BMW 0: Acculampje knipperde,nu constant branden

Eergisteren ineens het probleem van een regelmatig brandend acculampje (bij verschillende toerentallen).
Na enige tijd brandde het continue.Eenmaal thuis aangekomen een multimeter bij de hand genomen en het voltage van de accu gemeten met niet draaiende motor>11,88 volt. Hierna vervolgens gestart en met draaiende motor gemeten>11,55 volt. Blijkbaar geeft de dynamo dus geen laadstroom door.

Op internet lees ik dat heel veel van dit soort problemen toch opgelost kunnen worden door het vervangen van de spanningsregelaar en koolborstels. Ben benieuwd wat jullie hiervan denken.....
Overigens zeggen div. mensen dat ik beter de juiste spanningsregelaar bij een dynamo revisiebedrijf en niet bij de BMW dealer moet kopen daar er aardig wat prijsverschil kan zijn.
Heb inmiddels al bij één bedrijf navraag gedaan omtrent een nieuwe spanningsregelaar,maar die kan niets met het orig. BMW onderdeelnummer 12317551153 wat hoort bij dit onderdeel. Men zegt dat ze een onderdeelnr. van de Valeo?(120 A) dynamo nodig hebben en dat het beter is om even ?!! de dynamo te verwijderen en mee te brengen. Daar mijn dynamo van mijn M3 e46 redelijk ''ongelukkig'' geplaatst is tussen het nogal krappe motorcompartiment wil ik proberen om deze te laten zitten en alleen de spanningsregelaar te demonteren (wat ook zeker niet zal meevallen.....)

Misschien kan iemand hier mij ook vertellen waar ik de spanningsregelaar op de dynamo kan vinden.
Moet deze aan de stekker zitten die met de dynamo is verbonden?

forM3an

Geplaatst door forM3an (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

moderator (0) PRO, 16 jaar geleden

Autogegevens ?

boccaccio (0), 16 jaar geleden

Zo te lezen gaat het over een M3 e46
Veel succes met je dynamo! ik had deze week het zelfde probleem. Prijskaartje: 720,-
Je bent beter af bij een universele garage, ik zou niet zelf gaan prutsen, zeker niet bij een M3.

forM3an (0), 16 jaar geleden

Het gaad inderdaad om een M3 e46,zoals kort vermeldt in het onderwerp.
Die 720 euro,was dat ook bij een M3 e46 en bij de BMW dealer incl. BTW + montage ?

De dynamo bij een M3 zit inderdaad op een ''waardeloze'' plek;waarschijnlijk moet de luchtfilterbehuizing weggehaald worden,en dan zit je nog met een paar olie/hydrauliekleidingen die klem achter de dynamo lopen......pffff

Toch wil ik proberen om een nieuwe spanningsregelaar te monteren,alleen wil ik graag weten waar deze zich bevind. Op de achterzijde van de dynamo is een kunststof ''rondje'' te zien,en een stekkerverbinding.

boccaccio (0), 16 jaar geleden

Die 720,- was incl alles voor een E46 320d.

forM3an (0), 16 jaar geleden

Dynamo heb ik zelf inmiddels verwijderd en voor testen weggebracht. Niet de spanningsregelaar,maar de rotor was kapot....
Nu nieuwe fabrieksgereviseerde dynamo besteld. Kosten met inruil van oude exemplaar 300 Euro ex BTW.
Nu weer terugplaatsen (1,5 uur werk!!) en dan moet het probleem van het brandende acculampje opgelost zijn.

boccaccio (0), 16 jaar geleden

Dus dan zit je op 360,- Incl btw voor een ruildynamo. Het scheelt je echter een hoop $$$ omdat je de boel zelf demonteerd.
Goed gedaan hoor, ik wou dat ik de mogelijkheid had gehad om hem zelf te vervangen...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 0 of stel zelf een nieuwe vraag.