Hallo,
Op 03-04-15 heb ik de koelvloeistof moeten verversen bij mijn E36 316i touring uit "99. Op zich geen punt, de linker onderste slang van de kunstofpijp (thermostaat zit erin) losgemaakt en de koelvloeistof in een bak laten lopen. In de opvangbak zat pakweg 4,5 ltr vloeistof.
Na wat werkzaamheden, de kachelradiator vervangen, heb ik de slang weer gemonteerd en de kachel open gezet. Daarna het ontluchtingsdopje opengezet en via de vuldop tot nu toe zeker 5 ltr koelvloeistof in de radiator gedaan. Ik ga er trouwens vanuit dat er altijd wat vloeistof in het blok achter blijft, ja toch?
Na een kwartier tot een halfuur te hebben gewacht om de lucht te laten ontsnappen heb daarna de motor op temperatuur laten komen. De temp.meter stond precies in het midden.
In het motor compartiment werd de rechterslang, welke aan de bovenkant van het koelvloeistof reservoir is gekoppeld heet, maar de onderste linkerslang helemaal niet. Ook kon je die zonder toestanden platknijpen. De thermostaat is in december 2014 al eens vervangen.
De motor loopt mooi en er zit geen koelvloeistof in het blok. Ik vindt het vooral vreemd dat de linker en onderste slang koud blijft.
Graag ontvang ik advies van jullie.
Groetjes.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Goed , je haalt er 4.5 L uit en je doet er 5 L in , lijkt me tot hier geen probleem.
Je aanvoer/ontluchtingsslang wordt warm dit is normaal , de afvoerslang , de naam zegt het al , wordt pas warm als de temperatuur in het tankje en radiateur ook is opgelopen door het aangevoerde koelmiddel.
Hoe heb je ontlucht ? nippels open gezet ?
Volgens mij is er niets mis.
Heb je al een stuk gereden en dan gecontroleerd of de kachel en alle slangen wel warm zijn ?
Wat bedoel je trouwens er zit geen koelvloeistof in het blok ?
Er behoort 6,5 ltr koelvloeistof aanwezig te zijn in het koelgedeelte. De kachel wordt warm en lekt & stinkt niet meer naar koelvloeistof. Ik bedoelde met "er zit geen koelvloeistof in het blok" dat ik niets in de motorolie ben tegen gekomen. Geen lekke koppakking. De slangen zijn samen geknepen om de lucht uit het koelsysteem te krijgen.
Er zit maar een ontluchtingsnippel bij de e36 en daar is gebruik van gemaakt. Ik heb sterk het idee dat er nog lucht in de leiding zit. En het blijft vreemd dat de afvoerslang koud blijft. Tot en met de termostaat wordt alles warm/heet.
Als ik naar mijn andere auto kijk, dan worden beide koelslangen warm.
9 jaar
1.5 liter kan er wel in het blok achtergebleven zijn , heb je al gereden ?
Ja, vandaag heb in de stad rond gereden met als doel het blok warm te krijgen en de thermostaat te laten werken.
Het thermostaathuis werd heet, net als de aanvoerslang.
Ik wil zekerheid hebben ten aanzien van de twee verschillen. Want ik zit zeker niet te wachten op een lekkekoppaking o.i.d.
9 jaar
Zal zo een vaart niet lopen , hoe koud is koud , als je de onderste radiateurslang bedoeld is het logisch dat deze kouder is dan de bovenste , de radiateur voert de warmte af .
Zoals ik al aangaf is de onderste koelslang gewoon koud. Raar maar waar. Morgen nog maar eens kijken of ik het op kan lossen.
Feit blijft dat ik hier van baal. Ik heb de afgelopen twee dagen het gehele dashboard moeten verwijderen en moeten monteren voor een lullig kachelradiatortje en dan loop ik tegen iets simpels aan als het ontluchten van een koelsysteem.
9 jaar
Ik heb gisteravond de voorkant van de auto op een verhoging gezet en de vuldop van de koelvloeistofreservoir eraf gelaten. Vanmorgen de auto gestart en het was dus toch een luchtbel probleem.
Het probleem is opgelost en heb de bmw 316i touring overgedragen aan de rechtmatige eigenaar.
mijn vrouw dus.:)
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar