Beste mensen,
Volgende probleem doet zich voor: Tijdens ik de versnellingspook in de versnelling duw "alleen bij 1,2 en 3-de", hoort ik vaak van achter de auto ergens onder een duidelijke 'Bonk' geluid en op 120-snelweg direct na de acceleratie na gas poltseling helemaal los laten, hoor ik dat 'bonk' geluid weer van achter komt....
Jonstleden zijn respectielijk de volgende onderdelen vervangen: Hardyschijf "was verscheurd", dual mass vliegwiel, complete koppelingsset. Tijdens heb ik de achteras aandrijvings nog met hand geinspecteerd leek zonder spelling te hebben in de kruiskoppeling en de differentiaal weet ik niet te bevestigen...! kan ik verder eenvoudig de ruberenlagen van subframe controleren? wat is de wijsheid?
Auto rijdt nog heel goed, maar dat 'bonk' geluid tijdens schakelen is heel erg vervelend voor de mederijders op de achterzitbank. en als het zo door gaan ben ik bang voor dat de hardyschijf en massawiel weer moggen vervangen worden! want die vangen de schok op!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
auto van 323i sedan 1999 e46 1,6 ton op teller
Bezine auto
ik ben dezelfde probleem hoor met mijn E46 318i 1998.. circa 200.000 op teller. Ik weet niet of je misschien kan kijken naar de differentieel ophang rubber.?? want die kunnen wel eens gescheurt zijn. Ik denk dat het aan de diff ligt want als je de dual massa vliegwiel en de koppeling al vervangen hebt dan blijft alleen die over. Nu weet ik tenminste dat het niet aan de koppeling en massa vliegwiel zit maar, juist ergens anders. Check ook voor je subframe scheuren want die willen wel eens voorkomen. Misschien een domme vraag hoor.. heb je die bonk ook tijdens koude start?.. of alleen als de motor op temperatuur is. In mijn situatie is het zo dat tijdens koude start de bonk niet aanwezig is het is raar om uit te leggen maar, af en toe doet het mijn auto heeft zijn dagen laat ik het maar zo zeggen. Om je subframe rubbers te controlleren doe je zo ( als de ''kussens'' van de rubberlager op de metale schijf komt of ligt dan zijn je rubbers doorgezakt als je een ruimte tussen hebt dan zijn ze goed.
PS. was de bonk na het vervangen van je onderdelen weg of hield dat nog aan?.
17 jaar
Dat 'bonk' deed zich voorheen al voor.....maar het vervangen van de onderdelen wat velemaal minder erg is geworden. het is net alszo factoren van alles beetje plus beetje bij elkaar. Voor het vervangen van onderdelen bonkt de auto altijd bij het koude start heel erg hard en zolang de motor warm is dan begint de auto maar voor heel zachtje te bonken, Na het vervangen van onderdelen bonkt de auto zowel bij koud als bij warm maar heel erg zacht. Ik denk dit kan verklaard worden de werking van de dubbelmassavliegwiel voor en na het vervangen ervan. Bij koude motor is de toerental nogal erg rauw want de vliegwiel relatief veel oneffenheid moest gaan opvangen/synchonisreren. Ik
ga de auto aandrijvingas testen door de auto met ene achter wiel ophoog en de andere achterwiel op de grond, daarna versnelling op 1 gezet. de ophangende wiel met hand voelen/draaien...opplossing zal ik jou op de hoogte houden.
Het zou toch kunnen zijn dat er ergens spelling in zit misschien op de aandrijfas waar de differentieel flens is. Men zegt dat bij de dealer hieraan niks kunnen doen en dus een normaal probleem is. Ik heb trouwens ook mijn achteras getest op hetzelfde manier zoals jij het doet maar, ik weet niet hoeveel spelling ''normaal'' is. Misschien ter informatie belangrijk ik heb mijn differentieel rubber al vervangen aangezien de oude zacht was geworden maar.. na het vervangen deed mijn bonk minder maar kwam na een tijdje weer terug. Het enige wat ik nog niet vervangen heb is mijn hardyschijven ik heb me laten wijsmaken door een persoon die dit probleem ook had ''bonk" bij schakelen en hij heeft toen zijn hardyschijven vervangen probleem opgelost. Maar goed in jou geval is het niet zo want je hebt die onderdelen al vervangen. Als ik bij een stoplicht stil staat en dan voor het eerste keer in mijn 1e versnelling in zet dan bonkt hij maar, als ik vervolgens in neutraal ga en weer in me 1e versnelling ga dan hoor ik niks. Ik vind het schandalig van BMW dat ze dit soort probleempjes niet uitzoeken en een oplossing ervoor vinden voor hun klanten. Het geeft je een goedkoop gevoel met z'n auto terwijl in die klasse geruisloos moet zijn qua mechaniek.
Ik hoor graag een oplossing van je want ik wil er ook af!!.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar