Hallo, heeft er iemand ervaring met een 318I E46 2003 met een N42B20AB motor op LPG/benzine met startproblemen? Lang starten en op denduur aanslaan. Als tie eenmaal loopt gaat het goed. Foutcode P0420 wordt gegeven, als je deze verwijdert komt ie na zo'n 120 km rijden weer terug. In de garage is hij aan de computer geweest maar alles is oké. Maar tijdens het starten en dan vooral de koudstart als hij zo'n 10 uren stil heeft gestaan is echt een crime. Als hij warm is start hij bij volgas geven makkelijk. Toch komt het ook voor dat hij lijkt aan te slaan maar het dan toch niet doet, stoppen met starten contakt uit en daarna volgasgeven en hij loopt of er niets aan de hand is. Volgens de garage is het een mechanich probleem van het valvotronic. De stelmotor van het valvotronic, luchtmassameter en onderdruksensor zijn al vervangen de injektoren zijn gereinigd en ik heb een week met het LPG systeem uitgeschakeld (zekeringen eruit) gereden wat niets heeft opgeleverd, nu is het advies om maar een andere kop te monteren. Is dit de enigste oplossing of is er iemand bekend met dit probleem??
bvd Arjan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe is viergasmeting???
Misschien kat defect, zou allle sondes eens bekijken.
Vraag is wat ontbreekt er? Vonk en/of brandstof. Lijkt een beetje op een krukassensor.
Een koude motor draait langzamer rond en zou een te laag krukassignaal kunnen geven. Vergeet ook de aansluitstekkers niet te reinigen.
Compressie ok?
Kleppen blijven plakken of zo?
Ondertussen is de krukassensor en zijn de bobine's vervangen, zonder resultaat. Brandstof is er en vonk is er ook. Een nieuwe ontdekking is dat als de accuspanning er af is geweest (accuklem los) dan start hij met nix. Het lijkt er dan op dat de computer zichzelf resset en dan zonder problemen zijn startprogramma volgt. Misschien probleem met de computer?
"als de accuspanning er af is geweest"
"dan start hij met nix"
Hoe slaat ie dan aan, goed of moet je dan ook volgas geven?
Ik zie namelijk de laatste jaren veel (onlogische) problemen ontstaan door (verkeerde)geleerde waardes.
Als je je motor start (koud) dan worden de lambdasondes eerst niet gebruikt en de computer
krijgt de eerste minuut nog geen backfeed van deze sondes.
De motor start dan op de (soms verkeerde) geleerde waardes en heeft niet door dat het mengsel veel te rijk(of te arm) is, het lijkt alsof deze auto te veel benzine krijgt (Je zegt:ik moet VOLGAS GEVEN)
Deze geleerde waardes kunnen inderdaad vaak worden gewist door de accu los te nemen.
Dan start de motor de eerste keer weer op de in de fabriek ingeprogrameerde waardes.
Verkeerde geleerde waardes kunnen heel goed veroorzaakt worden door een
slechte (trage)voorste lambdasonde.
Die P0420 (Katalisator) ook.
Ps: accu losnemen kan soms computerschade veroorzaken bij sommige merken(bij BMW ook)
Oiram
Heb een gasgarage opgezocht en wat blijkt, alle 4 de injektoren waren lek!!! Alle 4 vervangen met afdicht rubberen ringen (die keihard geworden waren) en de auto start weer als een zonnetje. Alleen hapert afentoe hij bij wegtrekken en als hij een poos gestaan heeft. Dit is zowel bij het rijden op benzine als gas. Kan het zijn dat de karterventilatie klep niet goed functioneerd?
Uiteindelijk valse lucht dus? LPG auto's gebruiken de benzineinjectoren maar heel weinig, reinigen ervan zou verbetering moeten oplevern denk ik.
de benzine injektoren zij gereinigd en gecontroleerd dus daar kan het niet aan leggen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar