Hallo
Ik heb een vraagje,
Ik heb een 525tds (e39) uit dec 1998 automaat en climate control.
Mijn aanjager blaast niet enkel alleen als ik op de snelweg rijdt voel ik een briesje.
Heb laatst de kachelweerstand(egel) vervangen, maar dit heeft niet geholpen.
Kon hem ook niet meer retourneren bij de dealer in roosendaal daar gaan 80 eurootjes!
Maar nu mijn vraag, is de aanjager(blower unit) de schuldige?
En doordat de aanjager het niet doet kan het zijn dat de airco ook niet meer aanslaat?
Het lampje van de airco gaat wel aan maar je hoort hem niet draaien. Of kan het zijn dat hij leeg is waardoor deze niet aanslaat?
alvast bedankt
Gr. Rietish
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je aanjager het niet doet heeft niets met de airco te maken denk ik als je airco niet werkt kan zijn dat er geen gas op is of dat er een lek is dat het gas er is afgegaan kachelweerstanden kunnen stuk gaan als de aanjager zeer moeilijk ronddraaid dit kan als de koolstofborstels van de motor op zijn waardoor de weerstanden te veel stroom moeten doorstaan.
ECC staat wel degelijk in combinatie met de aanjager!!!
Laat de drukken ff controleren. Indien deze goed zijn kun je
verder gaan zoeken.
Succes, Pascal
kan goed aanjager zelf zijn...het is jammer dat hij helemaal in het dashboard zit anders zou ik zeggen meet eve op de stekker of er spanning op komt
(als de zekering goed is)
komt welleens voor defecte motor meestal ouderdom > stroef draaien
14 jaar
Ben gister bij de kwik fit geweest om de drukken te laten meten.
Beste man daar vertelde me dat hij dat niet kon doen,
omdat de aanjager het niet doet.
Dus nu rest mij de gehele dashbord te verwijderen en de aanjager te testen/wisselen.
Voordat hij het begaf deed hij het nog wel een keer, nadat ik mijn auto in de wasstraat had gezet, misschien door het drogen?
En airco deed het toen ook gewoon.
Daarna deed de aanjager het helemaal niet meer! En de airco slaat ook niet aan. Heb de nieuwe weerstand/egel d'r in gelaten aangezien de dealer 'm niet terug wilde nemen....!
Nou in ieder geval bedankt voor jullie info!
Gr. Rietish
14 jaar
Als de kachelmotor het helemaal niet doet is het meestal de kachelmotor zelf, heeft niets met de airco te maken, hij zou ook moeten draaien als de airco uitstaat.
Als de kachelmotor raar doet (Vanzelf harden en zachter draaien, draaien als de auto van contact staat etc) is het heel vaak de kachel weerstand.
gr Martin
Dus als ik nu de airco aan zou moeten zetten dan moet de fan van de airco ook beginnen met draaien?
Ondanks dat de aanjager het niet doet? Of is het juist wat dhr Pascal Limpens zegt, dat de airco alleen werkt als de aanjager/ecc wel werkt?
Gr. Rietish
14 jaar
lijkt mij wat pascal zegt...als je aanjager niet werkt> dan slaat je airco ook niet ik
airco wordt aangestuurd via je display (IHKA)...als je kachelmotor onderbroken is door de motor of egel dan schakelt airco vanzelf uit ter beveiliging volgens mij.
14 jaar
De airco staat los van de kachelmotor anders zou je het nooit warm kunnen krijgen in de auto als dat nodig is.
gr Martin
ja staat wel los...maar ik bedoel als je kachel niet of niet goed werkt dan kan je IHKA je airco op "veilig" zetten
wat zou er gebeuren als je airco rondt zit te pompen terwijl je kachel het verder niet doet ?
14 jaar
Dan zullen de drukken wel oplopen in de airco en schakeld ie op basis van die gegevens de airco uit. Als de IHKA kan registreren dat de kachelmotor niets doet dan zou er ook een foutcode gezet moeten worden. En die van een niet werkende kachelmotor ken ik niet.
gr Martin
Nou een kleine update,
ik heb 12v aangesloten op de stekker van de weerstand/egel plus op rood en min op zwart.
Nou de blower draaide continu en op zijn hardst,
autosleutel eruit en hij bleef nog draaien.
Betekent dit dat er eigenlijk niets aan de hand is met mijn blowermotor of juist wel? En als er niets aan de hand met die blower waar moet ik dan gaan zoeken?
Of is er juist toch iets mis met de blower?
gr. Rietish
14 jaar
Nou aan lef ontbreekt het in iedergeval niet :-), als je niet precies weet waar alle draden voor zijn is het wel een beetje link om er zo maar spanning op te zetten. Je zou kunnen meten met aangesloten egel en de kachel bediening op vol of de 12v ook aankomt bij de motor. Van daaruit kun je verder kijken.
gr Martin
Kan het gewoon zijn dat die blower kaduuk is? Hij draait wel op volle toeren met 12v, maar niet met de ecc. Dit is gewoon raar!
14 jaar
je zou dan bijna denken dat je ecc niet meer goed is....maar dat komt weinig voor als je een ander unit hebt om uit te wisselen weet je het zo
als je 12v op de blower zet dan draait hij meteen volle toeren...dat is dus goed want de egel regelt dmv weerstand
14 jaar
nou weer een update.
Ik heb de ecc paneel helemaal uitelkaar gehaald echt helemaal uit elkaar, ik had op het laatst alleen een printplaat in me handen.
alles schoongemaakt en stofvrij, wat een stof zeg!
En je raadt het al alles doet het weer dus het ligt aan die ecc paneel. Airco slaat ook weer aan en blaast koude lucht. Echt koud is het niet Maar ik denk dat hij bijgevuld moet worden. Nou even kijken of die aanjager kan annuleren en dan kan ik voor de zekerheid opzoek naar een eccpaneel. Kort samengevat de airco doet het als de ecc unit goed werkt. Gek is dat dat ding ziet er nieuw uit.
Nog bedankt allen het was even puzzelen met ze allen maar we zijn er!
14 jaar
Even voor de duidelijkheid.
Er kan hier een slot op is inmiddels opgelost d.m.v. een nieuwe ecc(climate control) unit.
Gr. Rietish
Nog bedankt voor alle hulp!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar