BMW 6-Serie: bnzine pomp relais

Bouwjaar: 1984, Brandstof: Benzine, Motorcode: M30B34

hallo allen,

mijn E24 start erg moeilijk en loopt bagger, nu heb ik ontdekt dat de benzine pomp niets doet, nadat ik de schema er bij heb gepakt en na waat meet werk ben ik tot conclusie gekomen,
de relais is OK de main relais ook alleen de DME stuurt gewoonweg het relais niet aan (de bedrading tussen het relais en de DME is OK) hoeveel nut heb het eigenlijk dat de benzine pomp sturing via het DME loopt??
ik kan toch ook de draad loshalen van de DME en aan massa zetten? werkt ook (al getest met n draad brug) maar kan het WEL of GEEN kwaad dat ik de DME overbrug? betreft motronic M1.3 (DME+EH sturing)

ik hoor het wel,

groeten. Rick

rickgilze

Geplaatst door rickgilze , lid sinds 12 jaar geleden

31 Reacties

oldford PRO, 9 jaar geleden

Het sturen van het brandstofpomprelias is een veiligheid.
Als de motor uitvalt of niet gestart wordt zal na een korte tijd het relais uitgeschakeld worden.
Dan trekt de pomp geen stroom meer (accu zou bij langdurig gebruik leeg kunnen raken) en belangrijker als er een ongeval plaats vindt stopt de pomp ook en wordt er geen brandstof door een eventueel lek naar buiten gepompt.
Als dan ook nog de bobine gevoedt wordt vanuit hetzelfde relais dan is het uitschakelen een bescherming tegen oververhitting.

Kun je leven met het wegvallen van die veiligheden? Dan massa van relais los van de DME en desnoods via een schakelaar in de auto.
Als je het relais rechtstreeks aan massa legt, kontroleren of deze uitschakelt bij contact uit.

Hans4040 PRO, 9 jaar geleden

Rick, als "jou" website al verwijst naar RealOEM.com BMW Parts Catalog, moet je toch beter weten dacht ik zo...
knutselen aan de DME lijkt mij niet verstandig.
de brandstofpomp draaid even om druk op te bouwen en daarna (als de motor loopt) neemt de DME het over,
omdat de brandstofregeling afhankelijk is van diverse parameters.
met andere woorden: meten op de pomp heeft geen zin als de motor niet loopt.

Als ik jou was, zou ik de auto eens laten uitlezen.

mvg,
Hans.

rickgilze, 9 jaar geleden

hallo hans,

de brandstofpomp draait om druk op te bouwen? maar hoe blijft dan tijdens het rijden de brandstof systeem op druk?
namelijk, als ik het contact aanxzet start de vbrandstof pomp niet, en ook niet wanneer er gestart word!
uitlezen??? dat kan deze module nog niet ;)

rickgilze, 9 jaar geleden

[quote=oldford]Het sturen van het brandstofpomprelias is een veiligheid.
Als de motor uitvalt of niet gestart wordt zal na een korte tijd het relais uitgeschakeld worden.
Dan trekt de pomp geen stroom meer (accu zou bij langdurig gebruik leeg kunnen raken) en belangrijker als er een ongeval plaats vindt stopt de pomp ook en wordt er geen brandstof door een eventueel lek naar buiten gepompt.
Als dan ook nog de bobine gevoedt wordt vanuit hetzelfde relais dan is het uitschakelen een bescherming tegen oververhitting.

Kun je leven met het wegvallen van die veiligheden? Dan massa van relais los van de DME en desnoods via een schakelaar in de auto.
Als je het relais rechtstreeks aan massa legt, kontroleren of deze uitschakelt bij contact uit.[/quote]
als me contact uitstaat dan is de main relais uit, en kan de brandstof relais NIET opkomen. bij ongeval is er geen module of sensor die het detecteerd...

oldford PRO, 9 jaar geleden

M1.3 kun je gewoon uitlezen. Dat ging zelfs al bij de M1.1. De vraag is alleen wat voor diagnosestekker hier in zit.

De algemene aanname is dat bij een ongeval de motor af slaat. De sensor die dat detecteert is de krukaspositie (toerental) sensor.
Zeker als er een lek in het brandstofsysteem is ontstaan zal de motor wel afslaan. Gebrek aan druk heeft dan hetzelfde effect als bij jouw klacht.

rickgilze, 9 jaar geleden

ik heb een 15polige diagnose connetor, maar ik heb wel ooit eens gevonde dat het via de ' check engine' lampje door knippercodes is uittelezen (m1.1 en m1.3 alleen heb ik geen check engine lamp) maar wat hans zegt is opzich wel logies, maar welke sensor detecteerd er of er voldoende benzine druk is....? die kan ik niet vinden in de E schema's! en hoe kan dan een krukas sensor bij n ongeval reageren?

gr rick

oldford PRO, 9 jaar geleden

Benzinedruk wordt inderdaad niet gemeten.
De hele grap met het in- of uit-schakelen van het brandstofpomp relais wordt gestuurd door het feit of de motor draait of niet.
De krukaspositie sensor geeft signalen af als de motor draait. Er is geen signaal als de motor stil staat.
Geen signaal meer van de krukaspositiesensor gedurende x-tijd (meestal 1 of 2 seconden) betekent voor de DME dat het brandstofpomp-relais moet worden uitgeschakeld. Zo werkt het bij heel veel motor-computers.
Veel motor-computers laten de brandstofpomp even draaien om druk op te bouwen als je het contact aan zet.
Na een paar seconden wordt de pomp weer uitgezet. De pomp wordt dan pas weer aangezet als er signalen van de krukaspositie sensor komen.
Probeer maar uit als ie weer loopt. Motor af laten slaan met de koppeling en vlak daarna gaat de pomp uit.

Uitlezen via de check engine lamp is een optie voor Amerika. Daar was de check engine lamp verplicht.
Een M1.3 kun je uitlezen met een scanner. Alleen die 15-polige stekker zit in de weg. Daar hebben niet veel scanners een adapter voor.
Zou kunnen zijn dat een M1.3 in combinatie met die 15-polige stekker nog niet uitgelezen kan worden.
Dezelfde auto uit 1986 is in ieder geval wel uit te lezen.

Mausx, 9 jaar geleden

De E24 uit '84 kun je niet uitlezen. alleen nameten. daar hadden ze schema's en meetgegevens voor.

Maar Rick, je zegt hij loopt bagger. als de pomp niet aangestuurd word of het niet doet dan loopt ie helemaal niet!

Zijn alle massapunten in orde. dat kan ook nog wel eens een probleem zijn en hij heeft er nog wel een paar.

rickgilze, 9 jaar geleden

ja, maar in 1986 zijn er andere stuurmodules gebruikt! dus die zijn inderdaad uit te lezen!
wat kan er defect zijn dan aan de motronic? staan ze bekend om 'falend gedrag' ?
ik had de krukaspositiesensor en de nokkenassensor getest, 1 voor 1 loshalen, en dan proberen te starten, het resultaat: masakt nietb uit welke los is, aanslaan doet ie niet!

oldford PRO, 9 jaar geleden

In 1986 was het een andere DME, dat klopt. Dat was volgens mij een M1.1.
M1.3 is pas vanaf 06/1987 geleverd voor zover ik terug kan vinden.

Mausx, 9 jaar geleden

Rick, hier een werkplaatshandleiding. staan ook veel testproeven en gegevens in. ik vind m wel handig.

http://www.malloc.nl/BMW/635CSi/pages/en...

rickgilze, 9 jaar geleden

[quote=oldford]In 1986 was het een andere DME, dat klopt. Dat was volgens mij een M1.1.
M1.3 is pas vanaf 06/1987 geleverd voor zover ik terug kan vinden.[/quote]
huh? op welke DME draait de 3500CC injectie blokken uit 1984 dan?
zover ik gevonden had was dat de M1.3 ... mischien heb ik het niet goed gezien, kan ook.

rickgilze, 9 jaar geleden

[quote=Mausx]Rick, hier een werkplaatshandleiding. staan ook veel testproeven en gegevens in. ik vind m wel handig.

http://www.malloc.nl/BMW/635CSi/pages/en...[/quote]
Mausx, bedankt, is inderdaad erg handig,
ik ga daar even eens dezer dagen (met dit grauwe weer) goed op inlezen (kan nu niet erg veel sleutelen)

oldford PRO, 9 jaar geleden

Heb je de auto vanaf nieuw en weet je zeker dat er nooit iets aan de elektronika veranderd is?
Kijk eens op de DME welk Bosch nummer erop staat (begint met 0261). Als het goed is het ik alle nummers van M1.1 en M1.3.

rickgilze, 9 jaar geleden

de auto is van 1984 (gebeurt zeer zelden dat er dan nog steeds de 1e eigenaar is) en ik ben van 1988.... dus.... nee ik heb de auto niet van nieuw afaan;) maar sinds 5april JL.
ik kijk morgen even op de dmw+eh unit.
mvg rick

rickgilze, 9 jaar geleden

[quote=oldford]Heb je de auto vanaf nieuw en weet je zeker dat er nooit iets aan de elektronika veranderd is?
Kijk eens op de DME welk Bosch nummer erop staat (begint met 0261). Als het goed is het ik alle nummers van M1.1 en M1.3.[/quote]
oldfort,

het betreft Bosch 0 261 200 018 dit is een 'bubbele' unit (DME en EGS)

oldford PRO, 9 jaar geleden

Dat is de originele ecu. Maar het is geen M1.3. Het is een ML13 (met een L, zonder de punt).
Lijkt erg veel op elkaar, maar is wel een groot verschil. Deze is dus niet uitleesbaar voor zover ik weet.
Zie: http://www.controlunits.info/partnumbers...
En voor de M1.3: http://www.controlunits.info/partnumbers...

Mausx, 9 jaar geleden

Wanneer zijn eigenlijk voor t laatst de kleppen gesteld?

rickgilze, 9 jaar geleden

[quote=oldford]Dat is de originele ecu. Maar het is geen M1.3. Het is een ML13 (met een L, zonder de punt).
Lijkt erg veel op elkaar, maar is wel een groot verschil. Deze is dus niet uitleesbaar voor zover ik weet.
Zie: http://www.controlunits.info/partnumbers...
En voor de M1.3: http://www.controlunits.info/partnumbers...[/quote]
ahhhh dus een L-jetronic systeem?
staan deze modules erg bekend om hun falend gedrag>

rickgilze, 9 jaar geleden

[quote=Mausx]Wanneer zijn eigenlijk voor t laatst de kleppen gesteld?[/quote]
geen idee, zijn deze motoren erg gevoelig dan (moeten ze vaak gesteld worden) hoe is dit met een 'simpele' test te bemerken? (of ze gesteld moeten worden)

Mausx, 9 jaar geleden

Elke 20.000km moeten de kleppen gesteld worden.

Dus als dat al een tijdje vergeten is, dan kan ie wel aardig slecht gaan starten en lopen.

En als je het toch gaat controleren. kijk dan even goed naar het olie-leidinkje voor extra smering van de nokkenas. die willen nog wel heel graag losschieten en dus niet meer werken. dan loopt de nokkenas te droog.

rickgilze, 9 jaar geleden

ik heb ook een E36, moet deze ook (vaak) gesteld worden?
ik heb er geen verstand van, dus aan het stellen begin ik niet, bedankt voor de tip, ik breng hem wel tzt naar een garagist in de buurt!

gr rick

Mausx, 9 jaar geleden

Nee, E36 hoef je niet te stellen. die heeft hydraulische kleppen.

Of je moet een hele oude of aparte hebben. wat voor motor zit erin? (motorcode ?)

rickgilze, 9 jaar geleden

de e24 M30b34 met zf4hp22 en de e36 M52b20 met zf5hp18

Mausx, 9 jaar geleden

Dus de e24 moet je stellen

En de e36 niet. mooie 6 cilinder, op tijd olie verversen. dan blijven ze mooi lopen

rickgilze, 9 jaar geleden

cylinder 5 heeft soms last van misfires bij koud weer en 2 dagen stilstaan (lekkende hydro kleppe stoter) maar goed, over de e24 gesporken.... en niet te ver af te dwalen... hahaha. maar de e24 automaat HOORT een gaskabel te hebben lopen vanaf de bak naar het gasklephuis, deze ontbreekt... erg??

Hans4040 PRO, 9 jaar geleden

Rick, je hoeft niet telkens te citeren;
gewoon direct antwoorden volstaat.

moderator.

Mausx, 9 jaar geleden

Alleen de serie 1 had een kabel. tot 1982. (3hp bak)
De serie 2 (4hp) heeft Geen kabel. die word electronisch geregeld.

En stiekum toch e36, geen lekkend kleppendeksel? dat de bougie onder de olie staat?

rickgilze, 9 jaar geleden

ok, is dit vervelend voor jullie als moderators of de gene bij wie ik het doe?
ik was in veronderstelling dat dan juist die persoon gemaild werd ' er is een nieuw antwoord...'
mvg rick

rickgilze, 9 jaar geleden

lekkende kleppendeksel, dat zou trouwens stiekem kunnen!!!!!!! hij verbruikt wel wat olie!!!!! EN de bougie van 5 is altijd wat 'roestig' van kleur...

Hans4040 PRO, 9 jaar geleden

Rick, iedereen die in een topic reageerd krijgt mail wanneer er een nieuw bericht geplaatst is..
citeren is niet verboden, zelfs wel eens handig en daarom bestaat die functie ook.
Maar als je teksten citeerd die vlak boven het laatste bericht staan, heeft het geen zin.
(we hoeven niet alles 2x te lezen)

moderator.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 6-serie of stel zelf een nieuwe vraag.