Beste autoliefhebbers,
Ik heb een bmw e46 bouwjaar 2000.
Wanneer de auto na een rit stationaire loopt wordt de motor te heet en gaat naar het rode vlak toe.
- Ik heb het koelsysteem ontlucht.
- Ik heb thermostaat vervangen, daar lag het blijkbaar ook niet aan.
- ik heb waterpomp verandert nog steeds het zelfde probleem.
Ik dacht aan een lekkage maar er komt geen rook uit de uitlaat.
Na dat de temparatuur van de motor stijgt zet ik binnen verwarming op maximum (32°) begint het temperatuur te dalen, ventilator werkt als ik het koelsysteem pas heb ontlucht na 2 minuten komt er weer overtollig lucht naar binnen word het buis heel hard en werkt mijn ventilator niet.
Wat zou ik nu het beste kunnen doen????
En waar kan het nog aan liggen???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als het koelsysteem goed is ontlucht en er komt vervolgens weer gas in het systeem, dan is de kans groot dat je toch een lekkage hebt tussen cilinder en koelsysteem. Bijvoorbeeld een koppakking of erger, een scheurtje in het blok of de cilinderkop. Je krijgt dan verbrandingsgassen in het koelcircuit, wat tot gevolg heeft dat de circulatie stopt. Ook kun je overdruk krijgen, waardoor koelvloeistof via de overloop uit het systeem wordt gegooid.
Dat je geen witte rook hebt, zegt weinig. Als er enkel gas lekkage richting het koelcircuit plaatsvindt, komt er immers geen koelvloeistof in de cilinder en dus heb je ook geen witte rook.
Even testen of er uitlaatgassen in het koelcircuit zitten dus.
zit hier geen visco koppeling op of heeft hij een elektrische vin ?? en verliest hij ook koelvloeistof?
Is een elektrische van maar heb het oliepijl ook aangestoken en het knetterd niet.
9 jaar
Ik heb met een goede garage afgesproken hy gaat die 2 sensoren veranderen onder het cilinder en gedeelte motorblok, als het dan nog niet lukt koppaking.
Voor de sensoren na geen succes 100 euro en na succes 200 euro
Na geen succes koppaking veranderen met demontage en onderdelen 500 euro
Zal ik dat gewoon doen ??
Want thermostaat waterpomp is nieuw en zekering is getest of er electriciteit zit jn het kabels is ook getest is allemaal goed wat is nu een aanrader?
9 jaar
Slaat de fan wel aan ?
Waarom niet beginnen met het goedkoopste begin, testen of er uitlaatgas in het koelcircuit aanwezig is? Dat er na het ontluchten steeds weer lucht in het systeem komt wijst wel in die richting.
Het gas hoopt zich op boven in de radiateur, daardoor stopt de stroming van de koelvloeistof over de radiateur. De radiateur koelt daardoor af en vervolgens stopt ook je koelvin met draaien.
Logischerwijs vrees ik dus dat je koppakking stuk is.
9 jaar
Van slaat aan als ik koelvloeistof leeg haal 5 seconden daarna raakt koelbuis verstopt dan werkt hy niet meer dus zodra ik ontlucht werkt hy rij ik een minuuy of 30 word het buis heel hard word er niet meer in geknepen,dat is het storing nou juist..
Ben ook begonnen met thermostaan veranderen daarna waterpomp
9 jaar
Is ook goed te ruiken of er uitlaatgas in de koelvloeistof zit als je de dop van het expansietankje eraf haalt. Ontluchten moet met de kachelwarmteregelaar op max en de fan laten draaien.
Dit is geen sensorprobleem, dat is wel duidelijk lijkt mij.
9 jaar
Zet bij het ontluchten de achterwielen op een stoeprandje zodat de achterkant iets hoger staat. Vaak blijft er wat lucht in de achterkant van het blok hangen. Ik had dit probleem ook met mijn 316i, maar na dat ik dit toegepast had was er daarna nog weinig aan de hand!
Succes
9 jaar
Bij een 6 cilinder zou ik juist de voorwielen hoger zetten! Overigens hoeft dat truukje niet als je goed ontlucht.
Wat is goed goed ontluchting bij een 6 cilinder bmw kan iemand dat nog even posten dat ga ik morgen dan proberen met het wachttijd en stap voor stap graag.
9 jaar
[quote=kadirefe19]Wat is goed goed ontluchting bij een 6 cilinder bmw kan iemand dat nog even posten dat ga ik morgen dan proberen met het wachttijd en stap voor stap graag.[/quote]
Zoals gezegd de kachelkraan helemaal openen dus naar rechts draaien op de hoogste temperatuur. De kachelmotor aanzetten op stand 1. Bijvullen motor starten ontluchtingsnippel losdraaien. Evt bijvullen en weer nippel losdraaien tot alle lucht eruit is. Bij warme motor staat het vloeistofpeil hoger. Merkteken op tank geldt voor koude motor.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar