BMW 5-Serie: Automatische versnellingsbak: hoe beoordelen?

Bouwjaar: 1996, Motorcode: nvt

Ik wil als 2e auto een 5-serie aanschaffen in de reeks 1996-2001 en wel een automaat. Ik heb een behoorlijke technische achtergrond, alleen van automatische bakken weet ik niets. Hoe kan ik zo'n bak bij een proefrit beoordelen? Wat zijn kenmerken of een automaat goed is of problemen heeft. Waar moet ik op letten? Voor hulp ben ik erg dankbaar.

handyman

Geplaatst door handyman (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Marcel D (0), 13 jaar geleden

Ga voor de steptronic automaat en niet de gewone.
Eerst motor goed warmdraaien.
- Vanuit stilstand door alle schakelmomenten gaan:
P, R, N, D, S manueel up, manueel down.
- Kruipen hoort erbij. Blijft de auto stilstaan op een vlakke weg, danis er iig een slippende automaat.
-Rustig wegrijden en voelen of de versnellingen goed oppakken. Wordt vanaf een 90 km/uur de lock ingelegd (vaste verbinding)
- Geef vanaf een 50km/uur gas bij, pakt de automaat goed op.
- Trap ineens het gas in, werkt de kickdown ?
- Rem bruuks af, aarzelt de automaat niet met terugschakelen ?
- KM stand. vanaf 250000 km is bakolie wisselen + zeef en reiniging aanbevolen (bij mijn E39 is het net of er een nieuwe bak onder is gegaan).
- Zet hem op S en geef gas. Kost aardig wat benzine, maar is zo leuk. Automaat moet als een razende reageren en door z'n versnellingen spuiten.
- Schakel al rijdend van S terug naar D, Controleer of er wordt opgeschakeld om de toeren te drukken.
- Schakel al rijdend terug naar S. Controleer of er wordt teruggeschakeld.
- Plankgas vanuit stilstand heeft geen zin. Automaat zal toch rustig wegrijden en dan pas los gaan.
- Controleer op bijgeluiden.
- Controleer op olielekkage.
- Indien mogelijk, lees de bak uit met een diagnose programma.

Indien al deze punten voor jou naar tevredenheid zijn, dan kun je ervoor gaan. Maar er is meer om te controleren:
- Riemen.
- Verdroogde slangen.
- Olieverbruik.
- Wiellagers.
- Draagarmen.
- Complete diagnose.

Suc6.

handyman (0), 13 jaar geleden

Marcel, bedankt. Je staat als particulier genoteerd, maar het klinkt naar meer.
Bedankt nogmaals.

mike e39 (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij een E39 steptronic kun je het schakelen niet voelen het moet als 1 langeversnelling aanvoelen en alleen op de toerenteller is te zien dat ie schakelt , dit komt niet alleen door de automaat maar ook door de motronic die de boel regelt . Ga je voor een 6cyl benzine dan zal er een automaat van ZF onderzitten , bij diesel of 8cyl eentje van GM , de houdbaarheid van ZF is duidelijk langer .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.