👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo mensen, ik ben sinds 4 weken eigenaar van een 730i van 94 (e38), wat ik achteraf mischien niet had moeten kopen.
We hebben hem nu 4 weken en ik doe niets anders dan naar de garage gaan of ben er mee aan het werk.
Er zijn nu allerlij kwaaltjes opgelost en gaat de goede richting op.
Alleen stuit ik steeds weer op een probleem: hij laat me steeds staan zodat ik weer op sleeptouw weggetrokken moet worden!
Heel irritant en genant.
Mijn ondervindingen: Hoog brandstof verbruik (tussen 16 en 18L/100 km), loopt slecht stationair (gewoon niet mooi rustig, wel constante rpm),
zodra ie een beetje warm wordt gaat ie ineens 1200/1500 rpm draaien.
Zodra ik hem dan uitzet wil ie niet meer starten, zodra ie weer afgekoeld is wel weer.
Als ik een beetje aan de stekker van de luchtmassameter draai onder het starten (dit doet mijn vriendin dan natuurlijk), slaat ie wel aan.
loopt uiteraard hoog stationair en reageert vrij weinig tot niet als ik de stekker van de luchtmassameter er af haal.
Toe heb ik hem naar de garage gehad en uit laten lezen, melding: oxigen sensor 2.
Ze hebben alles na gekeken en toen was er een vacuumslang lek. Gerepareerd en toen was het eerst over, maar nog wel een schuddende motor bij het stationair
lopen met een constant toerental (800 rpm ongeveer).
Een paar dagen later (eergisteren) rij ik naar de wasstraat om mijn bolide even te wassen. Ik zet hem uit in de wasbox, gooi geld in het apparaat, doet deze het niet.
Stap weer in de auto en wil hem starten: vergeet het maar!!
Dus WEER weggesleept en op plaats van bestemming aangekomen nog even onder de motorkap gekeken (voor zoveel ik er verstand van heb.).
Nu komt er ineens steeds een zoemend geluid uit de stappenmotor (terwijl de auto niet op contact staat!) en hebben dus de stekker er af gehaald, toen proberen te starten
en toen liep ie wel weer, maar niet staitionair. Stekker er weer op en toen kon ik weer gewoon rijden en hij liep weer stationair (800 rpm)
Volgende morgen (gisteren) startte hij vrij moeilijk en moest ik gas geven om hem aan de praat te krijgen, en na een stukje rijden liep ie weer hoog
staitionair.
Als ik verder er gewoon zo mee rij loopt hij gewoon heerlijk en merk je er vrij weinig aan, op het hoge verbruik en hard stationair lopen na dan.
Als hij stationair redelijk goed loopt stinkt hij overigens wel wat naar benzine en rookt hij iets.
Maar als ik ietsje gas geef is het pluimen weg.
Hij geeft na het repareren van de vacuumslang nu ook geen foutmeldingen weer als we hem uitlezen maar het probleem is dus gebleven.
Nu zit ik te denken na het gevalletje met de stappenmotor dat deze stuk is, maar zoals ik al zei heb ik er niet zo heel veel verstand van en
heb dus ook niet echt een idee waar dat ding specifiek voor dient.
Ik hoop dat iemand een oplossing voor me heeft zodat we eindelijk eens zorgeloos van de auto kunnen genieten.
mvg gert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Stel je vraag hier ook eens: www.bmw7forum.nl
Gert,
Het niet meer starten bij warme motor als je hem uitzet kan heel goed de BDP - Krukaspositie sensor zijn.
Controleer, of laat eens controleren of de bougie's nog vonken op het moment dat je hem uitzet en hij niet meer aanslaat..Dan kun je weer wat uitlsuiten..
Probleem van stationair lopen kan een vervuilde stappenmotor zijn, maar ook valse lucht aan inlaat ( Vacuumslangen e.d. ) of een lekkende uitlaat ( gedeelte van motor tot kat moet gasdicht zijn / lambda fout ) ook de temp sensor koelvloeistof kan een te hoge waarde geven aan de ECU, deze denkt dan dat de motor 'koud' is en gaat meer brandstof inspuiten = bij een warme motor dus een te rijk mengsen = zwart roken = slecht / schommelend stationair lopen = een hoger verbruik = storing lambda etc..
Je kan deze kvs temp sensor eens meten op Ohm, doe dat eens bij koude en bedrijfswarme motor, de waarde bij warme motor moet tussen de 275 en 375 Ohm liggen, alles lager is een te arm mengsel, alles erboven een te rijk mengsel, je kan dat met een simpele multiemeter doen, contact gewoon uit laten staan, stekker van de sensor aftrekken en meten.
Succes..
Gr Stefan
14 jaar
Kijk, dit zijn berichten waar ik wat aan heb!
Ik heb hem inmiddels uit wanhoop (want we zijn hem gewoon ECHT hard nodig, vandaar ook dit tijdstip;) naar de dealer gebracht en als het goed is hoor ik vandaag meer.
Ook daar vermoeden ze dat het een sensor is die stuk is gegaan.
Een keer bij de dealer aangekomen gisteren liep ie natuurlijk als een zonnetje, alleen waren ze wel met me eens dat ie een beetje veel verbruikte (17l/100 km)
en dat ie niet mooi rustig stationair loopt.
Zodra ik meer weet laat ik het direct even weten en alvast bedankt voor de tips.
Als ze nu bij de dealer er niet uit komen kan ik ze dit allemaal ook eens voorleggen.
nogmaals bedankt!!
14 jaar
dealer heeft vandaag gebeld. oorzaak volgens hun: Kats ( 860 per stuk) (zijn gewoon leeg gehaald), luchtmassameter stuk (250 eur), en een ventiel ergens van (170 eur). Verder nog een paar kleine dingetjes van een paar tientjes. Ik heb gezegd dat ze de katalysators maar moesten laten voor wat ze zijn en de rest gewoon klaar maken. Ik ben er niet echt van overtuigd dat het veel uitmaakt of de kats leeg zijn of niet maar goed. Al met al kunnen ze me nog niet garanderen dat de auto straks weer goed loopt. Mischien toch een bodemloze put?!
14 jaar
Nou, de auto gisteren bij de dealer weggehaald, luchtmassameter vervangen, regelklep voor stationair lopen, stationair ventiel met een totaal kostenplaatje van bijna 700 euro. Wat schetst je verbazing: koude start: gewoon perfect en rijdt goed. Ik moet dan zon 40 km over de snelweg en toen niets vernomen. kom bij huis: weer K*%^@E!!!
Dus naar de dealer gebeld en gevraagd wat ze me hebben mee gegeven, wat een gedonder.
Nu worden vrijdag de lamdasondes vervangen want dan zijn die dus niet goed zeggen ze.
Hij krijgt volgens de monteurs teveel benzine.
Nou het zal me benieuwen maar over de kosten twijjfel ik niet, zal wel weer een paar honderd kosten.
Ik laat het wel weer weten.
14 jaar
Ik had dit probleem ook. En heb het definitief opgelost!
Het probleem wordt veroorzaakt door een defecte temperatuursensor achter de erchter cylinderbank. Deze geeft aan de electronica door dat het heeeeel koud is en dus spuit de motor veel te veel brandstof in. gevolg: verzopen motor.
Oplossing 1: Stekker er af trekken. Het probleem is dan weg. alleen start de auto als het koud is iets slechter. Je weet dan in ieder geval zeker dat dit het probleem was. oplossing 2: sensor vervangen (70EU) en je hebt een perfect startende en lopende auto. De vorige eigenaar van mijn auto heeft een vermogen uitgegeven aan nokkenassensoren, uitlezen etc maar het probleem is gewoon een af en toe haperende sensor.
Het is de sensor achter de rechter cylinderbank (bij het schutbord) daar zitten 2 sensoren. Het is de buitenste.
Succes!
14 jaar
hoi lpbn,
ik zal het eens doorgeven.
Hij staat nu al bijna 2 weken bij de dealer en er is natuurlijk ook al vanalles vervangen.
Ze hadden ook geconstateerd dat een lamdasonde niet aangesloten was dus dat hebben ze nu gedaan en nu heeft ie een verbruik van
maar 32L/100 km. valt mee toch?!
Ik kreeg hem haast ook niet meer aan de loop toen ik hem had opgehaald maar toen ie aansloeg uiteindelijk, kwam er toch dikke kwalmen rook uit!
helemaal verzopen natuurlijk.
Maar ik zal het eens doorgeven en dan kijken wat er gebeurt.
Bedankt en ik laat het nog el weten hoe het afloopt.
mvg gert
14 jaar
Die lambda-sonde lag natuurlijk niet voor niets los. Is ofwel kapot, danwel het uitlaatspruitstuk of de pakking is lek.
De DME (motor-computer) is zelf-lerend en reageert op de foutieve signalen van de lambda-sonde(s) door het mengsel te verrijken.
Bij de volgende start werken de lambdasondes dan wel niet, maar die verrijking heeft de DME onthouden.
Als de motor dan moeilijk aan slaat, eerst even de accu los halen voor een paar minuten.
Dan vergeet de DME het geleerde en is het mengsel niet zo rijk en moet hij makkelijker aan slaan.
Ik snap alleen niet dat de dealer een losse sensor aansluit, maar niet uitleest of door meet.
Zelfde geldt voor de koelvloeistof temperatuur en alle andere sensoren. Even uitlezen en je weet of deze goed zijn.
Hey Oldford,
De vorige eigenaar heeft lopen knippen in de kabelboom en de complete stekker van de lambdasonde was weggehaald.
Waarom is voor mij natuurlijk ook een raadsel.
Ze hebben er een nieuwe stekker enz aangezet, uitlaat goed dicht gemaakt en toen liep hij weer goed zeiden ze.
Ik heb hem toen weer opgehaald en op dat moment was het goed maar ik moet dan zon 40 km rijden over de snelweg naar mijn woonplaats en toen was het weer mis.
Ik gaf niet eens gas maar het lijkt dan net of ie op cruisecontroll staat, zo langzaam zakt ie in toeren.
Toen ik even later na het eten weer in de auto stapte wou hij alweer niet starten.
Volgende dag wou ik hem wegbrengen en toen wou hij ook niet lopen maar na lang doorstarten en een beetje draaien aan de lmm stekker (tegelijkertijd) hebben we hem uiteidelijk aan de loop gekregen.
Als de dealer hem uitleest komen er volgens hun geen foutmeldingen binnen en dus blijft het voor hun ook zoeken denk ik.
Mischien heeft LPBN wel gelijk, ze kunnen het altijd eens checken.
Is er anders geen garage waar jij werkt waar ik hem brengen kan? haha
mvg gert
14 jaar
Als er geen foutmeldingen zijn, dan is het een goede gewoonte om de data van de sensoren uit te lezen. Werkje van 5 - 10 minuten.
Hadden ze gelijk in het begin toen de foutcode op lambda sensor 2 kwam al kunnen zien dat deze los lag.
Ook hadden ze gelijk kunnen zien dat de luchtmassa meter geen goede waarde afgaf.
Ook een 4-gas test duurt niet zo lang en kan een heleboel informatie geven. Zoals kats leeg, uitlaat lek of niet, lmm defect etc. etc.
Als er effecten zijn die komen van het draaien aan de stekker van de lmm, denk ik dat die stekker of de bedrading stuk is.
Daar zal het allemaal wel mee begonnen zijn bij de vorige eigenaar - draadbreuk/slecht kontakt en/of defecte lmm en dan ook nog uitlaat lek.
Die heeft geheid misfires gehad, waardoor de kats gesmolten zijn. Kats zijn toen leeggehaald, maar dat lost het probleem niet op.
Als de kats heet worden, dan wordt de lambdasonde die een stukje daar voor zit, meestal ook behoorlijk warm, soms veel te warm.
Die lambda-sonde is natuurlijk ook kapot gegaan en toen is er geprutst aan de bekabeling.
En dan hoop ik voor je, dat er niet op andere plaatsen ook geprutst is.
ik hoop het ook niet oldford.
Maar het vreemde is, als ie loopt, dat hij dan ook wel goed loopt verder.
Als ie redelijk normaal stationair loopt, schudt de motor ook iets en zit je bij wijze van te wuppen in de auto.
Toevallig heeft mijn kameraad gisteren precies zo,n auto gekocht en die verneem je helemaal niet stationair lopen.
En zo hoort het te zijn!
Maar ik kan bij de onze het hoge verbruik ook niet thuis brengen.
In het begin (toen er dus maar 1 lamdasonde aangesloten was) was het verbruik 17L/100 km, nu met 2 lamdasondes geeft ie 32L/100 km aan.
Is toch vreemd?
Lmm is vervangen, stationair regelklep, een bijbehorend ventiel oid, lamdasonde, uitlaat dicht gemaakt, en nog is het niet goed.
Voor een poosje terug bromde de stappenmotor ook terwijl hij niet op contact stond.
Hier kwam ik achter toen ik net weggesleept was voor de zoveelste keer, omdat hij zoineens niet meer wou starten.
Ik heb de stekker van de stappenmotor er toen afgehaald en toen liep hij wel weer, alleen niet stationair.
stekker er weer opgedrukt en toen was het weer goed.
Dit was wel voordat de lmm enz vervangen waren.
Ik hoop dat het nu snel opgelost wordt want de moed is me wat die auto betreft helemaal in de schoenen gezakt en sta op het punt om hem weg te doen.
In iedergeval bedankt allemaal voor de tips en ik laat het nog wel even weer horen hoe het afloopt.
14 jaar
Hoge verbruik is heel vaak een lambdasonde die verkeerd aangeeft. Sonde zegt te arm en ecu doet er braaf wat bij (nou ja, wat).
Brommen van stationair klep zonder contact aan wijst op verdere beschadigingen/kortsluitingen in de kabelboom.
Schudden stationair wijst op misfires. Af en toe een cylinder die uitvalt of een cylinder die kompleet uitvalt.
Controlepuntje: is de software op de DME wel origineel (niet gechipt dus)?
Als de DME er uit ziet alsof deze nog nooit open is geweest dan zal deze wel standaard zijn.
Je kunt altijd sporen aan de lipjes zien die het deksel vast houden, als de DME open is geweest.
Noodtruuk om normaal te rijden: Beide lambdasondes los (geven dan wel foutcodes, maar dat moet dan maar).
Voor starten een keer de accu los of de DME los om het zelf-lerende verhaal te resetten. Hoeft maar 1 keer, zolang de lambdas los blijven.
Dan moet de motor min of meer normaal lopen en een redelijk verbruik hebben. Zo niet, dan is er nog meer fout.
Is de compressie al gemeten? Of de lekverliezen?
Eerlijk gezegd weet ik dat niet.
Het enige wat ik nu kan doen is alle tips en mogelijke oplossingen even doorgeven naar de dealer want daar staat hij op dit moment (nogsteeds!).
Maar om de noodtruuk even te proberen he, moet ik dan de lamdasondes gewoon los laten of kan ik die weer aansluiten nadat de DME gereset is?
14 jaar
Nee, los halen en los laten. Anders is het na 30 of 40 km weer raak.
Maar dat wat je zegt dat de sondes te arm weergeven, dat kopt wel trouwens want na montage van nieuwe lamdasondes zeiden ze dat ie wat te weinig
brandstof krijgt maar dat je daar niets van merkte. Hier was ik natuurlijk niet zo tevreden mee want dat hoort gewoon niet zo, maar goed.
Eerst teveel en na montage te weinig.
14 jaar
ok ik zal het eens proberen als ze het nu niet vinden.
Bedankt!
14 jaar
Lambda sondes krijgen te vaak de schuld van allerlei kwalen.
Ook ik heb eerst lambda sondes los getrokken, nokkenas sensor vervangen, Luchtmassameter nagekeken, bougiekabels gecontroleerd etc. Dat was immers iedere keer te lezen in de forums. en ook bij mijn auto is er het nodige in de bekabeling gerotzooid.
Feit blijft dat mijn 740i sinds het vervangen van de temperatuur sensor a. prachtig loopt, b. Veel zuinbiger is c. Geen stationair toerental probleem meer heeft en C: ALTIJD START. Ook ik heb op een stuk van 3 kilometer 6x stil gestaan. En na het uiteindelijk starten telkens een geweldige zwarte pluim achter de wagen. Volledig verzopen
Probeer deze gratis oplossing: Stekker eraf en starten. Als je na twee weken nog geen problemen hebt bij een koude motor de plastic cover van de motor af, sensor eruit en nieuwe erin. En acht, deze 8 cylinders zijn de fijnste wagens die je kunt wensen. Ik vind zelf dat hij beter loopt dan mijn 850i die ik hiervoor had al blijft een 12 cylinder wel een snoepje!
14 jaar
Tja, je kunt alles wel op de gok vervangen. Dan wordt het een dure hobby.
Even uitlezen en data bekijken is een klusje van 3 x niets en dan weet je zeker of de sensor wel of niet kapot is.
Altijd wel makkelijk als je weet dat je een echte oorzaak gevonden hebt.
niets vervangen! Niets uitgeven!
Alleen een stekker losnemen en proberen!
Dit probleem laat zich niet uitlezen omdat de software simpelweg denkt dat de temperatuur te laag is. Hij zal dit nooit als foutcode melden. Daarom helpen resets en harde resets ook niet.
14 jaar
Tja, ik kan je kennelijk niet overtuigen, maar ik lees het in 1 minuut uit. Uitlezen is niet alleen maar fout codes, je kunt ook waardes zien.
Bij een warme motor moet je iets van 90 graden Celsius zien, en niet pak em beet 20. Dus ik kan zien wat de software denkt dat de temperatuur is.
En dat kan iedereen met een beetje scanner, zeker de dealer.
En voor iedereen zonder scanner - even weerstand meten en je weet het ook.
Ik denk dat er veel verkeert gaat met het uitlezen en diagnose stellen. Heel veel mensen denken dat het uitlezen van een computer de oplossing is en dat je problemen zo maar oplost.
Uitlezen is iets heel anders als een diagnose stellen en een fout code op een bepaalt onderdeel betekend niet dat dat onderdeel ook de oorzaak is (Zoals vaak bij een foutcode op de lambdasonde) Uitlezen en vervolgens zoals Old ford zegt de data bekijken en beoordelen. Dan kun je ook zien of een temperatuur sensor de juiste waarde doorgeeft.
gr Martin
hallo mensen,
Het slechte starten en het hoge verbruik is tot nu toe opgelost.
LPBN heeft gelijk gehad, het was een temperatuur sensor aan de achterkant van het blok.
Het verbruik is nu gemiddeld in de bebouwdekom ongeveer 17L/100 km, dit geeft een kennis van mij z,n 730i ook ongeveer aan dus ga ik er vanuit dat het vrij normaal is.
Dit is niet door de dealer ontdekt maar door een zeer goede kennis ;) van mij.
Zo kun je maar zien dat de dealer ook niet altijd goed is, die melden mij dat de auto waarschijnlijk niet meer klaar kon of dat de kosten zodanig hoog waren dat het de moeite niet meer waard is.
Het is nog afwachten hoe de auto zich houdt natuurlijk maar tot zo ver gaat het goed.
Het enige wat nog niet veranderd is, is het stationair lopen.
Het is net of ie wat te laag stationair draait waardoor de auto lichtelijk schudt.
Maar goed, dat ie nu gewoon goed start en rijdt is al een hele vooruitgang.
Nogmaals iedereen hartelijk bedankt voor de suggesties en oplossingen.
mvg gert
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 7-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar