BMW 5-Serie: 530d e39 trekt slecht in gebied 1500 - 2800tpm

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.0

Mijn 530d automaat trekt nogal matig in het gebied van 1500 - 2800tpm. Het is er waarschijnlijk heel langzaam ingeslopen want ik heb erover getwijfeld totdat ik in de 525d automaat van een vriend gereden heb. Deze bleek veel beter dan mijn 530d op te trekken! In het beschreven gebied is het net of er iets achter de auto hangt tot je tegen het 3000tpm gebied komt. Vanaf daar is het of je een schop in de rug krijgt en dan trekt ie wel goed door. Ook wil ie bij constante snelhied tussen 110 en 130 km/h wel eens een beetje schokken, maar niet vaak.

In het begin dacht ik aan de brandstofpomp maar nadat ie bij de dealer op foutmeldingen is uitgelezen gaf ie een "vuldruk storing" aan. De monteur wist niet echt wat dit moest zijn en stelde voor om de auto een dag neer te zetten voor onderzoek. Echter..... dit kan pas over 2 weken. In tussentijd wil ik natuurlijk graag weten of er alleen een slangetje loshangt of dat de turbo overleden is. Een kapotte turbo zou moeten betekenen dat ie lawaai maakt, rookt en over het hele gebied slecht trekt volgens mij. Zou er een klep te lang open blijven staan? Scheur in slang, enz?

Wie heeft er ECHT verstand van en dit eerder meegemaakt? Waar moeten ze het eerst zoeken?

iblauw

Geplaatst door iblauw (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Rob67 (0), 16 jaar geleden

Veel verstand heb ik er niet van...maar kan wel nog een suggestie toevoegen als het gaat om problemen met de turbo: de variabele geometrie (verstelbare vaantjes in het turbinehuis die de hoek waaronder het uitlaatgas op de turbine komt verandert) die de prestaties van de turbo bij lagere toerentallen moet verbeteren, kan er voor zorgen dat je turbo later dan gebruikelijk merkbaar begint te werken.
Maar dat verklaart niet de schokken die je auto heeft rond de 120km/u.

boccaccio (0), 16 jaar geleden

[quote=Rob67]Veel verstand heb ik er niet van...maar kan wel nog een suggestie toevoegen als het gaat om problemen met de turbo: de variabele geometrie (verstelbare vaantjes in het turbinehuis die de hoek waaronder het uitlaatgas op de turbine komt verandert) die de prestaties van de turbo bij lagere toerentallen moet verbeteren, kan er voor zorgen dat je turbo later dan gebruikelijk merkbaar begint te werken.
Maar dat verklaart niet de schokken die je auto heeft rond de 120km/u.[/quote]
Dit begrijp ik niet helemaal, moet de variabele geometrie er niet juist voor zorgen dat je de turbo merkbaar voelt bij lage toerentallen?

Marcel D (0), 16 jaar geleden

Lijkt mij meer op een overleden nokkenassensor en/of krukassensor. Hij kan de timing voor de kleppen dan niet echt zetten. Boven een bepaald toerental krijg je dan idd een duw. Daaronder lijkt ie wel tegengehouden te worden. Kosten om en nabij de 80 euro per sensor.

Rob67 (0), 16 jaar geleden

'Dit begrijp ik niet helemaal, moet de variabele geometrie er niet juist voor zorgen dat je de turbo merkbaar voelt bij lage toerentallen?'

Juist...maar ik had het dan ook over 'problemen met de turbo', dus als de variabele geometrie b.v. vastzit in de stand waarin de motor ruim vermogen aflevert kan de motor minder trekkracht hebben in het lage toerenbereik.
Ik weet niet in welke mate een defecte nokkenassensor en/of krukassensor zoals Marcel D oppert verantwoordelijk kan zijn voor het schokken rond de 120km/u, maar dat kan natuurlijk ook door een tweede storing worden veroorzaakt.

Marcel D (0), 16 jaar geleden

Deze 2 sensoren zorgen voor de juiste opening van je kleppen. Mag toch aannemen dat je VANOS (variabele kleppenstelling) hebt. Staan je kleppen te ver open (basisstand?) komt er te veel brandstof binnen. Dat veroorzaakt een gezapig reageren van de motot en verhoogd verbruik. Nadat je rond de 3000 toeren zit, is de verhouding lucht/brandstof weer redelijk normaal en zal de motor sterk reageren. Ik heb het bij mijn 523 (benzine) ook gehad en dit was de oplossing. In TIS is dit de 1214525 en 1214520 reparatie. Advies, doe eerst de nokkenassensor. KIjk eerst of daar je problemen mee zijn verholpen.

Gr,

iblauw (0), 16 jaar geleden

Maar als het de nokkenas sensor zou zijn, waarom geeft ie dan vuldrukstoring aan bij uitlezen?

Caspar1549 (0), 16 jaar geleden

heb er helaas ook geen echt verstand van, maar dat verhaal over die sensoren snijdt wel hout.
daarnaast lijkt je klacht ook erg op een defecte luchtmassameter of zoiets.
dan heb je in dit toerengebied ook een behoorlijke vermogensdip: is die bij het uitlezen niet als defect genoemd?
verder is mijn ervaring met vermogensverlies door turboproblemen ook dat je dan vaak door de rook de straat niet meer ziet

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.