close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: 330d E46 184pk houdt in, maar alleen bij bepaalde toerenbereiken

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 330d

Ik rij inmiddels al een jaar rond met een merkwaardig euvel. Het is niet echt storend, maar ook weer wel. Ik ben van zins er mee naar een dealer te gaan, maar ik ga daar liever goed voorbereid heen, zodat ze niet de hele auto binnenstebuiten keren (wat me bakken geld kost). Dus graag jullie hulp bij het zo proecies mogelijk bepalen van mogelijke oorzaken en een slimme manier om tot diagnose te stellen + oplossing te vinden. Misschien is een computerkuurtje voldoende, misschien niet?

Bij bepaalde toerengebieden houdt de motor in. Ongeveer zo:
- Bij accelereren in de 5 van 110 naar 130 (toerengebied tussen ca. 2200 en 2500)
- Bij accelereren in de 4 van 100 naar 120 (idem)
In lagere versnellingen geen probleem, zeker in de twee niet, bij de drie kan ik het niet zo goed voelen, ook niet bij deze toerengebieden. Dus juist op snelwegsnelheden is het mis.

Komt er op neer dat de motor tot dat moment prima trekt, daarna valt de acceleratie terug, en vervolgens pakt ie weer op.

Ook opvallend: ik haalde een top van 215 op de teller. Daar moet m.i. meer in zitten.

Verdere info: De luchtmassameter is 1,5jr geleden vervangen, en het probleem speelt al sinds ik 'm heb (1 jaar). Ik weet niet of de programmering na vervanging goed is verlopen. Er is destijds ook een inspuiter vervangen.

Alvast dank voor jullie denkwerk.
Daniel

Geplaatst door

dabrock99 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb ook een 330D van 2001.Ik heb dit probleem nu ook.
Ik moet eigenlijk nog steeds naar de dealer om uit te lezen.En dan hoop ik eigenlijk dat het mnijn LMM is of mijn luchtfilter of zo..
We houden mekaar wel op de hoogte denk ik....

Veel succes in ieder geval

beyazkurt_a 0

16 jaar

Ik ga een afspraak met de dealer maken en meldt de resultaten hier zeker.

Groet
Daniel

dabrock99 0

16 jaar

Lambda-sonde misschien vervuild.
Schoonmaken van luchtmassa-meter in zeepsopje (de opnemer niet dwars belasten, want zeer breekbaar !) kan helpen.
Injectoren reinigen met schoonmaakmiddel door brandstof (flush-middel van Forté of Wynn's) is de volgende aktie als het voorafgaande niet helpt.

@ Freude am Fahren: dank voor je reactie.

wel even een wedervraag: kom je tot deze werkwijze op basis van ervaring met een soortgelijk probleem? Of kan ik beter toch even de BMW aan de computer hangen?

dabrock99 0

16 jaar

Inmiddels de BMW dealer in Veenendaal bezocht. Overigens prima service, geen scheve gezichten dat ik alleen in noodgevallen bij hen kom, geen arrogant gedoe.

Eerst hebben we het probleem kort besproken. Ook zij dachten in eerste instantie aan de luchtmassameter (stuk of verkeerd geprogrammeerd) en anders aan vuil of turbodefecten.

Na een uurtje testen de diagnose: verkeerd geprogrammeerde LMM. Opnieuw laten programmeren en inderdaad: probleem is verholpen. In totaal twee uur werk o.i.d., 226 euro inclusief BTW.

Was voor mij zeker de moeite en de euro's waard.

Groet
Daniel

dabrock99 0

16 jaar

Wel erg duur voor 2 uur werk

Hendrik4290 0
badge

16 jaar

Wat voor merk LMM heb je?
IK heb ook het gevoel dat de mijne niet goed geprogrammeerd is.
Ik wil wel binnenkort een pierburg bestellen.
Vakantiegeld is nog niet binnen...heheh

beyazkurt_a 0

16 jaar

Ik heb denk ik gewoon een namaak-LMM. Belangrijker bij mij was dat hij gewoon niet geprogrammeerd was, dus dan is het denk ik bijna logisch dat het niet goed werkt.

dabrock99 0

16 jaar

[quote=Freude_am_Fahren]Lambda-sonde misschien vervuild.
Schoonmaken van luchtmassa-meter in zeepsopje[/quote]
NOOIT MET WATER EEN LMM (MAF (Mass Air Flow)) SCHOONMAKEN dit gaat overal tussen zitten waardoor de LMM kapot gaat het is beter remmen reiniger te gebruiken dit ontvet niet alleen maar verampt ook !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.