BMW 5-serie E39 2003: Abnormaal veel olie uit carterontluchting

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: M47D20, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Hallo,
Betreft 520d met 280dkm.
Een maand of 2 geleden had ik een kapotte kleppendekselpakking, ik vermoed dat dit veroorzaakt was door een verstopte carterontluchting. De pakking en carterontluchting heb ik vervangen en de auto heeft 2 maand zonder problemen gereden. Vorige week is de motor een 10-tal seconden op hol geslagen (tot ca 6000 toeren).
Bleek dat er vrij veel olie in de intercooler zat (misschien te wijten aan verstopte carterontluchting?)
De turbo vertoont geen abnormale speling. Momenteel is alles terug gemonteerd, auto start en rijdt normaal maar spuwt veel olie via de ontluchting naar de inlaat .
Ik weet niet goed waar ik moet beginnen zoeken, carterdruk? versleten motor? verstopping van olieretourleiding?
Alle suggesties welkom.

pojac

Geplaatst door pojac (0) PRO , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

kaleido 1 (1600) PRO, 4 jaar geleden

Olie in de intercooler is toch vaak de turbo als reden aan te voeren , caterventilatie komt niet voor de intercooler in het systeem.

memos (10) PRO, 4 jaar geleden

Zit hier dacht ik tenminste, ook een filter op het kleppendeksel. Heb je die ook vervangen? Meegemaakt met een Opel met dezelfde motor. Dat filter zat helemaal dicht en auto rookte verschrikkelijk.

Als het filter verstopt zit gaat ie carterdruk opbouwen.En als je daar lang mee doorrijdt gaat de turbo stuk en slaat de motor op hol omdat de turbo de olie in het inlaattraject gaat pompen. En dan kan ie op hol slaan.

pojac (0) PRO, 4 jaar geleden

Het filtertje voor de carterontluchting is mee vervangen, de olie moet door het filtertje vooraleer het uit de ventilatiebuis kan komen dus is het zeker niet (meer) verstopt. De carterontluchting gaan in de inlaat voor de turbo dus wordt meegezogen door de intercooler.
Ik heb vandaag wel gemerkt dat de uitlaat rookt vlak na het starten met koude motor. Zou het een kapotte klepsteeldichting kunnen zijn?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.