BMW 3-Serie: auto trekt rechts en stuur wiebelt

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 320

Hoi,

Ik rij sinds een aand met een 320d. Hieronder liggen bridgestone potenza RF banden 205/55/16. Deze banden + velgen hebben onder de vorige auto gelegen (318i), zonder enige problemen.

Al van in het begin ondervond ik dat de auto naar rechts trok, beter te ondervinden bij hogere snelheden.

Ik heb de auto laten uitlijnen maar dit heeft niets opgebracht.
Uiteindelijk bij de dealer gedaan, die de auto nog is heeft laten uitlijnen bij een center waarmee ze samenwerken, het rapport dat hij me achteraf toonde verschilde enorm ten opzichte van de eerste uitlijning. Dus eigenlijk was de uitlijning eerste keer niet goed gedaan of volledig verkeerd.

Maar het naar rechts trekken is er nog.

Bij lagere snelheden, zelfs vanaf vertrek uit stilstand, als ik over klinkers of kasseien of oneffenheden rij, gedraagt mijn stuur zich raar, deze trekt continu hevig naar links of rechts soms gepaard met naar rechts of links uitwijken en soms blijft het een tijdje rechtuitrijden maar zie je de stuur kort en snel links en rechts snokken.
Er zit echt geen regelmaat meer in en wordt erger en erger met de dag.
Ook staat de stuur na de laatste uitlijning lichtjes naar rechts in de initiele stand.
Heb terug een afspraak binnen 10 dagen bij de dealer.

Kan er iemand advies geven om dinges te laten checken, heb al veel zaken gelezen zoals fuseekogels, oophangrubbers, stuurhuisproblemen, banden versleten,...want het is zeer aangenaam om er mee te rijden.
Wielen VL en VR zijn ook al is omgewisseld, zonder resultaat.

Dank u alvast.

rpi688

Geplaatst door rpi688 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

wstam (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb meerdere keren meegemaakt dat de draagarm rubbers voor voorzien waren van imitatie rubbers. Hierdoor kan de draagarm niet flexibel bewegen waardoor raar weggedrag wordt veroorzaakt. Advies de voorste draagarmrubbers laten vervangen door orginele BMW rubbers.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

lijkt toch een uitlijn probleemm
askanteling??

rpi688 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de reacties,

Niet originele rubbers zou mij verwonderen, omdat de wagen 1 maand geleden is gekocht bij Premium Selection van BMW.
Auto heeft ook nog maar 23000 kms. En de rubbers waren nog is gecheckt bij het binnenbrengen voor uitlijning laatste keer.

Het trekken van de stuurwiel naar links en rechts, hevige rukjes, bij slechte wegdek, gebeurt vooral bij lage snelheden, vooral juist voordat ik ga stilstaan, niet tijdens het remmen zelf, en vooral bij vertrek en snelheden tussen 20 en 50 km/h.

Bij lange afstanden, continu snelheid trekt de auto naaar rechts als ik het stuur loslaat.

Nu heb ik ook ondervonden dat het stuur rond de snelheid van 90-100 km/h lichtjes trilt, betekent dit dat er onbalans is in de wielen en kan dit een oorzaak zijn dat de wielen+stuur bij lage snelheden plots uitwijken naar links of rechts? Misschien dat de stuurbekrachtiging reageert op de onbalans?
Kan het zijn dat ik dit niet heb gemerkt bij de vorige 318i , omdat deze zover ik weet een andere soort stuurbekrachtiging had ( electrohydraulische?), deze was uitgeschakeld indien niet nodig was.

Tijdens het wassen van de auto heb ik ook gezien dat de wiel VR géén loodje heeft terwijl de 3 anderen wel. kan het gebeuren dat een lood van een wiel kan loskomen en vallen? Of kan een wiel volledig in balans zijn en geen lood nodig hebben?

Nog een laatste vraag , misschien een domme, kan een uitlijning verkeerd gebeuren omdat de wielen niet in balans waren of omdat de stuur niet mooi gecentraliseerd was?

Alvast bedankt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.