auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: airco sist?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3

hallo allemaal,
2 weken geleden heb ik mijn airco laten vullen want dat vliegwiel bij de compressor draaide niet meer en het werd niet koud, laten doen en het vliegwiel draaide weer en de airco was weer lekker koud. geen probleem. echter nu 2 weken verder rij ik vandaag naar huis en zet de airco aan maar het werd niet koud, raar, nog raarder was dat er uit het middenconsul een sissend geluid vandaan komt, gekeken bij het vliegwiel maar die draad gewoon mee dus dan de compressor ook. Maar weet iemand wat dat betekent als die sist? de fan gaat ook harder draaien als ik de airco aan zet dus dat is ook goed, die iemand een suggestie?

Alvast bedankt!

mvg Frank

Geplaatst door

bmw523frank (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

gekeken bij het vliegwiel maar die draait gewoon mee dus dan doet de compressor het ook. typ foutje

bmw523frank 0

14 jaar

gestart, airco aangezet , motorkap open gedaan en gevoeld aan de slangen die naar binnen gaan van de airco en die zijn koud , dus nou vermoed ik dat er een slang los lig/zit achter het middenrooster ( boven de radio ) dus als ik de radio eruit haalt zie ik dan die slangen zitten in het middenconsul??? ( ook geen idee hoe je die radio eruit haalt ) kan vandaag de wijk niet uit ivm de tour de france dus ik kan vandaag sleutelen. Ik hoor graag van jullie.

mvg frank

bmw523frank 0

14 jaar

nou ff naar de airco man gereden, zat nog maar 200 gram in en dat komt omdat me aircofan niet draait bij de radiateur , dus daar moet een nieuwe in

gr frank

bmw523frank 0

14 jaar

[quote=bmw523frank]nou ff naar de airco man gereden, zat nog maar 200 gram in en dat komt omdat me aircofan niet draait bij de radiateur , dus daar moet een nieuwe in

gr frank[/quote]
Denk toch dat je een lekkage hebt. Indien je te weinig koudemiddel hebt zal je fan
ook niet aanslaan.
Een sissend geluid kan duiden op te weinig koudemiddel.
Als de airco via de tef is afgeblazen zal hij helemaal leeg zijn.
Laat hem maar afvullen met fluor, met een beetje geluk heb
je het lek zo gevonden.

Grtz, Pascal

ben bij de aircohelper geweest in spakenburg en die gaf aan dat me fan kapot is en dat daardoor de druk te hoog wordt en dat die het koudmiddel eruit gooit. nieuwe fan geplaats en probleem opgelost.

Gr frank

bmw523frank 0

13 jaar

Ben bang voor zolang het duurt meneer 523 frank want ondanks dat uw fin niet of niet goed zou werken mag er geen koudemiddel verloren gaan.
De koelfin zorgt namelijk dat de tempratuur van de condensor verlaagt word en daarmee ook de druk in het systeem. Als echter dit niet zou gebeuren heeft elke airco e.d. nog alltijd een overdruk ventiel wat er voor zorgt dat de compressor uitgescakeld word bij overschrijden van de max toelaatbare druk. En er zo dus geen koudemiddel verloren gaat! Meneer Limpens zijn advies geloof ik meer dan uw Aircohelper...... Ben zelf ook airco helper zoals u dat noemt....Stek gecertificeerd welteverstaan.

Bertolucci 0

13 jaar

Deze modelen hebben een noodventiel op de airco pomp zitten die wel degelijk buiten de beveiliging om de hele inhoud van het airco systeem de buitenlucht in kan blazen

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Tja dat is waar maar is er dan volgens u wel of geen overdruk ventiel bij aanwezig? Als de druk alsmaar toeneemt komt het uiteindelijk toch wel ergens naar buiten. En is dat noodventiel zoals u omschrijft niet meteen deffect na afgeblazen te hebben? Gr Berto

Bertolucci 0

13 jaar

[quote]Ben zelf ook airco helper zoals u dat noemt....Stek gecertificeerd welteverstaan[/quote]
@Berto, dat bedrijf heet zo waar bmwfrank is geweest en als jij stek gecertificeerd bent, benoem je de onderdelen ook verkeerd ..het is een lage/hogedruk pressostaat ofwel schakelaar en geen overdruk ventiel.
Ik begrijp dan ook wat je bedoelt met de overdruk, dat de hogedrukschakelaar niet werkt die de compressor moet uitschakelen, om de compressor en het systeem te besparen.
Via de hogedrukontlastklep die op de compressor zit, wordt het koudemiddel afgeblazen als de kritische druk van 39 bar wordt bereikt..!!
Dit is een extra beveiliging zodat het systeem niet explodeert als de hogedruk pressostaat niet werkt.

