle feedback. Nog wel interessant die laatste discussie. Ik zou zo Meyle gekocht hebben (vanwege ervaringen waterpomp), maar doe dit dus nu mooi niet meer :)

Groet,

Frank

rover200vi (0), 10 jaar geleden

Ah juist de veerpootlager dat valt nog mee, ik heb zelf ook 1 die stuk is maar nooit de moeite gedaan deze te vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.