close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 325i: 325i e36 koeling probleem

Beste probleemoplossers,

Mijn BMW 325i heeft een koelprobleem. Toen ik hem kocht werd de radiator niet warm. De aanjager werd wel warm. Dus in de eerste instantie dacht ik de thermostaat of misschien zat er lucht in het systeem. Eerst heb ik m geprobeerd te ontluchten: op een heuvel gezet met de voorkant omhoog, ontluchtingsnippel op de radiator er helemaal uit, radiatordop eraf temperatuur in de auto maximaal en de aanjager op een laag standje. Er bleek niet veel koelvloeistof bij te kunnen.

Dan maar de thermostaat vervangen. Deze heb ik vervangen door een thermostaat van Gates. Gemonteerd met het gaatje omhoog. Weer ontlucht, maar weer hetzelfde probleem.
De oude thermostaat had ik getest en bleef dicht zitten, de nieuwe opende gewoon netjes. Toch blijft de onderste slang koud.
Voor de zekerheid heb ik daarom de waterpomp bekeken. Deze bleek al te zijn vervangen door een metalen en mankeerde naar mijn weten niks.
Ondanks dat de temperatuurmeter netjes oploopt tot het midden begint het koelsysteem uiteindelijk te koken en bouwt daardoor druk op. Als het systeem niet kookt wordt er geen druk opgebouwd.

Dan maar eens proberen zonder thermostaat. Bij een normale rijstijl heeft hij moeite om op temperatuur te komen maar de onderste slang wordt nu wel warm. Als de meter eindelijk aangeeft dat hij op temperatuur is, wordt de radiator nog steeds niet echt heel heet. Als ik een paar keer in de bovenste slang knijp voel ik dat hij warmer wordt. Is dit normaal of heb ik te maken met een verstopping of kan het zijn dat de capaciteit van de waterpomp niet goed is? Hij raakte niet meer aan de kook.

Het interieur wordt ten alle tijden warm. Ik merk wel dat wanneer de auto stationair loopt de warme lucht in het interieur minder warm is dan wanneer ik gas geef. Je voelt dan dat de lucht vrij snel warmer wordt.

Koppakking lijkt mij niet het probleem: auto rookt niet uit de uitlaat, koelvloeistof is schoon, geen slush aan oliedop/peilstok, start goed warm/koud, loopt goed stationair, vermogen is goed.

Samenvatting:
- radiator blijft koud
- interieur wordt wel warm
- Auto kookt op den duur, maar temperatuurmeter blijft in het midden
- thermostaat vervangen, toch bleef het probleem
- Waterpomp is oke
- Zonder thermostaat kookt de auto niet


Opent de thermostaat niet ondanks dat ik hem getest heb in een pannetje met water?
Heeft de waterpomp te weinig capaciteit?
Zit er een verstopping in het koelsysteem?
Heb ik niet goed ontlucht?
Wat kan het nog meer zijn?

Ik hoor graag van jullie!

Groet Stan

Geplaatst door

stanleyo111 (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

stan ik heb al wel eens gehad dat er nog oude stukken van het kunstof schoepenwiel van de oude waterpomp in het systeem zaten goed voelen als je de waterpomp eraf hebt of er niks ligt en of van deze pomp het schoepenwiel wel goed vast op de as zit ?? laat ook even meten of er toch geen uitlaatgassen uit je koelsysteem komen daar is een tester voor dan kan je koppakking uitsluiten als laatste ontluchten is drama bij deze auto heb bij mij er wel eens een met de voorwielen op de brug nacht laten staan en kon er toch 2 liter koelvl st bij s6 en laat maar ff weten gr marc

mmcars 0
badge

11 jaar

ps radiator niet verstopt ??

mmcars 0
badge

11 jaar

Ik heb vandaag de radiator doorgespoeld maar daar kwamen geen vreemde dingen uit en het water liep er aan de andere kant weer makkelijk uit.
Dat is misschien wel verstandig om toch de koppakking uit te sluiten.
Is het systeem zonder thermostaat wel goed te ontluchten?
Hoe hoog had je de auto getild? Bij mij staat hij op een helling van 20 cm.

stanleyo111 0

11 jaar

Als je de auto omhoog moet zetten om te ontluchten is er toch iets niet goed, het ontluchten is helemaal geen probleem als het maar op de juiste manier gebeurt, zit je ontluchting van de radiateur niet verstopt? Met ander woorden, zit je in de vulopening ook een straaltje koelvloeistof lopen als de motor draait?

gr Martin

GJBAutos 0
badge

11 jaar

Kan het zijn dat de thermostaat wel opent maar het korte kvs systeem niet goed wordt afgesloten en dat de meeste kvs toch via het korte systeem blijft gaan.

stanleyo111 0

11 jaar

Probleem opgelost: Als oorzaak van het probleem verdacht ik de thermostaat. Dus heb ik een originele gehaald bij BMW en daarmee was het opgelost.
Bedankt voor jullie hulp!

stanleyo111 0

11 jaar

..

stanleyo111 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.