[quote]En is dat noodventiel zoals u omschrijft niet meteen deffect na afgeblazen te hebben?[/quote]
De hogedrukontlastklep gaat niet defect (kan wel), deze sluit nadien weer gewoon.
Het grootste gevaar is de compressor en de olie in het systeem, die verbrand bij deze druk.
Indien de hogedrukontlastklep is geactiveerd geweest, is het aan te raden de compressor te vervangen.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Mooi gesprokken hoor......,
en u heeft ook gelijk maar als we alle orginele benamingen gaan gebruiken begrijpt mischien de helft van de mensen niet meer waar het nou over gaat of bent u dat niet met mij eens.... weet ook wel dat de pressostaat bij ong 2 bar inschakeld en ong 35 bar juist weer uit (drukken zijn afhankelijk van het merk enz..) We zijn hier toch niet bezig mekaar af te vallen, verbeterren of te kleineren. Mischien moet ik niet met humor proberen over te komen? Wou dus even aan geven dat er bij het plaatsen van een nieuwe koelfin mogelijk nog niet gesprokken kan worden over een goed werkend systeem...Maargoed, als mijn meedenken niet gewenst is tussen de professionals, prima toch no hard feelings!

Bedankt voor de wijze lessen

Bertolucci 0

13 jaar

Als de mensen de originle benaming niet begrijpen, moeten ze maar een vraag stellen wat ermee wordt bedoelt.
Je moet wel goed lezen ! ik mat je niet af op je vermelding..ik corrigeer alleen de verkeerde benaming !
Dus heb je met je plaatsing van je repley groot gelijk, de TS heeft een nieuwe ventilator laten monteren ... maar er is niet gekeken naar de hogedrukschakelaar of die wel functioneert., anders werd het koudemniddel niet afgeblazen.

Ach iedereen corrigeert hier en daar een particulier/professional, vergissen is menselijk verbeteren is wenselijk en wil niet zeggen dat een bijdrage van een particulier niet gewenst is.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Zeg meneer Theo stek,
u heeft het veel over wat mensen moeten, bv moeten noemen, moeten lezen, moeten maar vragen.
Waarom in gods naam!?
Als ik reageer op een particulier met een probleem, probeer ik dit te doen op een manier dat een niet al te technisch onderlegd iemand dat mischien meteen kan begrijpen.
U MOET begrijpen dat dit een vrijwillige bezigheid is en dat er soms inderdaad verkeerde opvattingen worden gemaakt, maar dat het er mij om gaat mensen te helpen met de problemen die zij ondervinden.
Daarbij zit ik helemaal niet te wachten op een schouderklopje of iets dergelijks maar heb gewoon plezier in mijn vak!
Ben inmiddels zo,n 20 jaar werkzaam als automoneur met eertse autotechnicus,APK,LPG,STEK en SCM al bijna net zolang op zak, en als ik iemand kan helpen, dan doe ik dat.
Als mensen het nodig vinden elkaar te verbeteren moeten ze dat vooral doen,
maar dat slaat volgens mij de plank HELEMAAL mis!
En kunnen deze mensen beter de rode pen in de hand nemen en voor de schoolbanken gaan staan! Daar komt het mogelijk wel tot zijn recht! en heb ik mijzelf bijdeze ook laten inspireren tot het verbeteren/corrigeren!

Bertolucci 0

13 jaar

Heren,

Ik wil u wijzen op regel 1 van de forumregels.

[b]1.) De bekendste: NIET schelden, irriteren, uitlokken, ruziën of andere vervelende zaken online doen. Persoonlijke vetes vecht je maar uit per e-mail, buiten het forum om.[/b]

Ik hoop u hier voldoende mee te hebben geinformeerd.

Gr Moderator Problemcar

Highway 745
badge

13 jaar

Heer Moderator,

Ik zal uw attentie ter harte nemen en mijzelf maar van dit forum distantiëren.

Mijn excusses.

Bertolucci 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.