Na het vervangen van de complete carterventilatie (alle 4 de slangen + de klep) heb ik af en toe een paar foutcodes;
BMW code 238 / 228 / 227 / 191
Misfire cilinder 1, Fuel trim range exceeded bank 1&2, insufficient heat output Ox sensor na cat bank 2
Het lijkt er op dat alle codes toch met elkaar te maken hebben. Of niet?
Ik heb alle aansluitingen / stekkers enz. 2x gecontroleerd en kan niets vreemds vinden.
Wel is er zo'n 20 km met de auto gereden terwijl er een (denk ik) vacuüm slang was afgedopt omdat een afgebroken hoekstukje niet voorhanden was. Deze slang loopt in de buurt van de pijlstok naar onderen en is van een harde kunststof. De slang is aangesloten op de elleboog na de LM, samen met een 2e slang (van de onderdruk sturing)
Zowel in de aansluiting op de elleboog als het andere deel zijn afgedopt geweest.
De foutmeldingen kwamen NADAT deze aansluiting was vervangen.
De auto heeft vervolgens weer zo'n 30 km gereden voordat er een melding kwam. Toen alleen BMW code 191/ 227. Deze gereset. Na zo'n 25 km verschenen de boven genoemde codes.
Ook deze weer gereset en nu zijn we weer zo'n 20 km verder en nog geen meldingen.
Ik heb even geen idee waar ik moet gaan zoeken.
Iemand een idee?
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vandaag weer verder gaan zoeken en proberen met deze BMW.
Er zij na 50 km flink afwissend rijden geen codes meer gekomen als alleen code 191 dat de verwarming van 1 van de O2 sondes niet goed zou zijn.
Met live data op een Snap-on kast geven alle 4 de sondes exact hetzelfde percentage aan m.b.t. de verwarming; 99% (olie temp 80 graden op dat moment)
Motormanagement lampje is niet meer gaan branden.
Bij de vorige post vergeten te melden dat in beide gevallen de auto zo'15 - 20 minuten stationair had staan draaien vanaf de koude start. Kan dat van invloed zijn?
kijk eens of de olievuldop er zeker goed op zit,dit kan ook voor misfires zorgen.
Al naar gekeken. Die zit goed. Als ik hem los draai gaat de motor ook onrustiger lopen.
Laad/voedingsspanning in orde? Is de E46 ook wat gevoelig voor met als gevolg diverse storingsmeldingen.
Die is me wel eens op gevallen.
Net na het starten is deze maar zo'n 11,7 - 12 volt. Zodra de motor de 1500 rpm een keer gepasseerd is gaat de laadspanning omhoog naar 13,6 - 13,8 Volt.
Niet erg ruim, dus verdient (zeker gezien de komende winterperiode) wel wat aandacht. Slechte/defecte accu, spanningsregelaar of dynamo zijn vaak veroorzakers van vage foutcodes. Niet gezegd dat dat hierook het geval is, maar mijn ervaring is dat ze er best gevoelig voor zijn.
Eigen voorbeeld; steeds terugkerende airbaglamp (niet van de stoelstekkers) en laatst ook motorlampje door storing voorverwarming lambdasensor. Toen zag ik een keer vlak na het starten mijn koplampen wat stotterend branden wat me op een idee bracht. Storingen gewist bij warme, lopende motor en vlak na de start niet meteen alle gebruikers aan. Resultaat; lambdastoring is weg, airbagstoring niet meer elke 10 minuten maar misschien eens in de paar weken.
Ik probeer eerst een verse spanningsregelaar denk ik, erna een andere accu.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar