hallo mensen, na het wisselen van een paar wielen stopte onze 730i e38 ineens met schakelen naar de 5 en de overdrive.
De bak schakeld verder soepel en op tijd en reageerd ook snel op de kickdown, maar hij blijft bij hogere snelheid in zijn 4 staan.
Ik dacht eerst dat hij in de sportstand bleef staan maar dit is ook niet het geval.
Ook heb ik net de olie gecheckt en dit is prima (met koude motor).
Nu heb ik gisteravond even gereden en toen bij 90 km/pu even terug naar zijn 3 geschakeld en toen weer in de D gezet en toen
schakelde hij wel weer naar de 5 enz voor een stukje.
Even later was het weer gebeurt en zo ook vanmorgen, toen helpte terugschakelen ook niet meer.
Nu gaan we maandag op vakantie met de auto en zijn hem dus hard nodig!
Heeft iemand een oplossing voor mij wat dit probleem kan zijn?
mvg gert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat de snelste manier is om de bak uit te lezen. Eerst foutcodes en als die er niet zijn dan de data.
Vooral de stand van de keuzehendel goed controleren. Mogelijk zit er een probleem hier.
Hey Oldford,
Super dat je weer te hulp schiet!
Morgen ga ik hem uitlezen dus mischien dat het probleem dan te voorschijn komt.
Met de keuze hendel, bedoel je dan de "afstelling" van de bak van wanneer ie schakeld?
14 jaar
De keuze-hendel is de pook die jij verschuift om de bak te vertellen welke versnelling hij mag gebruiken.
Dat wordt vertaald naar een aantal elektrische signalen die de computer van de bak vertellen waar die pook staat.
Als het signaal van de D-positie niet lekker werkt, denkt de bak dat de pook in 3 staat of weet het helemaal niet meer.
Als er veel afrol verschil tussen de wielen zit denk ik dat je de leerwaardes van de bak moet wissen.snelheidssignaal kan wel eens een hoop afwijken waardoor de bak van slag is.
gr Martin
Bedankt oldford en martin voor jullie reacties.
De auto heeft aan de computer gestaan en dit is er uit gekomen:
Ik citeer:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gesamte Fehlercode: 003
Fehlercode001:
153 CAN DME Lastsignal
Fehlercode002:
154 CAN
Drosselklappenposition
Fehlercode003:
No descripion of code [2,21,0,39], please send your feed back to Service Centre to consult and/or improve
(wat dit allemaal inhoudt, geen idee!)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gesamte Fehlercode: 001
Fehlercode001:
12 Lamdasonde 2
(verklaart natuurlijk het schudden en stinken naar benzine bij stationair draaien)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gesamte Fehlercode: 004
4 zuendkreis, Gurtkraftbegrenzer (Beifahrer)
Fehlercode 002:
20 Sitzbelegungserkennung Beifahrer
Fehlercode 003:
1 Steuergeraet interne Fehlfunktion
Fehler Code 004:
17 Stromversorgungsausfall (heb de accu even losgemaakt ivm de hoop dat hij naderhand weer gewoon schakelde, maar helaas)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nou, dit is de hele waslijst weer.
Het middelste gedeelte en het onderste snap ik, maar het bovenste heeft met het schakelen te maken denk ik?
14 jaar
Oke, probleem opgelost met de automaatbak!
Zoals ik al vermeld heb schakelde hij prima tot ik de orginele wielen verwisseld heb en er 19 inch (van e46) onder heb gezet.
Vanmiddag even de orginele wielen er weer onder gezet en schakelen als een tierelier!
Wel een beetje vreemd dat de automaatbak er zo op reageerd, maar goed.
Toch iedereen erg bedankt voor alle tips.
mvg gert
14 jaar
Airbag computer defect, can-verbinding tussen motor en bak verstoord en een lambdasonde probleem. Gaat lekker.
Voordat je de lambdasonde vernieuwd, controleer de bedrading en of de uitlaat niet lek is.
Zeker uitgelezen met een Launch? Voor de 3e code in de bak heeft deze geen omschrijving.
