BMW 5-Serie: e39 houd soms in bij warm weer

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 520i

Beste autoliefhebbers,

ik heb een probleem met mijn 520i uit 2001. Af en toe zakt het vermogen in als ik optrek, de auto gaat dan in noodprogramma. Als ik de auto opnieuw start dan kan ik gewoon weer rijden alsof er niets gebeurd is. Het vreemde is dat ik dit gedrag veel minder/nooit heb als het buiten lekker koel is, als de buitentemparatuur boven de 18 graden komt dan heb ik dit euvel een paar keer per dag.

Ik heb zelf diagnosesoftware van carsoft en deze geeft de volgende foutcodes:

160 - Signal after KAT Bank 2 or Throttle valve postition control: stuck
161 - Throttle valve postition control: stuck permanently

In mijn beste engels lees ik dat de gasklep stuk is. Ik vermoed dat de KAT bank 2 een lambda sensor is??

Heeft iemand ervaring met bovenstaande foutcodes? Als de diagnose een code 161 laat zien kan ik er dan van uit gaan dat de gasklep echt stuk is of doet schoonmaken ook wonderen? Of zit ik er helemaal naast?

balkan_gladiator

Geplaatst door balkan_gladiator (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

orkano (0), 13 jaar geleden

gasklep zelf gaat niet vlug kapot. zo te zien gaat het om de gasklep positie sensor. Deze zit op de gasklep.

balkan_gladiator (0), 13 jaar geleden

hi orkana,

thanks voor de info. Weet jij of de positiesensor gewoon te vervangen is? Ik dacht altijd dat de electronica van de gasklep geperst zat tegen de gasklep. Ik ga de boel van het weekend ff loshalen.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat is dit voor een motor? Een m52? dan heb je een losse gasklep positie sensor, maar denk je je een m54 hebt zonder gaskabels, daar kun je verder niets mee, wat je wel kunt kontroleren of de gas klep goed vrij loopt en niet af en toe klem gaat zitten, gebeurt soms dat er wat aanslag op de tussen de klep en het huis komt waardoor de gasklep even in de dichte stand blijft hangen.

gr Martin

balkan_gladiator (0), 13 jaar geleden

Hi Martin,

ik heb inderdaad een M54 motor zonder gaskabels. Ik ga zowiezo de klep controleren maar ik heb me door iemand anders laten vertellen dat dit hoogstwaarschijnlijk de achterste KAT sensor is. Ik zit nu in dubio :)

De motor loopt voor de rest goed stationair en loopt in het hele toerenbereik goed.

Ik ga ermee aan de slag en laat je weten wat de oplossing is.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je de storing van de lambda reset komt ie dan gelijk weer terug? Kom het vaak tegen dat de lambda sensor ten onrechte vervangen wordt.

gr Martin

balkan_gladiator (0), 13 jaar geleden

Hij komt niet gelijk terug. Hij komt alleen terug als de auto in noodloop gaat bij het inzakken van het vermogen. ik krijg dan deze foutcode:

160 - Signal after KAT Bank 2 or Throttle valve postition control: stuck

Het inzakken van het vermogen gebeurt alleen als ik optrek bij bv een stoplicht bij warme buitentemparatuur. Als ik de auto dan weer start kan ik gewoon weer rijden.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Als de code niet gelijk terugkomt is het waarschijnlijk dat doorzaak in het brandstof systeem (Zoals in een wiegerachtie gasklep ) zit en niet in de lambdasensor.

gr Martin

balkan_gladiator (0), 13 jaar geleden

ik heb nu eerst de lambda sensor vervangen. Nu wachten tot het weer lekker warm word buiten. Als de auto dan weer afslaat bij het optrekken dan haal ik de gasklep los.

balkan_gladiator (0), 13 jaar geleden

de auto is weer afgeslagen met het mooie weer. Het ligt dus niet in de Lambda sensor zoals Martin al suggereerde.

Vreemd is wel dat ik er een foutcode bij heb gekregen (F8):

Fault Code : F160
160 Signal after KAT Bank 2 or Throttle valve position control : stuck

Fault Code : F161
161 Throttle valve position control : stuck permanently

Fault Code : F8
8 Hot film air-mass meter
Open or short circuit at the air-mass flow sensor
Verify : air-mass flow sensor and cables power supply at the air-mass flow sensor

Het lijkt er ook op dat ik iets minder vermogen met het warme weer heb.

Ik ga maandag de luchtmassa-meter en gasklep loshalen. Heeft iemand mischien tips hoe je deze onderdelen kan doormeten?

vrolijk pasen :)

balkan_gladiator (0), 13 jaar geleden

ik heb de gasklep losgehaald. Als ik in de gasklep kijk dan zie ik dat de klep niet geheel gesloten is in rust, er zit ongeveer een ruimte van 2mm tussen. Volgens mij moet de klep geheel dicht zitten in rust. Ik ga een nieuwe bestellen.

balkan_gladiator (0), 13 jaar geleden

gasklep vervangen. Auto loopt al een week zonder af te slaan :) Ik heb ook voelbaar meer vermogen. Foutcode van de lmm is ook niet meer teruggekomen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.