BMW 5-Serie: E39 523i koppakking & handrem

Bouwjaar: 1998

Ik heb de auto nu ca 3 jaar en er 45k km gereden (klok staat nu op 140.000).
Vorig jaar in dec. 2003 begon hij ineens stevig te roken >> de Koppakking lag eruit. Een reden kon de dealer niet geven "het kwam wel meer voor".
Juist mij overkomt het , terwijl ik de motor ontzie als hij nog koud is . Over het algemeen ben ik een gematigde rijder.
Afijn een reparatie ca 1000¤
Tot mijn schrik zie ik nu , 12 maanden later, dat het koelvloeistof nivo dik gezakt is tot flink onder de "koud" streep. Toch niet weer ???? Hij rookt echter niet overmatig en onder de motorkap is het droog.
Komt dit vaker voor ???

Verder : de handrem werkt al jaren slecht , de hendel staat inmiddels ook al flink bovenin.
Wat te doen > remschoenen vervangen vd handrem ! met de remschijven?
Is dit evt zelf goed uit te voeren , of is er speciaal gereedschap voor nodig.

Zo bladerend op de site kwam ik ook nog de opmerking tegen over de boardcomputer . Ja hoor heb ik ook last van. Zowel (soms) uitval van enkele puntjes en een minder oplichtende buiten temp. uitlezing. Is dit laatste een lampje ? Hoe is dit te vervangen?

Ook ik heb last van trillingen in de auto tussen de 110 en 125 km/h. Dit is er echter niet altijd. Met mijn zomerbanden +17" velgen heb ik hier meerlast van dan de winterset 16".

Wie kan mij op de genoemde punten raad geven

Groeten Peter

RRblade

Geplaatst door RRblade (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

MartijnGR (0) PRO, 19 jaar geleden

Het kan zijn dat de waterpomp lekt en dat daardoor het nivo daalt van je koelvloeistof... het wil wel eens dat de pomp de ene keer niks lekt en de andere keer wel, ligt net aan de stand, dus goed in de gaten houden. Ook natuurlijk rookpluimen uit de uitlaat anders is weer de koppakking...

Als de auto verder goed remt alleen de handrem niet kan deze ook apart opgesteld worden zodat de hendel(in de auto) weer normaal komt te staan en de auto goed remt met de handrem.

Het trillen van het stuur klinkt als dat de banden niet goed meer zijn uitgebalanceerd, dan gaan ze trillen, dit komt door slijtage van de banden. De ene set banden+velgen zijn blijkbaar net iets beter dan de andere. Als je net iets harder of zachter rijdt zal het praktisch weg zijn... dan is dit je probleem.

RRblade (0), 19 jaar geleden

Martijn
Bedankt voor je reactie.
Handrem : de auto remt zelf zeer goed.
Ik heb altijd gedacht dat deze auto aparte remsegmenten heeft voor de handrem (een klein trommelremmetje)

Trillingen: De BMW's zijn gevoelig voor onbalans heb ik gemerkt.
Bij mij vorige auto gaf een oudere band veel lawaai en onbelans (mogelijk scheur in de cordlagen).
Nu sta ik er wel eens versteld van dat de onbalans de ene dag vervelend aanwezig is , terwijl een andere dag alleen merkbaar als je er op let.
Zelf heb ik wel eens gedacht aan een steentje of zo in het profiel.
Help het om de stabilisator rubbers te vervangen?

MartijnGR (0) PRO, 19 jaar geleden

De handrem kan je apart bijstellen tov de gewone remmen, hierdoor komt de handremgreep lager en remt hij netzo als in de hoge stand, meestal maakt de handrem gebuik van dezelfde remmen(segmenten) maar wordt deze met een andere kabel gespannen.

Qua trillingen ligt het ook wel aan het wegdek.. zeker met lawaai.
Dat onbalans in een band kan idd komen door inwendige scheuren in de band, dan krijg je een bobbel of een vlakke plek op je band.

Ik denk niet echt dat het zal helpen om die rubbers te vervangen, ik dat die er meer voor grotere schokken zijn.... maar zeker weet ik dat niet.

djc (0), 18 jaar geleden

Bmw met name de 5-series zijn erg gevoelig en wispelturig in het trillen bij de bovenvermelde snelheden, het vervangen van de reactie stang rubbers is zeker geen overbodige luxe, ik heb zelf 2 5 series en kamp al lang met het probleem, en vele met mij, ik heb zelf de reactiestang rubbers 2 weken geleden vervangen en het scheelt enorm.
-
Het schijnt dat menig dealer de rubbers al uit voorzorg bij 100.000 km vervangt, dus dat zegd genoeg.
-
En daar komt nog bij dat men zegd vrij makkelijk dat op het balanceer apparaat te zien eigenlijk alle banden ietwat onrond zijn, a. is dat niet geheel waar, de echt bekende en duurdere banden hebben dat beduidend minder, en een bmw geeft dat stukje onbalans geheid door aan je stuurinrichting en bijv. het gehele interieur!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.