close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 6-Serie: automatische choke?

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: M30B35

hallo,
ik heb een probleem met de 6serie, deze start 'normaal' maar loopt niet erg lekker, je moet het gas een paar keer even goed intrappen voordat ie lekker stationair loopt (anders lijkt ie stil te willen vallen) wat kan dit zijn? zit er een soort van automatische choke op de wagen?

Geplaatst door

rickgilze (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

3,5 liter motor heeft een elektronische inspuiting, waarbij de "choke-functie" wordt uitgevoerd door de software in de motor-computer.
Je kunt deze ook laten uitlezen op foutcodes en waardes van sensoren kontrolerren.

Hoe loopt de motor warm? Ook een neiging tot afslaan of schommelen van het toerental bij staionair?

oldford 0
badge

13 jaar

nee, eenmaal die 'spuit gas' gegeven loopt ie lekker, warm loopt ie ook lekker, geen vermogens verlies. kan het ook de KVS sensor zijn?

rickgilze 0

13 jaar

Ja, kan inderdaad de KVS sensor zijn.
Weerstand koud meten of koud uitlezen.

oldford 0
badge

13 jaar

is je koelvloeistof peil oké

is deze uit te lezen dan? welke waarde dient de kvs te hebben, namelijk de motortemperatruur word ook maar sporadisch weergegeven! maar volgens mij zitten er 2 kvs sensoren op als ik het goed gezien heb...

alvast bedankt voor uw reactie's!

rickgilze 0

13 jaar

[quote=robby10030]is je koelvloeistof peil oké[/quote]
ja, maar wat zou dit met het starten kunnen maken hebben als ik mag vragen?

rickgilze 0

13 jaar

Rick probeer het eerst met reinigen van de gasklep en stationairregelkraan. Wat de koudregeling betreft. De ECU moet weten hoe koud de motor is. Er zit meestal bij het termostaathuis een 2 polige sensor met een warmte gevoelige weerstand. Heb wel eens meegemaakt 2*dat deze een verkeerde waarde gaf . Veel vaker wissel je hem om eventuele fouten uit te sluiten.En voor een joet zit je goed. Vaak zijn het bosch componenten en de waarde koud is vaak tussen 2 en 3 k ohm en warm 250 ohm. Je ziet het koud steekt het niet op een ohmpje meer of minder. Onderbroken verbinding is voor de ECU -40 gr. Op de verbinding uit de ECU staat 5 volt. Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

jij had het erover dat hij gewoon start alleen niet lekker loopt.als je koelvloeistofpeil niet goed is,is de mogelijkheid daar dat de sensor voor het koudstartgedeelte(choke zo gezegd) niet goed de waarde's doorgeeft of meet[quote=rickgilze][quote=robby10030]is je koelvloeistof peil oké[/quote]
ja, maar wat zou dit met het starten kunnen maken hebben als ik mag vragen?[/quote]

[quote=Punt]Rick probeer het eerst met reinigen van de gasklep en stationairregelkraan. Wat de koudregeling betreft. De ECU moet weten hoe koud de motor is. Er zit meestal bij het termostaathuis een 2 polige sensor met een warmte gevoelige weerstand. Heb wel eens meegemaakt 2*dat deze een verkeerde waarde gaf . Veel vaker wissel je hem om eventuele fouten uit te sluiten.En voor een joet zit je goed. Vaak zijn het bosch componenten en de waarde koud is vaak tussen 2 en 3 k ohm en warm 250 ohm. Je ziet het koud steekt het niet op een ohmpje meer of minder. Onderbroken verbinding is voor de ECU -40 gr. Op de verbinding uit de ECU staat 5 volt. Succes.[/quote]
Punt,
ik ga toch eerst de termoweerstand meten! want na wat gas geven loopt ie normaal, naar mijn idee dus een verkeerde startpuls (nokkenas senor ook nog n optie???)
maar waarom zitten er in de radiateur 2!! termoweerstanden (althans het zijn sensoren) 1 is 3 draads(en dus voor de kachel/airco sturing!) maar de andere is 2 draads...
is de nokkenas sensor ook uit te lezen? met n scope wel denk ik? of heefd er iemand uitlees stekkers voor de oude 15 pins systeem??

mvg rick, en al vast bedankt voor de mededelingen, ik ga er dinsdag op zn vroegst na kijken!

rickgilze 0

13 jaar

[quote=robby10030]jij had het erover dat hij gewoon start alleen niet lekker loopt.als je koelvloeistofpeil niet goed is,is de mogelijkheid daar dat de sensor voor het koudstartgedeelte(choke zo gezegd) niet goed de waarde's doorgeeft of meet[quote=rickgilze][quote=robby10030]is je koelvloeistof peil oké[/quote]
ja, maar wat zou dit met het starten kunnen maken hebben als ik mag vragen?[/quote]
[/quote]
ok, maar, dan zou ik de melding 'khülwasser pruffen' wel krijgen zeker? het is enkeld dat ie na het aanslaan even wat mongoolig loopt en stil wilt vallen, na n dotje gas(2500rpm) loopt ie weer netjes.

rickgilze 0

13 jaar

lijkt wel of ie op 3á4 cilinders start... na wat gas geven lijkt ie meer cilinders mee op te pakken, op de kop van de blok(thermostaat huis) zitten 3 sensoren allen voor de thermo meting, welke is voor de DME? en hoeveel Ohm moeten ze zijn? en hoe kan je merken of de kleppen gesteld moeten worden?
gr rick

rickgilze 0

13 jaar

Ben je een beetje goed in engels?

complete handleiding 6-serie, http://www.malloc.nl/BMW/635CSi/pages/en...

als ik het hele verhaal lees dan zou ik eerst beginnen met kleppen stellen (kost verder niets) en een flinke fles injectie-reiniger bij de brandstof.

geeft de auto ook een pluimpje bij het starten? kunnen ook de klepseals zijn.

Mausx 0

13 jaar

niet op gelet, welke kleur zou het pluimpje moeten zijn? de auto walmt best stevig eerlijk gezegd... als ie net 'loopt' injectie reiniging? heb dat nog wel zin? kunnen die niet beter getest worden EN ultrasoon reiniging??

gr rick

rickgilze 0

13 jaar

blauwe rook is olie, wit is condens of koelvloeistof.

als de klepseals lekken dan slaan de bougies bij het starten vet, dat moet dan even verbranden. is niet heel erg.

en de injectors reinigen kan natuurlijk ook maar een flesje reiniger is minder werk en kost minder. ik vind het altijd wel het proberen waard.

Mausx 0

13 jaar

maar ik zag dat de olie wel hoger staat dan de max pijl... hoe dan te handelen en of kans op gevolg schade??
die voruge eigenaar was redelijk 'koekwous' die vulde n scheut olie bij omdat de Check Control 'Motoröl' als melding gaf(defecte vlotter)

rickgilze 0

13 jaar

ik weet niet wat het onderhoudsverleden is maar het is mischien het handigst om dan de motorolie te verversen. nieuw filter er in.
ik neem aan dat je de auto wel wat langer blijft rijden.

als de olie boven peil staat kan dat verschillende nare gevolgen hebben, afhankelijk ook van hoeveel te veel er in zit.

Mausx 0

13 jaar

welke gevolgen? ik vermoed dat die halve z**l er 0,5L teveel in heb zitten

rickgilze 0

13 jaar

een halve liter valt nog wel mee, dan gebeurt er niet heel veel ergs.

wat hij wel kan doen is de olie met kleine beetjes retour gooien via de carterontluchting. dat kan ook de oorzaak zijn van het roken en raar lopen.

Mausx 0

13 jaar

carterontluchting is verders ok! want zodra de motor eenmaal loopt en je draait de oliedop los begint ie te schommelen en dreigt door zn 'hoeven' te zakken (stil vallen)

rickgilze 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 6-serie of stel zelf een nieuwe vraag.