BMW 5-Serie: 525i valt spontaan uit

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: M54B25

Deze 5 serie is bij ons gebracht in verband met afslaan kort na de koude start en na een langere tijd rijden valt de motor na wat inhouden abrupt uit. Daaraan vooraf gaan er een aantal waarschuwings lampjes branden van het motor management en antislip regeling. De motor valt dan uit en is dan niet meer aan de gang te krijgen. laat je de auto een uurtje staan dat slaat hij zonder problemen aan.

Als de dealer de auto uitleest komen daar geen bruikbare codes uit. Wel geven ze aan dat er in de Ecu een interne storing staat die niet gewist kan worden.

Ons probleem is echter dat de auto de storing zich maar sporadisch voordoet. Echt een goede meting aan de ecu signalen hebben we dus niet meerder malen kunnen uitvoeren.

Na aanleiding daarvan hebben we een aantal metingen uitgevoerd waarna wij ook het vermoeden hebben dat het in de ecu zit. De ecu vervangen is een zeer kostbaar verhaal en omdat we er niet zeker van zijn dat daarmee het probleem verholpen is wil ik toch hier om wat tips vragen.

Een vaker voorkomend probleem is vocht in de ecu ruimte en in de stekkers van de ecu. Deze auto heeft daar geen last van.

graag hoor ik wat jullie ervaring is met defecte ecu's of andere storingen aan deze 5 serie.

street driver

Geplaatst door street driver (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

MJ (0) PRO, 11 jaar geleden

Dan zou ik de interne foutmelding van de DME serieus nemen. Te denken valt bijv. aan een thermische fout.
Elektronici gebruiken koudespray of een fohn om de fout in de print te lokaliseren.
Ik heb ervaring met het vorige model met M52 motor. Die liep in koude toestand op 5 cilinders. Na het opwarmen liep de motor mooi. Dat was een DME gerelateerde fout. Er zitten drie inspuit endamps IC's in. Een daarvan was temperatuurgevoelig. Na vervanging werkt alles weer. Dat is mijn ervaring met een eigen auto, ik ben geen automonteur.
Wellicht kan je een tweedehands DME aanschaffen, maar dan moet ie wel omgecodeerd worden op het betreffende voertuig ivm met de anti-diefstal beveiliging.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.