Waarschijnlijk code 39: wiel snelheid rechts voor. Liep het grote wiel aan tegen de bedrading van de sensor?
Als je je bak laat reseten ben je waarschijnlijk van het probleem van niet schakelen af. Gaat waarschijnlijk na verloop van tijd ook gewoon over, Bak is zelflerend en door de afwijking in de rolomtrek van de wielen raakt de bak in de war. Waarschijnlijk omdat door de grotere wielen de bak denkt dat er minder hard wordt gereden.
gr Martin
@ oldford,
Dat lambdasonde probleem is wel begrijpelijk, er is al een stuk nieuwe bedrading ingekomen en 1 lambdasonde is vervangen door een nieuwe.
Uitlaat is niet lek (meer).
Maar hij geeft aan lambdasonde 2, is dit aan de bestuurderskant of bijrijders kant?
@ Martin, hoe kan ik de bak resetten?
Bij de banden zaak zeggen ze dat het ook aan het type band kan liggen, deze is namelijk vrij plat.
Bandenmaat is: 235/35 19.
Normale wijze zit op een 7 serie toch ook een iets dikkere band?
Oh ja Oldford, hij is inderdaad uitgelezen met een LAUNCH haha.
groeten gert
14 jaar
Sensor 1 (eigenlijk bank 1) is normaal gesproken de kant waar cylinder 1 zit.
Bij twijvel een lambdasonde los halen en foutcodes uitlezen.
Of het signaal van de sondes uitlezen en kijken wat er gebeurt als je er 1 los haalt.
ok ik zal het morgen even proberen.
Zou dat een aanleiding zijn van het schudden van de motor (of eigenlijk de hele auto) en het stinken naar benzine bij stationair draaien?
Maarre.... even over dat bank 1 gebeuren...... welke kant is het nou eigenlijk?
Ik schaam me eigenlijk een beetje dat ik dat vragen moet, maar ja.
14 jaar
De Adaptie waardes voor de bak moeten terug worden gezet, dit kan niet met alle uitlees apparatuur. De hoogte van de band heeft geen invloed, wel de totale hoogte van het wiel en de band, wat bedoel je met dikkere band? Normaal is een 16 inch velg met behoorlijk hoge banden. Cilinder 1 zit vooraan aan de bijrijders kant. Bank 1 Lambdasonde 2 betekend dus de rechter cilinder rij de 2e sonde na de kat.
gr Martin
Ok martin. Weet jij een garage (aangezien we redelijk dicht bij elkaar wonen) die de Adaptie waarde voor me kan resetten?
Naar de vorige garage wat redelijk in de buurt zit (ik weet niet of ik namen kan/mag noemen) die er verstand van moest hebben
is gewoon bar slecht evallen dus daar ga ik niet naar toe.
Dingen vervangen wat niet nodig is en gewoon gokken kan ik zelf ook wel namelijk haha.
Wat ik met een dikkere band bedoelde is dat er nu 235/35 R19 onder zit, en mijn kameraad met zijn 7 heeft 235/60 R18.
Zijn wiel is in totaal 66 cm hoog ongeveer en die van mij 62/5 a' 63 cm, incl band, dus vanaf straat gemeten.
Dus ik bedoelde de wang van de band, mischien dat hier ergens een sensor in de buurt zit en die vanaf de band de snelheid registreerd?
Zie het als een laseroogje wat net over de band heen kijkt bijv en die dan doorgeeft dat er iets niet klopt?
Mischien een beetje een rare theorie hoor maar ik geloof na dit voorvalletje bijna dat ie een eigen leven leidt haha.
mvg gert
14 jaar
Ik zou even bij de dealer navragen of die adaptiewaarden gewist moeten worden. Ligt ook aan het type elektronika.
Bij een aantal bakken zegt BMW dat het alleen mag bij vervanging van de gehele bak of de bak-computer.
En dat zijn dan ook nog weer aparte reset-procedures.
Aan welke kant zit cylinder 1 bij jou? Staat dat nergens?
Je moet aan de andere kant zijn.
Nou, de auto vanmorgen weer opnieuw uitgelezen.
Foutcode van de bak is verdwenen nu de orginele velgen er onder zitten.
Even voor de zekerheid naar de dealer in Assen gebeld en het verhaal uitgelegd, volgens hun ligt het inderdaad aan de
velgen dat hij niet meer wou schakelen.
Er zit een of ander bochtenherkenningssysteem op onze auto en die registreerd ook de omwentelingen van de velgen ofzo, het komt er dus op
neer dat als ik de 19 inch er weer onder wil hebben, moet ik hogere banden kopen.
OF: de bak opnieuw inleren terwijl de velgen er onder zitten.
Ze zeiden dat het mischien ook gaat als ik de velgen er nu gewoon weer onder zet en het een paar weken probeer met de 19 inch, dat de bak
dan zichzelf weer opnieuw inleert.
Dit ga ik dan na de vakantie van volgende week ook maar eens proberen, resetten kan ik dan altijd nog eens proberen.
@ Oldford: Ik heb even gekeken of ik wat kon vinden over de cylinderbanken, maar hier staat geen telling op.
Ik zal dan gewoon even de lambdasondes een voor een los moeten maken en dan uitlezen.
Mensen, heel erg bedankt alvast voor jullie oplossingen en suggesties.
Mvg gert
14 jaar
Volgens ondestaande tekening is rechts cylinder 1 tot 4.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
Je bak raakt in de war omdat je wiel/band combinatie anders is. snelheid wordt gemeten via de ABS Sensoren. Adaptie waardes mogen altijd gereset worden het is tenslotte jou auto. Het resetten van de adaptie waardes is niet schadelijk, doordat de bak zich aanpast aan jou rijstijl zal hij anders gaan schakelen als je iets in de keten van sensoren verandert. Je kunt ook gewoon gaan rijden dan zal de bak zich uiteindelijk vanzelf aanpassen aan de nieuwe omstandigheden je hebt alleen een kleine kans dat omdat je snelheids signaal afwijkt van orgineel dat de bak uiteindelijk anders gaat schakelen als voorheen maar denk wel dat alle versnellingen weer gebruikt gaan worden.
Zoals ik al eerder aangaf zit de 1e cilinder rechtsvoor, als je voor de auto staat dan zit ie dus aan je linker hand vooraan.
gr Martin
Je hebt gelijk martin, ik heb even gekeken ivm de tekening van Oldford.
Maar weet jij iemand/garage,of kun jij de adaptie waardes voor me resetten?
Trouwens, de lambdasonde wat ie dan aangeeft zit er al nieuw in, degene na de kat dan.
Daar is ook een nieuw stuk kabelboom aangekomen omdat de vorige eigenaar deze had afgeknipt!!!
hoe gek kun je zijn!
Maar deze is dus vervangen met een nieuw stuk kabelboom door de dealer.
Die kunnen het ook niet voor me oplossen zeggen ze, hij heeft er ook 3 weken gestaan.
Dus als iemand suggesties heeft waar als ik goed terecht kan met mijn auto, en die er ook echt verstand van hebben dan hoor ik het graag.
Een goede vriend van me heeft er wel verstand van (ECHT een super monteur!!) maar die heeft het altijd nogal druk en wil hem dus met onze
probleempjes niet steeds lastig vallen.
Een garage waar jullie (martin of oldford) werken mag natuurlijk ook ;)
mvg gert
14 jaar
Een 1994 model met een lambdasonde na de kat?
Bezoek even deze website: http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cg...
Daar kun je met de laatste tekens van je chassisnummer bouwjaar, model type en motorcode zien.
Is dit soms een Amerikaanse import?
De foutcode geeft wel aan dat het de lambda na de kat is maar europese modelen hebben geen lambda na de kat. Als je de laatste 7 cijfers van het chassis nummer doorgeeft kan ik dat eens nakijken.
gr Martin
Het is inderdaad de sensor na de kat als ik de onderdeel plaatjes mag geloven.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
Zo te zien wordt er slechts op 1 kant gemeten en niet op beide banken.
