Wegens het niet kunnen oplossen van het slechte lopen van onze auto (zie mijn andere problemen) gooit de dealer het er op dat het aan de katalysators liggen omdat deze zijn leeg gehaald. Is dit mogelijk?
Er zitten namelijk geen lambdasondes NA de katalysators maar ervoor.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet echt waarschijnlijk. Heel, heel misschien iets (een klein beetje) te weinig tegendruk.
Zoek heel goed naar valse lucht in het inlaat en uitlaat systeem.
Kan ook zijn dat de luchtmassameter(s) te weinig aangeven.
Bedankt voor je reactie oldford.
Het lijkt mij ook vreemd dat het slechte lopen door de katalysators komen.
Luchtmassameter is net vervangen samen met stationairregelklep en een bijbehorend ventiel, dus daar ligt het ook niet aan.
Ze willen nog proberen om er een nieuwe lamdasonde in te zetten vrijdag en dat lijkt me logischer dan de kats, want het verbruik ligt momenteel ook heel hoog (16L/100 km).
Ik laat het nog even weten hoe dat afloopt.
mvg gert
14 jaar
Schud de motor ook erg? Achter op het inlaat spruitstuk zit en membraan die de onderdruk in het carter regelt. Wil nog wel eens gaan lekken met als gevolg slecht lopen olieverbruik en hevig schudden van de motor bij stationair toerental. Je zou kunnen proberen de olievul dop eraf te halen als de motor loopt. Als hij dan niet anders gaat lopen denk ik dat het membraam lek is.
gr Martin
Heel hoog verbruik kan wijzen op een defecte lambda-sonde of een lekje in een uitlaatspruitstuk (pakking) waardoor de sensor verkeerd aan geeft.
@ martin: echt schudden doet de motor niet en verbruikt ook geen drup olie.
Hij kan met stationair draaien zoineens van 800rpm naar 1200rpm schieten en weer terug.
Met gewoon rijden merk je weinig tot niets, het is alleen soms dat het aanvoelt als je gas los laat dat hij gewoon op cruisecontrol staat.
Ik vermoed dat Oldford wel gelijk heeft want de uitlaat is ook ietsje lek op de aansluiting spruitstuk naar katalysator.
Niieuwe lamdasonde is besteld en die wordt vrijdag gemonteerd.
Ik hoop dat het dan nu eindelijk afgelopen is met het slechte lopen en starten want we hebben de auto nu 5 weken en heeft al meer dan 1000 euro op de kop gehad.
Het enige wat hij op dit moment aangeeft op de computer bij de dealer is code: .... bank 2.
Mischien iemand een idee?
In iedergeval bedankt voor de tips allemaal en ik laat zeer zeker even weten hoe het vrijdag afloopt.
mvg gert
14 jaar
Nieuwe lambdasonde helpt niet als je het lek in de uitlaat niet maakt en is mogelijk/waarschijnlijk overbodig.
Als je kunt vertellen wat ...... is, weet ik misschien wat de foutmelding is. Maar is gok op een mengselfout bank 2.
Is bank 2 diegene waar de uitlaat lekt? Bank 1 heeft cylinder 1, bank 2 is die andere.
Gert, waarom is de katalysator leeggehaald? Dit is niet voor niets.
Lag de honingraat los en rammelde? Of was de kat leeg door te rijk mengsel (door slechte ontsteking / bougies o.i.d.). Wellicht is hierdoor dan ook je hoge brandstofverbruik te verklaren.?!
Ralf
Ooit bij een V12 gehad dat de twee lambdasondestekkers verwisseld zaten, met heel vreemd gedrag tengevolge.
Het slechte starten kan niet aan een of kapotte lambda sonde liggen tenslotte begint die pas later te werken als ie op temperatuur is en als de lambdasonde kapot is zou je dat moeten kunnen zien in de livedata
gr Martin
De kats zijn leeg gehaald want die rammelden als de pest, dus stuk waren ze toch al en we wilden het op deze manier maar eens proberen.
Slecht starten is nu over hoor want de luchtmassameter is vervangen en de stationairregelklep met een bijbehorend ventiel.
Het enige is dat ik nu met starten gas moet geven als ie warm is.
@ Oldford: Ik heb de rekening bij ons andere huis liggen en daar staat de foutmeldings code op.
Ik weet dat het bank 2 is maar er stond nog wat voor dus dat zal ik nog even bekijken vanavond.
je hoort het nog.
Wat op zich ook wel vreemd is en wat mischien de foutcode KAN wezen is dat er op beide uitlaten wel een lamdasonde zit
maar er is er maar 1 van aangesloten. Mischien hoort het wel zo hoor want ik kan verder bij de loose lamdasonde ook geen kabel oid vinden die er naartoe heeft gegaan.
Het blijft voor mij ook maar giswerk hoor want van dit soort auto,s heb ik niet zo heel veel verstand, dus wat dat betreft geef mij mijn oude Mustang maar want
daar zit geen electronica op haha.
Toen we de auto kochten liep hij gewoon goed en startte ook altijd direct.
Ik zal de rekening vanavond even mee nemen en mischien kan ik hem wel in scannen dan kunnen jullie zien wat er vervangen is, hier staat de foutmeldingscode
ook op geschreven.
In iedergeval allemaal heel erg bedankt voor jullie suggesties. Ik zal het allemaal zeker bij de dealer even neerleggen.
14 jaar
oke, het inscannen wil niet lukken dus dan maar zo.
Wat er gedaan is:
ik citeer: * Controle met diagnose- en informatie systeem 43.50,-
* Regelklep stat. toerental vervangen 29.00,-
Ventil 197,75.-
* Luchtmassameter incl in- en uitbouwen 260,06.-
* Mk embleem 21,81.-
(prijzen zijn ex BTW)
TEKST
Bij nog niet goed lopen vervangen
lamdasondes (bank 2) en katalysator.
Dit is wat er op de factuur staat.
Zoals te lezen constateren ze toch dat de lamdasonde stuk is.
Ik moet hem er vandaag neer zetten dus ik hou jullie op de hoogte.
mvg gert
14 jaar
Nou, we vallen weer lekker van het 1 in het ander!
Lamdasonde vervangen en nu herkent de auto hem niet en doet ie dus ook niets.
Blijkt een of andere stekker van de lamdasondes stuk te zijn, hier heeft de vorige eigenaar in lopen knippen oid!!
Dus nog even een ander stekkertje er aan en dan moet het goed zijn.
Kon hem natuurlijk wel laten staan want hij springt nu in de noodloop en kan hem volgende eek ergens weer ophalen.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 7-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar