BMW 3-Serie: APK Keuring

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine

BMW liefhebbers,

Vandaag is mijn bijna 21 jarige koets naar de APK keuring gegaan en afgekeurd.

De volgende problemen:
- Te hoge CO uitstoot, 2,7. Heeft iemand een tip hoe ik dit op kan lossen (flink door trekken, en benzine reiniger een optie?) Uitlaat is lucht dicht.
- Remleiding / Remslang achter
- Kogelhoes RV (wat moet ik me hier bij voorstellen, gaat het om de hoes van de fusee, of aan de stuur kogel?)
- Banden / velgen zijn te groot. Deze slijten tegen mijn binnen kant van me spatboord aan. Nu is mijn auto iets verlaagd, alleen geeft de APK garage aan dat mijn schokdempers niet goed zijn. 25.000 km terug vervangen dus dit lijkt mij sterk. Mijn velgen en banden zijn overigs wel groot (225/40 R18). Als ik hier nu 165 onder zet, zou dit het probleem van aanlopen aan de binnenkant oplossen zonder dat ik me schroefveren hoef te vervangen en me schokdempers?

Ik hoor graag van jullie wat jullie er van denken en hoe ik dit eventueel kan oplossen. . Zijn minimale aanpassingen, en hij is nog steeds volledig roestvrij op het frame en sub frame dus dat is enig sinds positief.


Groetjes

Juggermood

Geplaatst door Juggermood (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

39 Reacties

fordmannetje (0) PRO, 9 jaar geleden

dat had je meteen aan de keurmeester moeten vragen
ik kan hiervandaan niet zien welke hoes er stuk is of welke remleiding/slang
een reiniger kan je proberen of de storing zoeken

Juggermood (0), 9 jaar geleden

Fordmannetje,

Normaal zou ik dat ook doen, maar gezien me auto meer dan 200 km verder op gekeurd wordt momenteel is het even lastig. Ik ga morgen de onderdelen halen maar hoop dan ook dat ik hem direct weer kan laten keuren en mee nemen, vandaar dat ik even opzoek ben naar advies / mensen die de zelfde problemen hebben ondervonden.

Groet,

Juggermood (0), 9 jaar geleden

Heren tussen door even een update en een dringende vraag:

1. Te hoge CO2 uitstoot, opgelost, flink doortrekken, benzine reiniger en lambda sensor poetsen deed de truck.
2. Remleiding achter vervangen
3. Stofhoes RV (stuurhuis) Vervangen.

4. Nu gaat het alleen om mijn banden. Deze blijven aanlopen: (banden afmeting: 225/40 R18) aan de binnenkant van de modderkuip. Nu wil ik dit iets uitdeuken met een hamer. Heeft dit zin of heeft iemand anders een voor de hand liggende oplossing die veel makkelijker is en geen schade met zich mee brengt?

Groet,

voyager (0), 9 jaar geleden

De ENIGE en makkelijkste oplossing is wielen en banden vervangen door OEM wielen. Zo niet, dan wel met een kleinere omtrek/breedte. Om je spatborden breder te maken hoor je een sjabloon van hout te maken in de vorm van je spatbord en dan met behulp van en pers enkele millimeters naar buiten toe persen.

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

Was het nou CO of CO2 die te hoog was?


[url=http://postimg.org/image/6bcutue81/][img]http://s8.postimg.org/6bcutue81/viergast...[/img][/url]

Juggermood (0), 9 jaar geleden

MJ de CO uitstoot.
In het eerste bericht stond die goed.

Petje57 (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=Juggermood]maar gezien me auto meer dan 200 km verder op gekeurd wordt[/quote]
Zijn er in Zoetermeer geen bedrijven die een apk kunnen uitvoeren?

Juggermood (0), 9 jaar geleden

Petje,
Ik ben een half jaartje weg geweest in het buitenland. Ben uit eindelijk in Zutphen en omgeving gaan wonen.
Ondertussen is de APK van me bmw verlopen, en heeft de auto een half jaar stil gestaan. Ik wil liever niet het risico nemen om zonder apk de openbare weg op te gaan.

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik meen dat de RDW na een maand verlopen APK gaat beboeten, schorsen kan natuurlijk ook. Ik zou een paar velgen en banden van de sloop halen.
Veren en dempers waren wel OK?

Juggermood (0), 9 jaar geleden

MJ,

Dat klopt, een boete van 132 euro. Maar contact opgenomen met het RDW, laten zien dat hij keurig in een stalling heeft gestaan en mogelijk laten ze de boete vervallen. (maar hier ga ik niet van uit!)

Sloop is nog wel een optie.

Veren en demper zijn in orde, die zijn er 20.000 km terug nieuw onder gezet en nog lang niet versleten!

kaleido 1 (1770) PRO, 9 jaar geleden

Nee hoor kom je niet onderuit , mijn kever ligt al jaren uit elkaar in de schuur , schorsing vergeten te verlengen , dus wordt hij automatisch ook apk plichtig , al na 1 dag de bekeuring in huis.
Hele foto reportage opgestuurd met een bezwaarschrift , helaas.
Even een paar wielen lenen ?

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote]Sloop is nog wel een optie[/quote]
Zou het niet doen! Een E36 is een goede auto. De mijne rolde in 1995 van de band en is in 1996 op kenteken gezet. Zwakke punt in het NL klimaat zijn de wielkasten. Maar er zijn overzetstukken te koop of je kan met glasvezelmatten, epoxyhars en plamuur aan de slag. Motoren zijn prima, het M52 blok heeft er nu 277k op zitten en gebruikt geen druppel olie. En fabelhafte schijven rondom, het remt als een gek!

bmw liefhebber123 (0), 9 jaar geleden

zijn die dingen niet af te stellen op hun uitstoot via de Lucht massa meter? ja toch???

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

De DME regelt de ontsteking, de inspuiting ect. De lmm is slechts een sensor. Als de viergasmeting niet goed is zit er ergens een defect. Een lmm kan verouderen en slechte meting verrichten. Maar dat is maar 1 van de mogelijke oorzaken.

Juggermood (0), 9 jaar geleden

Heren,

Bedankt voor al jullie reacties en tips. Ik kan met trots vertellen dat ik weer een jaar mijn Bimmer mag besturen.

Ter informatie.
Betreft de CO uitstoot: Ik heb gister Fuel injector cleaner bij de benzine gegooid en 350 km met groene kentekenplaten door Nederland heen gescheurd. Hierbij heb ik de auto (met een warme motor natuurlijk) flink in de toeren door getrokken. De bougies schoongemaakt, en de lambda sensor een poetsbeurtje gegeven. Waar eerst een meting van 2,7 uitkwam kwam na deze toepassingen een meting van 0.3 uit de test. Die 0.3 is te wijten aan het feit dat ik geen origineel luchthuis heb, ik heb een sportfilter erop zitten.

Remleidingen vervangen. De leidingen waren aardig poreus. (advies, als je de remleidingen vervangt voorzie ze van een laagje verf / lak)

Betreft de wielkasten: De banden / velgen zijn simpelweg gewoon te groot voor mijn auto. Ik heb voor de keuring de auto op 165/60 R15 eronder gezet en alles op vast lopen gecontroleerd. Natuurlijk met de standaard maat geen enkel probleem. Uiteraard ben ik een boefje, en heb ik na de keuring weer de 225/40 R18 eronder gehangen. Niets gaat er boven de M6 aluminium velgjes!

Stofhoes van het Fusee: Hou op schei uit! Wat was dit een rot klus. Buiten dat alles aan de voor kant verroest was, weigerde de draagarm los te komen aan de voorkant. Met een hamer, hefboom en andere manieren, het werkte niet. Na een kop koffie, en even bijkomen terwijl het zooitje in de WD40 ingevet stond, een gigantische spetter erop gegeven en toen kwam het zooitje eindelijk naar beneden zetten. Zo en toen waren we al weer 5 uur verder!) Zie het vervolgens maar weer eens in elkaar te krijgen!

En na dit verhaal is het weer mogelijk om het aankomende jaar in me bimmer veilig op de weg te scheuren!

jan5047 (0) PRO, 9 jaar geleden

Koperen remleidingen gebruiken roestvrij en gemakkelijk te buigen

Juggermood (0), 9 jaar geleden

Jan,

Ik had er koperen onder liggen, toch word koper op ten duur ook poreus..

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik heb ze wel makkelijk losgekregen met een 12 euro vork ertussen en dan met een zware (vuist?)hamer slaan. Een normale bankhamer is te licht voor dit werk! Er zijn ook duurdere tooltjes te koop ipv van die vork. Dan blijft ook alles heel.
De draagarmen voor heb ik compleet vernieuwd incl. de bevestiging op het frame. Geen pers nodig ect. Ben maar een bescheiden knutselaar (grin)
Enne houd de E36 nog lang in ere!
Koperen leidingen zijn wel beter, maar wel beschermen anders krijg je het zeer giftige kopergroen erop...

rover200vi (0), 9 jaar geleden

Mijn advies is wel je luchtfiltervervangen. Dat sportluchtfilter is alleen goed voor het geluid meer niet, en het laat een olielaagje achter op je lucht massa meter daardoor doet die het niet meer goed.

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

remmenreiniger ontvet en laat geen residu achter. Bij een draad sensor is het link maar deze auto heeft een filmsensor in de lmm. Koele lucht heeft meer zuurstof en dan is het nadeel van sportfilters die zuigen meestal opgewarmde lucht aan.