Onderdeel plaatjes kloppen niet altijd. Met de offline ETK geeft ie ook 2 sensoren maar kun je de 2 na de kat niet aanklikken. Er zit wel aan beide kanten een sensor voor de kat alleen geeft ie het op het plaatje niet aan.
Maar als de Launch een foutcode geeft op de 2e lambda sonde na de kat dan zou ik hem ergens anders laten uitlezen vooruitgesteld dat er maar aan elke kant 1 sensor in de uitlaat zit. Er rijden namelijk wel auto's rond met meer sensoren (Ambasade auto's (Vaak zonder kat/lambde of militaire auto's die achter gebleven zijn)
gr Martin
Code 12 klopt wel met wat ik ook heb: Lambda sensor 2. De vraag blijft of het bank 2 (en dus voor) of sensor 2 (en dus na) is.
Lambdasonde aan elke kant is ook wel logisch. Deze ecu's hebben maar 2 foutcodes voor lambda: lambasensor 1 en sensor 2.
Banken of voor of na de kat worden daar niet bij genoemd.
Sorry ik heb me verkeerd uitgedrukt.
De lambdasondes zitten niet NA de kat maar VOOR de kat.
Dus foutcode van lambdasonde 2 zal hoogst waarschijnlijk van cylinderbank 2 zijn.
De bestuurders kant dus.
Deze is dus al vervangen maar de uitlaat is daar IETSJE lek geweest, maar ik zal nog even een checken of hij nu nog lekt, volgens mij niet want je kunt het niet horen.
Verder wil ik er nog wel even bij zeggen (heb ik al een keer geplaatst, maar jullie zien natuurlijk zoveel posts) dat de kats leeg zijn gehaald.
Dit omdat het binnenwerk er los in lag.
Nu zou ik heel simpel kunnen denken dat hij nu te weinig kan meten ivm tegendruk, maar in mijn toenmalige post werd gezegd dat dat het probleem (haast) niet
kan zijn.
mvg gert
14 jaar
Oh ja, moet ik de laatste 7 nummers van het chassis nr even posten trouwens?
Moet iemand me wel even vertellen waar ik die vinden kan haha
groetjes
14 jaar
Kentekenbewijs?
Lege kats zouden geen effect mogen hebben.
Oke, de laatste 7 nummers zijn: DF69980.
14 jaar
1994 E38 730i Europese uitvoering met cat. A5S 310Z automaat en een M60 motor. Geproduceerd 1994 maand 10.
Die zou alleen 2 lambdasondes hebben voor de kats. Er wordt niet gereageerd op de sondes na de kat als die er al zijn.
nee zitten geen sondes na de kat.
14 jaar
[quote=gertV8]Trouwens, de lambdasonde wat ie dan aangeeft zit er al nieuw in, degene na de kat dan.
Daar is ook een nieuw stuk kabelboom aangekomen omdat de vorige eigenaar deze had afgeknipt!!!
hoe gek kun je zijn![/quote]
Deze opmerking is waarschijnlijk de oorzaak van de verwarring.
Ja dat kan kloppen Oldford, sorry daarvoor.
Maar de rest klopt wel.
Normale wijze knip je toch ook geen stuk van de kabelboom af lijkt me.
Dit is weer hersteld hoor maar hij geeft bij die lambdasonde dan toch het probleem weer.
mvg gert
14 jaar
Kun je signaal meten en uitlezen? Liefst van beide lambda-sondes.
Mogelijk is er in de ecu iets kapot. En was daarom die draad er af geknipt.
Dat kan ik je (waarschijnlijk) niet eerder vertellen als over een week.
Dit ivm mijn maatje die dit kan nu op vakantie is, en wij maandag vertrekken tot vrijdag.
Dus als het goed is volgende week weer een update.
Ik zal het morgen wel alvast voor de zekerheid even aan hem doorgeven.
Nogmaals bedankt!
mvg gert
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 7-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar