BMW 3-Serie: motor start niet , enkel knal en rook in inlaat

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 323i

Hallo,
Ik heb de motor van mijn bmw e21 323i gereviseerd
de nieuwe bougies werken (ontsteking ok)
de motor heeft cis (k-jet) injectie
pakkingen op de motor, inlaat-en uitlaatkleppen zijn nieuw, alsook een nieuwe luchtfilter
de distributie van brandstof werkt prima wanneer ik de lucht sensor handmatig bedien (injectoren spuiten benzine)

maar als ik probeer te starten, krijg ik alleen benzine door de injectoren als ik vol gas geef, gevolgd door een knal en gele rook in de inlaat
als ik de motor te start zonder volle gas, krijg ik geen verstuiving van de injectoren
wat is het probleem hier? misschien een vacuüm of lucht probleem?
kunt u mij helpen?
many thanks
geert

itrvw

Geplaatst door itrvw (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Alle lucht die de motor gebruikt moet langs die luchtmeter. Als dus de carterontluchting niet compleet is of de olievuldop zit niet op het kleppendeksel dan slaat de motor niet aan.
Ik ga er wel vanuit dat timing van ontsteking en nokkenas spot-on staan ?!
Vaak slaat de motor wel even aan door die ene electrische sproeier op het inlaatspruitstuk.
Die inlaat- vaan moet toch wel enige mm bewegen tijdens het starten.
Terugslag komt door ontstekingsfout en door een te arm mengsel.
Succes.

itrvw (0), 11 jaar geleden

carterontluchting en olievuldop zit erop
de ontsteking staat op de punten
die elektrische sproeier was gemonteerd maar niet aangesloten
ik bekijk nog de ontsteking met stroboscoop en die luchtsensor, ik heb de indruk dat die niet opengaat
ergens ontsnapt er lucht, maar ik zou niet weten waar
bedankt voor de respons!

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Ook de onderkant van dat verdeelhuis bekeken? daar zit ook een slang in gedrukt. ! Zet als test druk op het inlaatspruitstuk met de compressor. Die lekkage moet toch te vinden zijn .
Die ronde plaat zit snel geklemd . Zo ja centreer deze dan ,mag nergens de rand raken.
Groeten.

itrvw (0), 11 jaar geleden

ik heb even de starter afgekoppeld, zodat ik de benzinepomp goed kon horen, die maakt dus nu een zwaarder traag geluid ipv het snelle zoemende geluid die hij maakt als ik de pomprelais er uit haal en de contacten overbrug, dus daarom heb ik geen druk door de injectoren..
zou die pomprelais defect zijn? ik zie er op zich niets aan
toch even een nieuwe bestellen en dan eens proberen

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Meet de spanning van aan en afvoer van de spanning aan de pomp . Een goede massa daar meet je 0 volt.
Geef anders op de aanvoer van de pomp 12volt vanaf de accu en luister naar een verschil.
Groeten.

Alex218 (0) PRO, 11 jaar geleden

Je kan toch het relais overbruggen met een simpel draadje en dan zien of 'ie wel wil starten? Of direct 12V op de + van de pomp zetten en een losse massa maken waarvan je weet dat ie goed is?

Die knal die je krijgt doet me toch denken aan een onstekingsprobleem; zijn de bougies nat als je ze na een normale startpoging eruitdraait? Is de krukassensor aangesloten en goed afgesteld?

itrvw (0), 11 jaar geleden

even verduidelijken, de relaiscontacten overbruggen is enkel om de benzinepomp te testen, deze draait zo wel goed
als ik nu de relais terug steek en het sleutelcontact draai alsof ik zou starten, dan draait de pomp zwaar en traag.
nu heb ik de relais vernieuwt, nog steeds hetzelfde probleem..
die knal is gewoon omdat ie maar even wat benzine geeft
dus nog even verder zoeken..
grtz

Theo Sparenburg (15), 11 jaar geleden

Maakt het relais dan wel goed contact in de houder of is daar het zaakje verbrand?

vr.gr. Theo

Alex218 (0) PRO, 11 jaar geleden

Maar dat bedoel ik dus, start en loopt de auto wel normaal als je de contacten hebt overbrugd? Dan weet je tenminste waar je moet zoeken...

Het zijn echt eenvoudige machines om diagnose aan te stellen, juist omdat je niet ingewikkeld moet denken. Als je redelijk Engels of Duits leest kan je er genoeg hulp op internet over vinden. En uiteraard hier:)

itrvw (0), 11 jaar geleden

het is geen gewone relais met een spoeltje en een onderbreekcontact, er zit nog een printplaatje in met chip, weerstandjes...
maar dat is het probleem niet, relais is goed, contacten ok
ik heb nu eens alles 1 voor 1 bekenen, uitgeschakeld, ingeschakeld..,zoals startercontact, spoelcontacten, watertemperatuursensor, stroomverdeler..
en ik denk een slecht contact gevonden te hebben in de AMP-stekker van het startventiel, die elektrisch verbonden is met het dioderelais, deze is dan weer verbonden met de pomprelais,
de pinnen van die stekker staan helemaal uiteen, zie voorbeeldfoto ( is niet van mij maar ziet er ook zo uit)
dus pinnen vervangen en dan zien we verder
volgende stap: motor aan de praat krijgen
dank voor de respons!


[url=http://postimage.org/image/6sz9der3l/][img]http://s8.postimage.org/6sz9der3l/MVC_42...[/img][/url]

Alex218 (0) PRO, 11 jaar geleden

Niet om je te demotiveren maar dit gaat je probleem niet oplossen. Daarmee zal je nog steeds geen brandstof uit je normale verstuivers krijgen. Daarnaast werkt dit koud start ventiel 8 van de 10 x sowieso niet of niet goed bij m20's van deze leeftijd.

itrvw (0), 11 jaar geleden

je hebt gelijk,
ik denk dat de startspoel van de starter naar de vaantjes is,
die trekt zoveel stroom dat de benzinepomp niet meer goed draait
als ik de draad naar de startspoel loskoppel draait de benzinepomp perfect
aan de batterij ligt het niet want die is nieuw
nieuwe startmotor dus..

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Je kunt het bij zo'n zaak waar je hem koopt vaak ook even laten testen . Ben wel benieuwd of het lek boven water is /komt.
Succes.

Alex218 (0) PRO, 11 jaar geleden

Goed zoekwerk! Klinkt inderdaad heel aannemelijk; let ook op dat de bedrading soms ook niet fris meer is. Mijn E21 had heel lang een flauw brandend acculampje, wat na veel zoekwerk de hele hoofdstroom kabel bleek te zijn tussen dynamo, startmotor en accu.

Hou die E21's zolang mogelijk rijdend, zeker 323i's.. al goed 30 jaar mijn favoriete klassieker. Daarom was ik ook zo vasthoudend met de reakties :)

itrvw (0), 11 jaar geleden

ok bedankt! ik hoop dat het nu wel opgelost raakt
nog even wachten op de nieuwe starter en dan uitproberen die handel..
ik laat het zeker weten!

itrvw (0), 11 jaar geleden

nieuwe starter gemonteerd, nog steeds hetzelfde probleem
als ik de draad naar de startrelais loskoppel draait de benzinepomp perfect
vanaf dat ik die draad terug aansluit aan de startrelais draait de pomp traag en zwaar
is dit normaal?

Alex218 (0) PRO, 11 jaar geleden

leg tijdelijk eens een nieuwe plus draad aan vanaf de dynamo via de startmotor naar de accu en zorg voor vervangende massakabels tussen de motor, chassis en accu. In de bedrading wil wel eens een flinke overgangweerstand zitten, zeker die massakabels van gevlochten staal. Niet toevallig de kabel vergeten te monteren tussen motor en chassis (zit als ik t goed zeg op de linker motorsteun)? Als laatste kan je nog het elektrische deel van het contactslot nakijken.

itrvw (0), 11 jaar geleden

heb juist eens een draad met zekering 10A tussen startrelais en + van de batterij gelegd
alle andere stroomdraden van batterij liggen los
de relais trekt aan en direct erna springt de zekering
even verder bekijken..

Alex218 (0) PRO, 11 jaar geleden

Is dat de oude of de nieuwe startmotor?

itrvw (0), 11 jaar geleden

dat is met de nieuwe starter, maar dat is blijkbaar normaal, want als ik de dikke stroomkabel aan de starter terug aansluit
springt de zekering niet
de oude starter is dus waarschijnlijk ook nog goed, maar was na 30 jaar toch aan vervanging toe..
dus nu even terug de benzinetoevoer bekijken

itrvw (0), 11 jaar geleden

ik heb eens de spanning gemeten aan de benzinepomp tijdens het starten, resultaat: 6Volt
niet goed dus!
na wat zoekwerk kwam ik terecht bij de warmdraairegelaar, die geeft via de fiche blijkbaar door naar massa..
weet iemand waarvoor die fiche dient aan de warmdraairegelaar?

Alex218 (0) PRO, 11 jaar geleden

help even met het begrijpen, wat bedoel je met fiche?

Alex218 (0) PRO, 11 jaar geleden

Even wat hulp voor diagnose:

Uitgebreide technische documentatie http://www.porsche924-944.nl/924/KJetron...
Simpel draadschema K Jetronic; http://www.ford-capri.ch/start-d/foto-ga...

Welk relais heb je vervangen laatst?

itrvw (0), 11 jaar geleden

bedankt voor de info!

ik heb nog niet het relaiscontact van de benzinepomp overbrugd (rechtstreeks 12v) en tegelijk de motor gestart
dat kan ik nog wel eens proberen
als ik de pomp rechtsreeks 12v geef en de luchtweger met de hand omhoog trek, dan sproeien de injectoren wel benzine

als ik meet op de toevoercontacten 15 en 31 van de pomprelaisvoet krijg ik 12volt bij sleutelcontact in 1ste stand en ongeveer 10volt als ik verderdraai om te starten

als ik de 7polige stekker van de ontstekingsdoos losleg krijg ik maar 9volt

is dit allemaal normaal?

itrvw (0), 11 jaar geleden

heb juist eens motor proberen te starten met benzinepomp rechtstreeks op 12v
nog steeds geen spuitende injectoren..
ofwel benzinepomp die niet genoeg druk kan leveren, ofwel vacuum probleem,waardoor de luchtweger niet omhoog komt, denk ik
zal ook eens binnenkort de compressie meten..wie weet zie ik daar iets

Hendrik4290 (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=Alex218]help even met het begrijpen, wat bedoel je met fiche?[/quote]
Fiche is plat Belgisch voor "stekker"

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Je zou eens moeten uitzoeken onder welke voorwaarden de dme zal gaan inspuiten, de druk van de brandstof wordt niet gemeten dus daar zal het niet aan liggen, een probleem met het vacuum van de motor ligt meer voor de hand, ook als 1 van de koelvloeistof sensoren (weet zo niet welke zitten er waarschijnlijk 2 op) niet is aangesloten of er zit een verkeerde in zal de motor niet aanslaan.

gr Martin

Alex218 (0) PRO, 11 jaar geleden

@ hendrik; thx, dat gokte ik al maar omdat hij eerder wel het woord stekker gebruikte wilde ik 't even dubbelchecken

@ GJB; t is een K-Jetronic... mechanische inspuiting, geen moeilijke sensoren en computers :) De goeie ouwe tijd zeg maar!

@ ITRVW; meet de opbrengst van de pomp eens op de Bosch manier. Relais overbruggen en aanvoer op de verdeler loshalen; pomp moet aan die kant 750 ml per 30 seconden opbrengen. In de eerste link die ik je stuurde zit ook een systematische zoektocht. Jammer dat je in België zit; heb er altijd een lief ding voor over om zo'n ding weer lopend te maken ;)

Alex218 (0) PRO, 11 jaar geleden

Al wat meer info of een oplossing?

itrvw (0), 11 jaar geleden

ok! de motor loopt!
probleem met de wur: filtertje aan toevoer verstopt, dus druk werd opgebouwd aan de verdeler, gevolg, geen benzine door de sproeiers
sproeiers ook vervangen want die waren niet meer goed, ook na ultrasoon reinigen
en de ontsteking stond 180° gedraaid, vandaar de knal
hier een foto van de motor, het is dus een m20 2.8 stroker met k-jetronic
[img]http://i1090.photobucket.com/albums/i373...[/img]
nu de alternator onder handen nemen, want die laad de accu niet meer..

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Die plastic slang van radiateur naar tankje zou ik niet zo laten zitten!
Ik zie geen slangklem maar er loopt ook hete koelvloeistof door die slang en met 1 bar gaat dat gegarandeerd stuk .
Verder ziet het er heel goed uit !
Veel plezier er mee . Groeten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.