BMW 5-Serie: als ik harder ga dan 130 km wordt de motor warm

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 525tds

ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen

ik heb een 525tds uit 1997

ik heb die auto geschorst dus ik rijd er niet mee

maar ik ging er even mee rijden met groene kentekens van een vriend van mij

en reed ik op de snelweg en had even zi om gas te geven kwam ik bij de 130 km ging me warmte peil omhoog

liet ik gas los werd die weer normaal in het midden zeg maar

als ik kickdown geef blijft die gewoon normaal

ik dacht misschien is het de thermostaat maar nee die was goed ik heb geen verschijnselen van een leke koppaking

kan iemand me aub helpen


gr edmar

supermann

Geplaatst door supermann (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

greybmw (0), 13 jaar geleden

waarschijnlijk niet goed werkende viscose koppeling ( dan draait de fan van de radiateur niet goed meer )

supermann (0), 13 jaar geleden

zou dat kunnen

en hoe duur kost zo een grap

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je rijdt heeft de visco of welke fan dan ook geen enkele functie, je kunt ook gewoon zonder rijden. Denk niet dat het een thermostaat probleem is, controleer je koelvloeistof peil en als die goed is zou ik de waterpomp eens goed bekijken, kan zijn dat er niet voldoende doorstroming is.. (Kan ook door bv een half verstopte radiateur komen.

gr Martin

Mausx (0), 13 jaar geleden

heeft de auto airco?

zo ja, dan zit er een boel vuil tussen de aircoradiateur en de koelradiateur. oftewel geen luchtstroom door de radiateur.

supermann (0), 13 jaar geleden

dan ga ik morgen even kijken bij de garage want ook als die op hoge tempratuur is kan ik geen gas bijgeven want op de boordcomputer geeft die aan warm
laat ik gas even los doet die weer normaal in de stad kan ik uren rijden zonder dat er wat aan de hand is

kan het ook aan de multiriem liggen of iets want die heb ik vorige week vernieuwd

Jochem71 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik neem aan dat je in de stad rustig rijd met een lager toerental. Dan zou ik toch eens goed naar de waterpomp kijken het gebeurt wel vaker dat het pompwiel los op de as zit waardoor deze bij lagere toerentallen wel mee draait en bij hogere toerentallen niet meer voldoende mee draait.
Om hem goed te controleren moet je de pomp demonteren de poelie aan de voorzijde vasthouden en dan voelen of het pompwiel goed vast zit.

Groetjes Jochem

supermann (0), 13 jaar geleden

Jochem dank je we'll voor je reactie ik ga kijken of dat het is
Hoop niet dat het een duure grap wordt


Gr edmar

Jochem71 (0) PRO, 13 jaar geleden

Waterpomp kost dacht ik een paar tientjes heb al vaker meegemaakt dat er een koppakking vervangen wordt voor dit probleem dan is het wel een stukje duurder natuurlijk :-)
Let wel op met ventilatorkoppeling deze heeft linkse draad rechtsom is dus los

Succes ermee

garagedgw (0) PRO, 13 jaar geleden

bbeste ik rij met een E34 525tds touring met 480.000 ton op de teller

je moet gewoon je radiator eens doorstomen het expansie vatje en slagen eens door spoelen,

zeker niet de retour darm vergeten die verstop regelmatig

en spoel de culas ook eens door thermostat er eens uithalen dan kun je er goed bij.

en je mag gerust een goed zeepje gebruiken

supermann (0), 13 jaar geleden

En hoe kan ik dat dan doen is het moeilijk

Jochem71 (0) PRO, 13 jaar geleden

Het reinigen van het koelsysteem kan natuurlijk nooit kwaad maar daar kun je veel beter een reinigingsmiddel voor kopen van Forté bijvoorbeeld maar als de doorstroming van je koelsysteem het probleem zou zijn dan zou je er in de stad ook last van hebben.

Groetjes Jochem

supermann (0), 13 jaar geleden

Hey ik ging vandaag weer rijden met mijn bmw

En reed snelweg ging k gas geven en kwam ik tot 160 en kon doorgaan maar pas
Als ik de gas los laat dan wordt die pas warm en de motor wordt niet warm maar de
Koelvloeistof er staat dan ook op de boordcomputer coolant temprature

Gr edmar

Jochem71 (0) PRO, 13 jaar geleden

Dan heb je vandaag geluk gehad dat het pompwiel wat beter op de as bleef zitten hoe langer je ermee blijft doorrijden hoe erger het gaat worden tot het moment waarop het pompwiel helemaal niet meer wordt aangedreven en dan loop je dus de kans dat je de motor kapot rijdt.
En motor temperatuur is gelijk aan de koelvloeistof temperatuur.

Groetjes Jochem

MJ (0) PRO, 13 jaar geleden

De olie kan wel 130 graden worden, het koelwater meestal iets van 95 graden. Zou maar eens de pomp eraf halen en checken, straks sta je stil langs de kant van de weg met een kokende motor. Lijkt mij geen prettig voooruitzicht.....

supermann (0), 13 jaar geleden

Ik heb de auto naar de garage gebracht alleen mijn water is warm mijn motor blijft gewoon koud
Want ging veel gas geven met hoge toeren en de water ging koken maar de motor was koud
De garage is nu bezig met kijken

supermann (0), 13 jaar geleden

Dank jullie allemaal voor u reactie's maar het blijkt dat een cilinder is gescheurd
Dus ja nu ga ik de auto zo verkopen effe bij zetten dat een cilinder gescheurd is
Krijg er zeker geen geld voor

Maarja hartelijk bedankt allemaal

Gr edmar

Jochem71 (0) PRO, 13 jaar geleden

Is waarschijnlijk de cilinderkop die gescheurd is en dat is een gevolg van oververhitting dat krijg je als je door blijft rijden met een kapotte waterpomp en nogmaals als je water kookt dan is je motor ook heet. Als je water in een pannetje laat koken lukt dat toch ook niet zonder dat de pan warm wordt.

Groet Jochem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.