Juggermood (0), 9 jaar geleden

MJ,

Daarom zit het luchtfilter ook onderin, zodat de koelere lucht beter naar binnen kan stromen.

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

Mooi! BMW koppelt de filterkast via een stuk plastic direct naar naar het front, in de rijwind. Zit er bij jouw wagen een grote afdekplaat onder de multiriem? Bij mij zit er geen plaat maar ik zie wel de bevestiging voor een afdekking. Het lijkt mij dat de windstroming onder de wagen door dan beter is én dat de riem wordt beschermd tegen opspattende stenen.

Juggermood (0), 9 jaar geleden

MJ,

Om heel eerlijk te zijn, mijn complete modderkuip is verdwenen. Die is totaal afgebroken en ben eigenlijk te lui om dit te vervangen.
Ik heb me luchtmassa meter met een buizen setje naar beneden laten lopen. En heb hem zelf aan de binnenkant van mijn bumper vast geschroefd met een beugeltje zodat hij nergens heen gaat.

Aangezien mijn bumper aardig laag hangt (voorkant verlaagd) , heb ik bijzonder weinig last van opspattende stenen. Mijn Riem ziet er nog spik en span uit, even als het motorblok op kleine olie zweetplekjes na.

Gr

Juggermood (0), 9 jaar geleden

MJ (of iemand anders), dit weet jij vast ook wel.

Als ik met me bimmer aan het touren ben, dan rijdt het natuurlijk als een god op de weg. Echter heb ik ergens een probleem zitten waar ik zelf niet uit kom en na uitlezen ook geen gegevens over beschikbaar zijn. Ik heb een probleem met de elektra in de auto.

De binnen verlichting (stand wanneer de deur geopend wordt aan schiet), wil wel eens tijdens het rijden spontaan aangaan. Daarnaast weigert mijn dakraam zo nu en dan en flipt mijn tellerbak wel eens. Gister heeft de tellerklok ruim anderhalf uur lang tijdens het rijden uitgestaan. Auto opnieuw starten, accu loshalen en weer verbinden mocht allemaal niet baten.

Vandaag de tellerklok eruit gehaald, open geschroefd en gecontroleerd op een bekend kwaaltje, het breken van de printplaat. Echter is de printplaat en de tellerbak in orde, ook de test functioneert alles gewoon prima.

Buiten verlichting, Radio en ventilator blijven gewoon functioneren. Deze vallen niet weg wanneer de tellerbak wel weg valt.
Ik heb het ea gelezen over massa punten, zowel de aard punten, als de contact punten van de accu naar het frame en de zekering box heb ik gecontroleerd, schoon geschuurd en weer gemonteerd. Echter blijft dit probleem zich voordoen. Heeft iemand een idee waar ik moet kijken om dit probleem op te lossen?

Daarnaast heb ik ook de EMC/ECU gecontroleerd, open geschroefd en bekeken. Hier is niets vreemds te zien. Printplaat ziet er nog als nieuw uit.

Groet

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=Juggermood]MJ,

Om heel eerlijk te zijn, mijn complete modderkuip is verdwenen. Die is totaal afgebroken en ben eigenlijk te lui om dit te vervangen.
Ik heb me luchtmassa meter met een buizen setje naar beneden laten lopen. En heb hem zelf aan de binnenkant van mijn bumper vast geschroefd met een beugeltje zodat hij nergens heen gaat.

Aangezien mijn bumper aardig laag hangt (voorkant verlaagd) , heb ik bijzonder weinig last van opspattende stenen. Mijn Riem ziet er nog spik en span uit, even als het motorblok op kleine olie zweetplekjes na.

Gr[/quote]
Aha, ik rij nog wel een jaartje door met deze bak (heerlijk die 6 cilinder M52 2.5L) dan ga ik ff een plaat op maat maken. Piece of cake. Beter geen aluminium of blik nemen, maar een taai soort PVC? Any idea wat BMW eronder zette?

Juggermood (0), 9 jaar geleden

MJ,
Voor zo ver ik weet levert BMW ze fabriek af met een hard plastic (taai PVC inderdaad) .
Wat ik je wil adviseren is om hem zo dicht mogelijk bij een opening in de bumper te plaatsen. Merk je aanzienlijk met betrekking tot motor prestatie.

Ik had hem eerst direct aan de LMM hangen, toen stotterde de auto licht in de eerste versnelling. Sinds het luchtfilter een stuk lager hangt heb ik dit probleem een stuk minder!

Groet,

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=Juggermood]MJ (of iemand anders), dit weet jij vast ook wel.
Groet[/quote]
Kan een poging wagen Treden die storingen allemaal op hetzelfde tijdstip op of is het at random?
Het klinkt als een overgangsweerstand ergens in een circuit. Dat je verlichting aangaat kan bijv. in de schakelaar naar massa toe zitten.
Als op hetzelfde moment het dak ook hapert zit het in een gemeenschappelijk circuit. Heb je de schema's erbij uit het Haynes of Bentley manual?

Ok, ik was al van plan het zo origineel als mogelijk te doen. Met een decoupeerzaag, die bodemplaat

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=Juggermood]MJ,
Voor zo ver ik weet levert BMW ze fabriek af met een hard plastic (taai PVC inderdaad) .
Wat ik je wil adviseren is om hem zo dicht mogelijk bij een opening in de bumper te plaatsen. Merk je aanzienlijk met betrekking tot motor prestatie.

Ik had hem eerst direct aan de LMM hangen, toen stotterde de auto licht in de eerste versnelling. Sinds het luchtfilter een stuk lager hangt heb ik dit probleem een stuk minder!

Groet,[/quote]
Zeer bedankt, 2mm dik genoeg of gaat die dan opbollen bij 229km/u op Die Autobahn.

Juggermood (0), 9 jaar geleden

Mj,

Het gebeurd allemaal random. De ene keer de verlichting, de andere keer de tellerbak die weg valt, de andere keer rij ik in een stort bui en wil dat *** dakraam niet dicht gaan.

Nee heb niet de schema's weet jij waar ik die kan vinden?

Ik denk dat 2mm net te dun is. Die bolt gegarandeerd op wanneer je de poot plat op de grond hebt hangen. Ik zou op zoek gaan naar 5 mm.

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik weet niet of dat past op de bevestigingsogen. Vier punten moet die vast, volgens mij. Maar ik zal morgen even bij daglicht kijken of er iets van een smalle sleuf zit. Anders boor ik er een paar gaten bij en zet de plaat met bouten en moeren vast.

Ja, ik heb hem als pdf hier, het Bentley manual. Die kan je met een beetje zoeken zo vinden. De Haynes gekocht via Internet.
Of stuur ff een mailtje naar spamtrap*+@nXgodzi)0mou*se=lla,corvus@deds.nl_BEMeRRe36

Juggermood (0), 9 jaar geleden

Zorg er wel voor dat de wind nog op bepaalde plekken kan ontsnappen! Helemaal lucht lijkt me niet echt ideaal met betrekking tot prestatie en wegligging

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

Nee, ik laat de plaat niet verder doorlopen dan zo'n 10 cm achter de riem. Kan ik ook nog mooi bij de carter olieaftapplug komen.

Juggermood (0), 9 jaar geleden

[quote=MJ]Nee, ik laat de plaat niet verder doorlopen dan zo'n 10 cm achter de riem. Kan ik ook nog mooi bij de carter olieaftapplug komen.[/quote]
Top, weet jij waar ik het schema kan vinden van een E36 van de elektra ?

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

BentleyBMW-E36ServiceManual_UnenCrypted_NewOCR.pdf heet het bestand. FF zoeken een deeplink heb ik zou gauw niet.

Even de tekst hierboven copieren, blauw maken met ingedrukte linkermuisknop en dan in Goochel laten vallen.

Juggermood (0), 9 jaar geleden

[quote=MJ]BentleyBMW-E36ServiceManual_UnenCrypted_NewOCR.pdf heet het bestand. FF zoeken een deeplink heb ik zou gauw niet.

Even de tekst hierboven copieren, blauw maken met ingedrukte linkermuisknop en dan in Goochel laten vallen.[/quote]
Gevonden MJ! Thanks, nu nog het probleem vinden en oplossen! Dat zal nog een naar klusje worden.

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

Mooi, dan kunnen we aan de slag, tenslotte moet alles aan een Beemer werken zoals het is bedoelt
Schema's zijn op de US markt gericht, de modellen lopen niet 100% synchroon met Europa.
Maar daar is wel uit te komen. Helaas heb ik mijn Haynes service manual niet bij de hand.

Juggermood (0), 9 jaar geleden

MJ, Geen probleem.

Ik denk dat ik het gevonden heb, ik denk dat onder me zekering kast iets mis is, of achter me tellerbak. Vandaag weer vol op getoured met dit weer. Niets aan de hand. Tot ik de auto door de wasstraat heen haalde, begon de tellerbak weer te stressen viel en viel hij regelmatig uit. Ik denk dat hij ergens onder de ruitenwissers / zekering box en lekkage heeft en dat hier iets kortsluiting maakt.

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

Zou goed kunnen rot massapunt bij de zekeringenkast of die dikke rode kabel zit niet lekker.

Juggermood (0), 9 jaar geleden

Zo iets vermoed ik ook. Morgen even alles na lopen en desnoods de tellerbak er nog een keer uit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.